Dik paard + jeuk aan manen en staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Dik paard + jeuk aan manen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:59

Joo!
Ik heb een vraagje.
De ruin van een vriendin en die staat nu weer lekker buiten. Maar sinds een maand ofzo begint hij (en de andere 2 paarden die op dezelfde stal staan en hetzelfde eten krijgen)zijn mooie manen te schuren en z'n staart ziet eruit als een merrie die elk moment een veulen kan krijgen (jammer want hij gaat binnenkort op keuring, en als z'n manen en staart zo gaan blijven...). Hij staat ook dik. Mijn vriendin denk dat het door het gras komt, dat hij hem gewoon rond eet. Daarom komt het paard 's avonds ook op stal.
Omdat de ruin vorig jaar een te kort had aan mineralen en vitaminen krijgt hij (en z'n andere 2 stalgenoten) iedere avond een summerfitkoek van pavo.
Wat mij opvalt is dat alle 3 de paarden op die stalling dik staan en schuren. Ze krijgen ook alle drie hetzelfde gras en dezelfde summerfit koek.

- Hoe kunnen we zijn jeuk en zijn dikheid aanpakken (houdt het dik zijn verband met de jeuk en de summerfit?)
- Iemand tips welk mineralen/vitaminen supplement dan beter zouden zijn voor deze paarden (ze staan alle drie dik en jeukerig) zonder dat ze verdikken of nog jeuk krijgen?
- En iemand een tip over hoe ik m'n vriendin dit op een vriendelijke niet wijsneuzerige manier vertel?

Thanx

Sjolvir

Re: Dik paard + jeuk aan manen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:04

Hij en zijn 2 stalgenootjes staan ineens als gekken te jeuken?
Sinds ca 1 maand?
Als ze ineens alle 3 allergisch zouden zijn geworden voor iets is apart.
(nou is niets onmogelijk.... maar...)

Parasiet lijkt dan toch het meest waarschijnlijke, als ze alle 3 zo jeuken.
Dus dierenarts laten kijken?

Als ze alle 3 te dik zijn, wordt er gewoon niet goed gevoerd en moet daar wat aan gedaan worden.

(overigens heeft voeding wel degelijk invloed op jeukende paarden en kan het er door verergeren
en bij goed voeren verminderen. Maar 3 stuks die ineens jeuk krijgen, zou ik toch beginnen met
het laten zoeken naar een parasiet)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:09

maar ze krijgen allemaal hetzelfde eten, dus die brok van pavo.
Edit: Sinds een maand krijgen ze die pavo pas en sinds een maand schuren ze ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:13

En ja, daar wordt wel eens van gezegd dat een paard er van kan gaan jeuken en van gras ook.

Maar 3 paarden die nooit jeuk hebben gehad, verwacht je niet van dat die ineens gaan jeuken door het eten.
Alles kan, maar blijft toch het meest waarschijnlijk dat ze ergens een parasiet hebben opgelopen.

Dus dierenarts paarden na laten kijken.
Als het geen beestje is weet je dat ook meteen is ook wel fijn.
En kan hij allicht goed voeradvies geven voor de 3 te dikke paarden.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:30

mijn paarden schuren van pavo brok, die koeken schijnen ook veel suikers te bevatten. er zijn wel meer topics op bokt over jeuk + pavo.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:33

mja zag ik ook, maar weet iemand wat ik dan kan aanraden in de plaats waarbij het paard in kwestie niet dik van is en schuurt?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:35

mijn pony's krijgen subli ponybrok, daar zitten veel vitamines ed in maar weinig suikers!

sommige paarden schuren van de suikers, mijn pony schuurt ook als hij te lang op de wei heeft gestaan. Kan hij niet op de paddock? het beste is dus gewoon om af te vallen. hoeveel beweging krijgt hij?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:37

1 keer per week. in de zomer willen ze hem permanent buiten zetten maar ze zijn bang dat ie te veel gaat eten. Maar vorig jaar schuurde hij niet, echt pas sinds die pavo. Maar nu ga ik een maand 2 keer per week gaan werken met hem omdat m'n vriendin een maand niet kan gaan en hij moet vermageren voor de keuring :)

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:40

onze paarden schuurden ook door de pavokoek. geen koek is niet schuren, prbeer maar

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:34

ze gaan schuren door die rotmugjes. zomereczeem heet dat. ik zou een goede zomereczeem kopen, knoflook voeren, inspuiten met anti-muggenspray en de manen en staart behandelen met anti-jeukcreme. (ik heb er ook 1, vreselijk is het).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:58

Mijn merrie ging haar staart ook schuren toen ze de summerfit koeken kreeg. Misshien kun je die koeken een tijdje vervangen voor iets anders voor de mineralen. Er zijn tegenwoordig heel veel vit/min supplementen. Mocht dit nou niet helpen, dan zou ik ook gaan denken aan een parasiet of evt. zomereczeem.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:24

@ Jibbel, welk supplement geef jij nu aan je merrie?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:29

