Geplukt gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Geplukt gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 14:43

Hallo allemaal,

Mijn verzorgpaarden staan 24/7 op wei met schuilstal helaas winter en zomer op het zelfde land waardoor deze erg schraal is.
's morgens en 's avonds krijgen ze hooi. Nu wilde ik ze als ik 's middags naar ze toe ga wat geplukt gras ( van die lange sprieten) geven die naast de weide groeit, zodat ze en af en toe toch nog wat vers en lang gras hebben om te knabbelen.
Kan dit? Of kan ik ze dan beter wat extra hooi geven?
Ik snap dat ik ze niet te veel in één keer moet geven ivm dat ze hier niet aan gewend zijn en fructaan maar wat is niet veel en wat wel?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Geplukt gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:48

Natuurlijk kan dat, dat vinden ze alleen maar heerlijk. Wel even oppassen met misschien giftig onkruid.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 14:52

Coby schreef:
Natuurlijk kan dat, dat vinden ze alleen maar heerlijk. Wel even oppassen met misschien giftig onkruid.

Kan ik een hand geplukt gras ook vergelijken met dat ik ze een plukje hooi nog geef 's middags voor de lekker? Is geplukt gras ook even een lekkere maagvuller?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:54

Een plukje gras kun je niet zien als maagvuller. Net zomin als een plukje hooi dat is. Het is meer een korte versnapering.
Wel zou ik er om denken dat je niet hele manden vol geplukt gras ineen gaat voeren. Dit omdat de paarden op een schrale weide staan. Je kan dan koliek krijgen of diarree.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:56

Anoukiee waarom neem je jouw paarden niet mee en laat ze lekker een half uur snoepen van het gras dat naast de weide groeit? Dat doen wij hier ook als paarden vanwege omstandigheden niet op de wei kunnen. Vaak op het einde van het rijden gaan we dan naar een driehoekje waar veel gras staat hier in de buurt. Singel los en hoofdstellen af (hebben wij altijd halsters onder tijdens buitenrijden) en dan zeggen wij altijd lachend: "aan tafel". Smullen zie je ze dan en als ze minder gaan eten wandelen we weer op ons gemak naar stal en dan hebben ze geen extra hooi nodig (dus scheelt nog ook). Voor alle partijen is dat fijn en leuk.

Hopeloosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:29

Als er geen onkruid is kan dat makkelijk!