Nieuwe pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral_xx

Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:42

Hoi,

Er komt straks de nieuwe pony van mijn vriendin, moet ik ze gelijk laten ruiken en aan elkaar laten wennen? <3

xx

xJess

Re: Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:48

Ik zou de pony eerst zelf even laten wennen. En eerst met een draadje er tussen, om te kijken hoe dat gaat voordat ze je gelijk bij elkaar zet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:50

het is wel vragen om problemen als je de paarden direct bij elkaar zou zetten.
Eerst een draad er tussen en als (vaak na enkele dagen) de rust er is pas bij elkaar zetten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:53

friesiszwart schreef:
het is wel vragen om problemen als je de paarden direct bij elkaar zou zetten.
Eerst een draad er tussen en als (vaak na enkele dagen) de rust er is pas bij elkaar zetten.

Heb dit zelf al een paar keer gedaan en is altijd goed gegaan. Het is even rennen om de rangorde te bepalen maar dan is het ook klaar.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:00

Ik zou ze zeker ook niet direct samen zetten. Ik heb een kleinschalige pensionstal en soms gaat het goed als je ze direct samenzet, maar vaak ook niet.
Zet ze op twee aparte stukjes met een draadje ertussen. Je merkt al snel of ze het al dan niet kunnen vinden met elkaar. Indien er over de draad heen geen geruzie is, kan je ze de dag nadien al samen zetten.
Als ze wel brullen, piepen, kappen,... naar elkaar, dan wacht je best wat langer vooraleer de draad weg te doen..

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:49

Zet de nieuwe eerst even rustig op stal zodat hij/zij eerst kan bijkomen van de reis en kan wennen aan de nieuwe omgeving. Bij het naar buiten gaan, eerst met een draadje en later eerst onder toezicht bij elkaar zetten. Je kan van tevoren nooit inschatten hoe het gaat lopen, dus rustig opbouwen is het handigst.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:25

Eerst even lekker laten wennen aan de omgeving zonder dat er andere paarden bij betrokken zijn.
Bij honden wordt dit vaak ook aangeraden: wanneer je een nieuwe hond/puppy in zijn nieuwe huis loslaat, kan je beter de eventueel aanwezige hond die daar al woont in eerste instantie daar niet bij laten zijn. Deze laatste zal namelijk direct de rangorde gaan bepalen, terwijl jij als baasje op deze manier laat zien dat de nieuwe bewoner ook welkom is in het nieuwe huis.
Zo werkt het ook met paarden.
Laat het nieuwe paard eerst maar op z'n gemakje wennen voordat je hem direct laat snuffelen. Het zal ook vast niet altijd in één keer goed gaan, aangezien er hoe dan ook een rangorde moet worden gemaakt. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan, grijp dus niet direct in als er wordt gepiept of gebruld. Pas als ze elkaar echt aanvliegen zou ik ingrijpen.

Maar ik neem aan dat de nieuwe pony van je vriendin al is gearriveerd. Hoe is het gegaan?