Een nieuwe pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zillarood_xx

Een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 00:21

Zaterdag komt mijn nieuwe pony, :D
Alleen ik zou een paar dingen willen weten.

Wat is het beste om de eerste dag met je pony te doen ?

Als de pony aan komt , zou ik hem dan meteen in z'n stal moeten zetten ? Wat is het beste om te doen ?

Hebben jullie nog extra informatie voor mij ?

groetjes Zilla (_)

Maureen95

Re: Een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:32

Als je pony komt zou ik hem Erst een paar uur in de wei op paddock of bak zetten. Zo kan hij even uitrazen en zijn nieuwe huis verkennen. Daarna kan je hem in de stal zetten. Laat je pony minstens 5 dagen lekker met rust. Poetsen mag wel maar nog niet grondwerk of rijden.

Zo kan hij goed aan je wennen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:39

Persoonlijk zou ik hem gewoon lekker buiten zetten even de boel laten verkennen. De eerste dag zou ik hem met rust laten en dan de tweede dag wat poetsen en afhankelijk van hoe snel de pony op z'n gemak is kun je best beginnen met rijden of grondwerk dat is maar net wat de pony aangeeft. Is de pony nog wat onrustig en onwennig zou ik langer wachten maar als de pony goed op het gemak is kun je hem best wel eventjes aan het werk zetten. Dus goed naar pony kijken ze geven het vanzelf wel aan of ze klaar zijn om iets te doen of dat ze gewoon tijd nodig hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:40

Hoe lang ken/rij je de pony al?

Mijn 1e pony heb ik eerst thuis lekker op de wei gezet, en haar haar loopstal laten zien. De dag daarna ben ik meteen gaan rijden, lekker een relaxed buitenritje. Mijn instructrise zei "doe alsof je met dit paard op vakantie gaat, dan ga je ook geen week wachten tot je gaat rijden". Nu was het wel zo dat ik deze pony ook al kende en mee ging rijden vanaf haar oude stal (ze kwam van de rijschool). Ze kende mij dus ook al, en ik haar.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:44

ken je de pony al lang, of is hij helemaal nieuw voor je?
als je pony aankomt kan je hem lekker even in de paddock zetten, en daarna misschien in de wei naast de andere paarden waar hij/zij bij komt, als hij gras gewend is. Is hij dat niet, zet hem dan in de paddock zodat hij even lekker kan rollen, hinniken naar anderen en even uitrazen als hij dat nodig heeft. daarna kan je hem in de stal zetten als hij dat gewend is, en als hij rustig is kan je wel even borstelen, dan zijn dat wel weer genoeg eerste indrukken voor die dag.
Doe de dagen daarna een beetje rustig aan en kijk hoe je nieuwe pony is. Is hij rustig, kende je hem al en/of is hij snel gewend aan de omgeving? dan kan je best gaan rijden. Is hij nog erg onrustig, ga dan eerst even wandelen in de bak of longeer hem even. laat hem rustig kennismaken met andere paarden, laat hem het terrein zien, en vooral genieten van je nieuwe paardje! :D

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 02:11

toen ik mijn paard kreeg kwam ze in een groot land met een ander paardje, ik haalde haar uit de trailer en had haar ong. een half uurtje kennis laten maken, maar al gouw op stal gezet omdat ze het niet samen konden vinden.. volgende dag kwam er nog een pony bij die klikte meteen met de mijne dus die samen tegen die ander, om een lang verhaal kort te maken,,

ik had dr kennis laten maken
ben een week lang lekker met dr gaan tutten en knuffelen enz. dus gwn echt een band op bouwen;)
en toen heel rustig op gaan bouwen en echt gwn elkaar leren kennen :)
ik heb geen haast en mijn paard ook niet :)
niet meteen de 1e x dat je gaat rijden in volle galop door de bak :$ maar gwn lekker paar rondjes stappen en evt. paar rondjes draven ;-)

watvoor pony krijg je??
merrie of ruin?
leeftijd??
^^
ben nieuwschierig :D

héél veel plezier met je pony! en veel suc6! ;-)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:11

