Falabella in voortuin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hartjepasona

Falabella in voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:37

Ik heb een vraagje.. Als je een Falabella hebt, mag die ook in de voortuin? Wij hebben een redelijk grote voortuin.. Mijn moeder dacht zelf dat dat mocht, maar wist het niet zeker. Daarom vraag ik het maar even.. En hoe groot moet de oppervlakte zijn ? We weten nog niet zeker of we een Falabella willen..

little_birdy

Re: Falabella in voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:38

dat zal ik niet doen ook een falabella heeft een wei nodig met soortgenootjes

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:39

als je er 2 kunt plaatsen waarom niet.sommige mensen hebben een grote voortuin,zelfs groter dan sommige weide hebben.dus zie geen verschil als ze maar 1 maatje hebben

Devennee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:40

Ik zie het probleem niet als die tuin redelijk groot is kunnen er makkelijk 2 bella's in , en hoe doe je het met schuilen?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:40

Hoe groot is de voortuin? Vergeet niet dat een falabella een echt paard is, geen speeltje. Sowieso moet er een vriendje bij, een stal en een flink stuk grond.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:41

Mischien de gemeente/buurt infomeren?
Als je buren of de gemeente bezwaar heeft houd het al op.
Ga ook mee met de reacties boven mij als het kan koop er 2!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:42

|o
Ik denk dat TS nou niet bepaald een WEIDE als voortuin heeft, anders had ze wel gezegd weide ipv voortuin...
Heb ook niet 't idee dat moeder er veel verstand van heeft, bij voortuin stel ik me een kleine tuin voor, geen weide.

Hoe groot is je voortuin dan TS.
Heb je een stal, plaats voor soortgenootjes?
Een fallabella moet hetzelfde behandeld worden als een groot paard. Dus ook vriendjes en een weide en een (schuil)stal.
Denk ook dat een echte falabella geld kost, shetje is goedkoper. Maar ook omheining meot goet zijn ivm uitbreken. En kosten voor DA, Hoefsmid enz enz.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:45

Je moet er minstens twee hebben. Richtlijn voor een weiland is 2000-3000 m2 per pony/paard. En zelfs falabella's moeten de ruimte hebben om te grazen en rennen. Dus ook dan moet je voortuin minstens 2000 m2 zijn voor twee falabella's, en dan heb je het echt heel krap (paarden zijn kuddedieren, die moet je samen houden anders worden ze zielsongelukkig). Ik denk niet dat je voortuin zo groot is? (dat is bijvoorbeeld 20 bij 100 m ;) ). Daarnaast mag je in de meeste gemeentes niet zomaar een paard in de bebouwde kom in de tuin zetten, zeker omdat je buren last kunnen hebben van geurtjes (paard en mest) en vliegen.

Ik zou zeggen, lees je eerst in in de behoeften van het paard en in de regels rondom het houden van een paard voordat je zomaar wat koopt. Daarnaast is een gemiddelde falabella behoorlijk prijzig, in de klasse 2000-10.000 euro ;) Moet je er maar net voor over hebben. En twee shetlanders (50-300 euro op de markt) hebben weer meer ruimte nodig (toch zeker 3000 m2 voor twee pony's en dat is ook echt krap aan).

Devennee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:50

Warom eigelijk falabellas in een tuin , is er negrens in de buurt een weilandje wáar je ze in kan zetten ??

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:54

heelleuk die richt lijnen van een weiland maar op sommige plaatsen hebben mensen hun paard 24/7 in een stal staan van als ze geluk hebben 4 x4m en komen ze alleen uit als ze mogen rijden.dan zie ik liever paarden of pony's die wel vrij kunnen rond lopen ook al is de weide iets aan de kleine kant.ze kunnen gewoon bij gevoerd worden mists er teweinig gras staat.wel even na vragen of het inderdaad mag en zorgen voor een schuil mogelijkheid.en denk er aan in de winter ziet je voortuin niet echt mooi meer uit.anders schapen er op zetten blijft je voortuin er beter uit zien.
s6801881 schreef:
Je moet er minstens twee hebben. Richtlijn voor een weiland is 2000-3000 m2 per pony/paard. En zelfs falabella's moeten de ruimte hebben om te grazen en rennen. Dus ook dan moet je voortuin minstens 2000 m2 zijn voor twee falabella's, en dan heb je het echt heel krap (paarden zijn kuddedieren, die moet je samen houden anders worden ze zielsongelukkig). Ik denk niet dat je voortuin zo groot is? (dat is bijvoorbeeld 20 bij 100 m ;) ). Daarnaast mag je in de meeste gemeentes niet zomaar een paard in de bebouwde kom in de tuin zetten, zeker omdat je buren last kunnen hebben van geurtjes (paard en mest) en vliegen.

