Mijn haflinger is inmiddels helemaal gewend aan het werk aan de lange lijnen, ik wil hem nu graag rustig aan voor een sleep gaan zetten om ook meteen de bak te kunnen slepen. Het leek mij een leuke combinatie, de afwisseling voor je paard, en ook nog een nette bak.
Nu wil ik hem niet (meteen) voor zo'n dure sleep gaan zetten. Dat lijkt mij iets te veel van het goede, en ik hoor goede verhalen over zelf "geknutselde" alternatieven. Een echte sleep kan altijd nog aangeschaft worden, mocht ik dat toch de moeite waard vinden. Eerst wil ik het dus proberen met iets wat ik zelf in elkaar kan zetten.
Nu heb ik uiteraard al een beetje rond gekeken, maar ik weet niet meer zo goed waar ik nu het beste voor kan kiezen. Ik hoor goede verhalen over een pallet, maar ook dat daarmee veel zand mee getrokken word wat zwaar is voor het paard. Een betonmat leek mij ook wel wat, verzwaard met balken langs de randen van de mat? Of misschien een autoband? Al lijkt dat oppervlak mij wat klein, en meerdere autobanden zijn zo lastig aan elkaar vast te maken..
Wie sleept de bak nog meer met zijn paard? En wat hangen jullie er dan achter?
Een tuig is aanwezig, een zweng echter niet. Zijn er nog ideeen voor een eventuele zweng?
Ik heb de opties zelf even op een rijtje gezet:
1. Pallet
voordeel: Weinig geknutsel, je hangt de pallet er zo achter.
nadeel: Neemt veel zand mee? Wat zwaar is voor het paard.
2. Betonmat
voordeel: Lijkt mij dat deze optie de bak erg vlak krijgt.
nadeel: Er kunnen scherpe kanten aan zitten, waar ik geen fan van ben achter mijn paard. Ook moet er nog iets van verzwaring bij komen, hoe doe ik dat het beste?
3. Autobanden
voordeel: vrij makkelijk aan te komen
nadeel: klein oppervlak, meerdere ook mogelijk, maar hoe?
Waar zouden jullie voor kiezen/hebben jullie voor gekozen? Onze bak is vrij mul en zwaar. Lostrekken heeft dus niet de prioriteit, het gaat vooral om het vlakken van de bak. Andere alternatieven die nog niet op mijn lijstje staan zijn uiteraard ook welkom!