Als er hier een nieuwe op stal komt, nemen we deze zsm mee in het ritme van de andere paardjes. Alleen de eerste dag zetten we 'm even op stal, dan in de wei. Wel eerst even een draadje er tussen. Gaat dat goed, bij de anderen in. Rijden doen we meestal de volgende dag, soms diezelfde avond nog, maar dan alleen even rustig stappen en een beetje draf. Ik denk dat als je ze eerst een week gaat lopen (ver)wennen, dat de verstandhouding minder wordt. Dus m.i. meteen duidelijkheid verschaffen, ritme, leiding nemen.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:40

gewoon doen wat goed voelt, is hij heel angstig laat hem dan even lekker in de paddock of wei tot rust komen, maar zelfde geld is ie op stal wel meer op zijn gemak. dat ligt dus totaal aan de situatie, ik zou niet een week gaan tutten voordat je erop gaat, je stelt het voor jezelf en je pony alleen maar uit, en de pony heeft alleen maar het ideale vakantie gevoel wat je daarna weer zal verpesten. ga gewoon lekker volgende dag rijden of longeren maar iig eventjes aan het werk, eerste week hoeft nog niet speciaal heel fanatiek geeden te worden maar gewoon rutsig aan aan elkaar wennen.

zillarood_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 18:52

Angela schreef:
Hoe lang ken/rij je de pony al?

Mijn 1e pony heb ik eerst thuis lekker op de wei gezet, en haar haar loopstal laten zien. De dag daarna ben ik meteen gaan rijden, lekker een relaxed buitenritje. Mijn instructrise zei "doe alsof je met dit paard op vakantie gaat, dan ga je ook geen week wachten tot je gaat rijden". Nu was het wel zo dat ik deze pony ook al kende en mee ging rijden vanaf haar oude stal (ze kwam van de rijschool). Ze kende mij dus ook al, en ik haar.

Heei,,

Ik en mijn vader keken op sporthorses en daar zagen we onze geweldige pony staan, een week daarna hadden we gebeld en gingen we langs. Ik ging hem leren kennen en even om hem rijden.
Hij was erg op z'n gemak maar wel even wennen. Dat was de eerste keer, dus heb hem maar 1 keer gezien.
Bedankt voor je antwoord

zillarood_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 18:55

Tammy_ schreef:
ken je de pony al lang, of is hij helemaal nieuw voor je?
als je pony aankomt kan je hem lekker even in de paddock zetten, en daarna misschien in de wei naast de andere paarden waar hij/zij bij komt, als hij gras gewend is. Is hij dat niet, zet hem dan in de paddock zodat hij even lekker kan rollen, hinniken naar anderen en even uitrazen als hij dat nodig heeft. daarna kan je hem in de stal zetten als hij dat gewend is, en als hij rustig is kan je wel even borstelen, dan zijn dat wel weer genoeg eerste indrukken voor die dag.
Doe de dagen daarna een beetje rustig aan en kijk hoe je nieuwe pony is. Is hij rustig, kende je hem al en/of is hij snel gewend aan de omgeving? dan kan je best gaan rijden. Is hij nog erg onrustig, ga dan eerst even wandelen in de bak of longeer hem even. laat hem rustig kennismaken met andere paarden, laat hem het terrein zien, en vooral genieten van je nieuwe paardje! :D

Haaai,,

Benne is helemaal nieuw voor me. Maar hij komt te staan bij een pensioen stal dicht bij mij in de buurt. Maar ze hebben alleen een groot weiland die verdeelt is in verschillende stukken + een buitenrijbak. met grote mooie stallen. Maar ze hebben geen paddock volgensmij. Zou ik hem dan alleen op een stukje van het weiland neerzetten?

Super bedankt voor je antwoord

zillarood_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 19:05

marieENfamke schreef:
toen ik mijn paard kreeg kwam ze in een groot land met een ander paardje, ik haalde haar uit de trailer en had haar ong. een half uurtje kennis laten maken, maar al gouw op stal gezet omdat ze het niet samen konden vinden.. volgende dag kwam er nog een pony bij die klikte meteen met de mijne dus die samen tegen die ander, om een lang verhaal kort te maken,,

ik had dr kennis laten maken
ben een week lang lekker met dr gaan tutten en knuffelen enz. dus gwn echt een band op bouwen;)
en toen heel rustig op gaan bouwen en echt gwn elkaar leren kennen :)
ik heb geen haast en mijn paard ook niet :)
niet meteen de 1e x dat je gaat rijden in volle galop door de bak :$ maar gwn lekker paar rondjes stappen en evt. paar rondjes draven ;-)

watvoor pony krijg je??
merrie of ruin?
leeftijd??
^^
ben nieuwschierig :D

héél veel plezier met je pony! en veel suc6! ;-)

Heeyy,,

Ze hebben daar waar mijn pony komt te staan, alleen een groot landstuk verdeelt in een paar afgezette stukken en een buitenrijbak. Alleen of ze een paddock hebben , had ik niet gezien toen we daar gnigen kennismaken.