Ik zou zeggen, lees je eerst in in de behoeften van het paard en in de regels rondom het houden van een paard voordat je zomaar wat koopt. Daarnaast is een gemiddelde falabella behoorlijk prijzig, in de klasse 2000-10.000 euro ;) Moet je er maar net voor over hebben. En twee shetlanders (50-300 euro op de markt) hebben weer meer ruimte nodig (toch zeker 3000 m2 voor twee pony's en dat is ook echt krap aan).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:58

ik stel me bij een ruime voortuin een grasveldje van zeg 6x10 voor, dus daarom noem ik de richtlijn, dan kan de TS voor zichzelf nagaan dat een voortuintje er wel extreem van afwijkt ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:01

[quote="s6801881"]ik stel me bij een ruime voortuin een grasveldje van zeg 6x10 voor, dus daarom noem ik de richtlijn, dan kan de TS voor zichzelf nagaan dat een voortuintje er wel extreem van afwijkt ;)[/quo

maar denk zo wie zo dat je geen pony in je voor tuin mag zetten.dus als ik ts was zou ik dat eerst na kijken en dan eens kijken of het wel mogelijk is om zo iets terealiseren op het stuk grond dat zij hebben.want je moet er zo wie zo 2 nemen

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:05

T ligt aan de oppervlakte en ondergrond of je er een fallabella plaatsen kan. Ook moet je rekening houden met hooiopslag, schuilplaats en soortgenoten

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:06

Oh en de buren zijn ook niet geheel onbelangrijk als je niet vrijstaand woont

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:08

Tuurlijk kan dat vraag is alleen moet je het willen. Ik kan me knol ook wel zetten op een zandbak van 20 m2 maar ja is dat ideaal? Nee, tis groter als een gemiddelde stal maar absoluut niets beter.
Dus afhankelijk hoe groot je voortuin is zul je je conclusie moeten trekken of je wil of niet. Daarbij buren? Ik zou er niet op zitten wachten als ik buren dichtbij heb en die zetten een paardje weg lekker veel vliegen in de zomer, lekker mestgeur die er hangt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:10

enig idee wat een echt fallabella kost, duizenden euro.s zoniet tientallen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:13

Naast de grootte van de voortuin is ook de plaats belangrijk. Zitten er buren vlakbij? Hoe ga je het doen met de mest? Dat gaat stinken, vooral in de zomer, en dan gaan de buren klagen. Als dat gebeurt heb je dikke kans dat het niet meer mag...
Laatst bijgewerkt door LindyH op 18-05-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:20

mensen oordeel niet tesnel,
ik heb een keer een huis gezien en die hadden de hele tuin (vrij staand en om de hele woning heen was het)
een hek werk en dan de oprit was als onder breking konden dus niet helemaal rond.
en achte rhet huis hadden ze stallen, en daar stonden 4 schetlaners samen,
veel ruimte konden lekker rennen, vriendjes en schuil mogelijkheid. dus er bestaat een mogelijk heid dat het kan.
mist genoeg ruimte, schuil mogelijkheid en een vriendje

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:27

Als het al zou mogen, moetje wel serieus nadenken over bijvoeren, mest afvoer, schuil stalletje. ik vind de 6x 10 wel zoals hiervoor als vb genoemd werd wel echt de minimale norm mits de rest natuurlijk uitstekend geregeld is..
Bovendien

@keona ik denk dat iig de helft van de stallen sterk afwijken van die norm wat betreft grootte van de grond.. en zelfs als ze de juiste oppervlakte hebben zijn er genoeg paarden die daar maar 2 uurtjes per dag van kunnen genieten..

Wat is er eigenlijk mis met een leuke shet en geit (of iets in die richting) ? zoals hierboven vermeld kost een fallabella serieus geld.

MAAR als dat allemaal kan (ik heb natuurlijk geen idee hoe groot de voortuin is ) zeg ik: Waarom niet? ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:32

Shet en geit is geen combinatie. Zou jij het leuk vinden met alleen een cavia en geen andere mensen?

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:22

Nou vriendin van me heeft er 2 en die vermaken zich prima!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:28

Het mág in principe wel, mijn buurvrouw had twee Shetlanders in haar achtertuin (van een rijtjeshuis, midden in een woonwijk dus). Maar ik weet niet of je dat zou moeten willen, vind het persoonlijk een beetje oneerlijk naar die paardjes toe.. :n

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:50

esiebessie schreef:
Het mág in principe wel, mijn buurvrouw had twee Shetlanders in haar achtertuin (van een rijtjeshuis, midden in een woonwijk dus). Maar ik weet niet of je dat zou moeten willen, vind het persoonlijk een beetje oneerlijk naar die paardjes toe.. :n

Oneerlijk denk dat er genoeg paarden zijn die slechter gehouden worden,in een ruimte van 3,5x3,5 en daar enkel uit komen om te rijden.dat vind ik past triets deze paardjes kunnen nog wat rond lopen en lekker kroelen met elkaar.dus vind dit echt wel kunnen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:00

Dus omdat er paarden zijn die slechter staan is het gerechtvaardigd om een paardje te nemen als je hem niet van de basisbehoeftes kunt voorzien?
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 19-05-12 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:02

Je moet ook bedenken met zo'n klein stukje gras dat het binnen de kortste keren een modderpoel is