Indelen paardenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Indelen paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:02

Een paar maanden terug is ons land opnieuw ingezaaid en het is de bedoeling dat op een klein gedeelte de paarden mogen lopen.

Het gaat om:
- een stuk van ongeveer 120 m. lang en 20 m. breed.
- 2 paarden en 1 pony. 1 paard (Draver) en de pony (Welsh) komen bij elkaar te staan. Het 3e paard (Haflinger) krijgt zijn eigen weide.

Verder is het belangrijk dat:
- er linksboven sowieso een doorgang is naar de bak toe.
- het niet nodig is om met het paard en de pony door de weide van het andere paard heen te lopen.

Verder is het handig te weten dat er langs de gehele linkerkant een verhard pad loopt en aan de rechterkant een sloot. Aan de onderkant is de weide voor de koeien. De twee kleine weides voor de Haflinger zijn en de twee grote weides voor de Draver en Welsh.

En oja, de grijze vlek is een watertank, de rode strepen zijn doorgangen en de blauwe ronde stippen zijn waterbakken.

Hieronder is de indeling te vinden zoals ik hem voor nu heb uitgedacht, maar wie weet ben ik nog iets vergeten of hebben jullie nog suggesties ter verbetering.

Afbeelding

pmarena

Re: Indelen paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:19

Moeten ze altijd daar op de wei lopen of is het alleen voor de zomer of een paar uur per dag?

Anders is het wel wat weinig land namelijk :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 22:17

Het is de bedoeling dat ze voornamelijk overdag met goed weer een aantal uren de weide op gaan. We zitten hier op kleigrond, dus 24/7 het hele jaar rond op het land zal sowieso erg moeilijk zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:53

Theoretisch gezien is deze indeling wel logisch, alleen als de haflinger in het meest linker landje staat dan kan hij helemaal geen contact met de andere ponys hebben. Vind dat toch wel een beetje sneu....

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 08:16

Dat is inderdaad wel zo. Een andere optie is om die twee kleine weides een slag te draaien net zoals de grotere, maar dan worden die wel erg smal...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:40

it_is_me schreef:
Het is de bedoeling dat ze voornamelijk overdag met goed weer een aantal uren de weide op gaan. We zitten hier op kleigrond, dus 24/7 het hele jaar rond op het land zal sowieso erg moeilijk zijn.

waarom te smal, dan zou het stuk waar de andere paarden bij elkaar lopen helemaal te smal zijn aangezien zij natuurlijk in galop ook moeten kunnen keren.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 08:47

Bij het eerste stuk loopt nog een pad langs, dus die meters gaan weer van de eerste twee weides af. En het is inderdaad wel de vraag of de weides aan de rechterkant ook niet te smal zijn, maar zelf vond ik het fijn als die langer zijn i.p.v. breder. Deze weides zouden ook zo ingedeeld kunnen worden dat het 2x 20x40 wordt. Dan wordt wel de afstand naar de verste weide weer verder.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:52

Dus het gehele stuk samen is 120x20m?? Is het niet mogelijk alle paarden bij elkaar te zetten?
Ik vind het namelijk wel hele kleine stukjes. En is er een reden dat ze niet bij de koeien kunnen staan?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:03

Samen zetten is geen optie. De Haflinger jaagt de Welsh-pony op en die is ook niet meer de jongste. Daarbij heeft de Welsh-pony aanleg om dik te worden en de Haflinger is koliek gevoelig. De weides zou ik ook zo kunnen verdelen dat er een kleine en een grote weide is, maar dan staan ze wel continue op hetzelfde stuk en is er geen 'verse' weide.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:05

Dan zou ik eerder drie of vier stukken maken van 40 bij 20 of 30 bij 20.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:11

Afbeelding

Afbeelding

Dan zou het misschien toch het beste zijn als ik het land indeel als op het bovenste plaatje en als alles bij gegeten is, dan de tussen draden weghaal zoals op het onderste plaatje.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:18

Ik heb het ook ongeveer zoals bij jou.
alleen het stuk wat bij jou voor de haflinger is is bij mij bestrating en stal. Op het lange stuk staan een haflinger en een welsh.
Ook bij mij staan ze een aantal uur per dag op het gras. (moet ik er wel bij zeggen dat we nog her en der wat kleine stukjes gras hebben waar ze ook af en toe op staan)

Ik zou het gewoon als grote lange weide doen, En dan met prikpaaltjes een stuk afzetten en steeds wat omzetten. zodat ze wel steeds verse weide hebben.
en zo ook voor de haflinger, gewoon het hele stuk, en dan opdelen met prikpaaltjes.

Desnoods het hele stuk voor alle paarden en op een bepaald punt een draad hoger plaatsen zodat er een plek is voor alleen de welsh.

Zo doe ik dat met de stal. we hebben 2 stallen, Maar de haf jaagt bij ons ook de welsh op. en nu heeft de welsh voor haar stal een balk op een bepaalde hoogte dat zij er wel doorkan. maar de haf niet.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:17

Ik zou het zo doen (paars):
Afbeelding
Dan heb je 4, ongeveer even grote, weides. Door op tijd te verweiden, kun je de Haf achter de draver en de Wesh aan op een weide laten grazen. Dan heb je altijd twee weides over die kunnen bijkomen. Door de openingen van de weides (in blauw) ook te gebruiken om het gangpad af te sluiten, kun je ze bij het erf loslaten en dan komen ze vanzelf in het goeie weitje terecht als ze naar achteren rennen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:50

Je bovendste plaatje van je laatste bericht vind ik inderdaad de beste optie.

Ik ben het in dit geval ook met Eirikur eens. Ik zou de weilandjes ook zo in delen want als je ze te smal maakt gaan ze te vaak op het zelfde pad lopen en vertrappen ze de grond eerder dan wanneer ze zowel een aantal meter naar links als naar rechts kunnen lopen. De kans dat ze dan in galop gaan sprinten is ook kleiner en ook op die manier behoud je de grond wat beter. Als ze op de lange stukken achterin staan heb je kans dat ze een sprint naar voren gaan trekken. Ik neem aan dat ze op het land komen om even te kunnen grazen. De benen strekken doen ze onder het zadel of niet?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:27

Bedankt voor de reacties en het meedenken en @Eirikur jouw idee is zo gek nog niet!

tinkermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:53

Ik vind m wel logisch zo

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:13

Hou je er wel rekening mee dat je het gangpad en de openingen daarlangs de weitjes in zo breed maakt dat er een tractor met werktuig (weidesleep, grondrol, bloter, kunstmeststrooier, evt. ruige meststrooier of gierkar, gifspuit, etc.) doorheen (moet ook de bocht kunnen maken!) past? Een andere optie is om vanuit ieder weitje ook een doorgang naar het koeienland te maken. Ik zou sowieso ook tussen de weitjes in doorgangen maken, zodat je ze van het ene naar het andere land kunt verweiden zonder over het gangpad te hoeven. Eventueel kun je dan ook, door het openen van die tussenpoortjes, twee of meerdere weides koppelen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:02

Bedankt voor de tip!

Buitenom (linkerkant en onderkant) komen sowieso stevige houten palen met lint en om de tussen stukken van elkaar te scheiden wil ik voorlopig plastic paaltjes gebruiken en ook bij de slootkant. Aan de bovenkant staat al een hek. Op deze manier kan ik het eerst uitproberen en mocht het nodig zijn, dat er een trekker eroverheen moet dan kan ik heel makkelijk de paaltjes weghalen.