Het is een D pony, New Forest , 5 jaartjes en een ruintjee :D /3 ,,
Heeel erg bedankt voor deze tips

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:02

Je kan hem dan gewoon even in de wei zetten hoor, dat maakt niet zo heel veel uit. Ik zou geen hele week gaan wachten totdat je er iets mee gaat doen. Gewoon lekker poetsen, misschien wat grondwerk of longeren. Toen ik mijn eerste pony had ben ik er 3 dagen nadat ze aangekomen was erop gegaan. Ging eigenlijk prima. Doe gewoon wat je gevoel zegt, dat is het beste!

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:07

Mijn pony en paard kwamen beide 's avonds dus maar gelijk op stal gezet.
Pony volgende dag gewoon rustig in een klein weitje gezet, en die dag daarna gewoon gaan rijden.
Paard de dag erna gewoon al gaan rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:12

maureen16 schreef:
Als je pony komt zou ik hem Erst een paar uur in de wei op paddock of bak zetten. Zo kan hij even uitrazen en zijn nieuwe huis verkennen. Daarna kan je hem in de stal zetten. Laat je pony minstens 5 dagen lekker met rust. Poetsen mag wel maar nog niet grondwerk of rijden.

Paard 5 dagen laten staan dan kan hij goed aan je wennen?

Hoe kan je paard in hemelsnaam aan je wennen als je er niets mee doet? Juist met poetsen/rijden/longeren leer je aan elkaar wennen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:13

maureen16 schreef:

Mee eens!
Allen licht het wel aan je pony hoelang die moet wennen!
Ik ken iemand en die heeft ook een paard gekocht en die is pas met 2 maand gewent.
Intussen tijd niks mee kunnen doen, niet rijden of longeren. Beetje borstelen dat kon wel.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:18

mijn pony heb ik toen hij kwam een tijdje op de paddock gezet naast de paarden waar hij bij moest.
daarna toen alle paarden naar binnen gingen op stal. de volgende dag is hij met de rest het land in gegaan. die dag daarna ben ik gaan rijden.
ik vond dit een fijne manier, toch even de tijd geven te wennen maar wel weer vrij vlot aan het werk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:34

Misschien is het ook handig om te weten wat de vorige eigenaren met je pony deden. Gingen ze dagelijks hard met hem aan het werk? Of deden ze meer grondwerk met hem? Je zou ze ook kunnen vragen wat de pony leuk vindt om te doen. Vindt hij het fijn om lekker geborsteld te worden? Ga dan maar eerst lekker met hem troetelen.
Er staat niet echt een tijd voor, om je pony of paard ergens te laten wennen, dit verschilt per beestje. Net als dat de ene persoon makkelijker een plek loslaat dat de ander.
Merk je dat je pony na een paar dagen al lekker op z'n gemak is? Ga dan maar rustig aan met hem aan het werk onder het zadel. Geeft hij aan dat hij het allemaal nogal spannend vindt, begin eerst dan maar eens met grondwerk, dus spelletjes in de bak. Of een wandelingetje maken aan de hand. Zodat hij jou ook leert kennen en je gaat vertrouwen.
Als je een eenkennige pony hebt, zal hij meer tijd nodig hebben om aan zijn nieuwe baasje (jou dus) te wennen. Laat je dus niet teveel leiden door een vooraf gemaakte planning, maar kijk en luister goed naar je pony. Dan merk je vanzelf wel wanneer hij zich op zijn gemak voelt op zijn nieuwe plek.

Heel veel succes en vooral lekker gaan genieten van je nieuwe pony, gefeliciteerd!:)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:36

Toen Frits kwam heb ik hem eerst een tijd in zijn stal gelaten. Zo kon hij rustig wat eten en even wennen. Daarna heb ik hem een uurtje in de paddock gezet. Hij is toen even onwijs gaan rennen en showen voor de andere paarden.
Als je je paard dus voor het eerst in de buurt van andere paarden zet zou ik er zeker even bij blijven. :j