Summerfit weglaten een een compleet vitaminen mineralen supplement geven .
Ik voer compleet van phytonics , maar je kan ook compleet van .... Euhm ben naam even kwijt voeren .
Primeval is het ...
Deze 2 zijn heel goed . Heel compleet ook

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:33

veel paarden krijgen jeuk van de pavo koeken,stoppen met die troep.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:35

Ik geloof niet zo in zomereczeem zoals hier geopperd wordt. Dat krijgen ze echt niet allemaal tegelijk. Ik zou het ook zoeken in de summerfit koeken. Rotzooi is het. Er zijn veel paarden die er problemen van krijgen, van jeuk tot slokdarmverstoppingen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:36

Aladinnetje, 3 paarden hebben niet ineens allemaal tegelijk zomereczeem, dan is er wat anders aan de hand.

In jullie geval heel duidelijk; paarden zijn te dik en krijgen de summerfit koeken, waar genoeg paarden inderdaad door gaan schuren. Laat de koeken achterwege (kijk eens op http://www.voervergelijk.nl je zou trouwens ook subli ponybrok kunnen voeren. Ze weet welke tekorten er waren, kijk daar dan ook naar bij het uitzoeken van een ander soort voer, je moet natuurlijk wel de juiste dingen in de voeding stoppen).
Doe aan stripbegrazing (steeds een stukje gras erbij) of laat ze een graaskorf dragen en probeer ze meer beweging te geven.
Ben bang dat je dit alles binnen een maand niet op goed peil kunt brengen voor een keuring, daar is ze echt te laat mee. Kan me niet voorstellen dat ze nu ineens zomaar te dik zijn, dat zal vast langer spele en had ze dus eerder iets aan moeten doen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:38

mariska32 schreef:
veel paarden krijgen jeuk van de pavo koeken,stoppen met die troep.

Inderdaad...helemaal akkoord...suikerarme voeding geven is de boodschap, mijn Haf is ook beginnen schuren door de pavokoek

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:51

Ja ze zijn al een eindje dik, maar het schuren is pas een maand begonnen. Ze zei me dat ze er niet kon aan doen dat ze zo dik waren omdat de boer die ze verzogt niet in de paddock zou willen laten. Ik ga vanaf dinsdag 2 keer per week gaan een maand lang omdat ze niet kan gaan en ga eens vragen of de boer het toch niet wil doen.
Maar moet er zowiso een supplement gegeven worden als ze op een rijke weide staan? Ik zou ze 24u op 24u op de weide laten met een graasmasker. Zou dit goed zijn? En dan desnoods aanvullen met een supplement.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:15

2a54z6e45r6r schreef:
@ Jibbel, welk supplement geef jij nu aan je merrie?

Ik geef nu de marstall force. Dat zijn kleine vit/min brokjes. Ect. Hebben ze ook iets vergelijkbaars met de summerfit dat is de weideriegel.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:10

Summerfit zit melasse in, en daarnaast nog eens extra suiker. Vind het niet zo heel gek dat ze daarvan gaan schuren ;)
Mijn altijd veel te dikke tinkers zijn nu eindelijk op gewicht aan het komen door overstappen naar mijten, 2x per dag een grote hand (herbamix geloof ik) en 2x per dag 2 plakken hooi plus 2x half uur gras (we zijn aan het opbouwen, meer gras = minder hooi)
Zelfs mijn quartertje doet het goed op dit rantsoen, alleen ander krachtvoer (ook Mijten), die heeft meer nodig omdat ze vol in de training staat.
Af en toe wel een zak vitaminebrokjes die ik aan die 3 op maak, 2 keer per jaar ofzo, ik merk dat dat toch wel helpt.
De muesli is trouwens omdat de tinkers beide op medicijnen staan, anders zou ik dat ook niet aan ze geven.

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:15

Mijn merrie had hier ook last van, het zijn het teveel aan eiwitten en suikers in het gras, mijn dierenarts raadde aan minder lang op het land en hooi bijvoeren deze breken de overtollige suikers weer af. Mijn merrie staat nu gemiddeld 2 uurtjes per dag op het gras en de rest van de dag in de paddock, ook krijgt ze gewoon haar hooi bijgevoerd en ze heeft nergens last van.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 19:05

Een probleem, ze zouden wel in de piste kunnen staan, maar het vriendinnetje van de ruin springt over de omheiningen :p Ik ga 'mn vriendin zeggen dat ze eens 2 weken stopt met pavo en dan kijkt of het beter is. Dik gaat ie blijven voor de keuring, daar is het idd te laat voor. Maar ben al blij als ie voor de keuring mooie manen heeft :)

tessa1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:37

Als ze gras eten hoef je je niet druk te maken over vitamine of mineralen....want in gras zitten alle vitamine en mineralen die ze nodig hebben. Alleen vitamine e zou je bij kunnen voeren in poedervorm bijvoorbeeld.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:06

tessa1981 schreef:
Als ze gras eten hoef je je niet druk te maken over vitamine of mineralen....want in gras zitten alle vitamine en mineralen die ze nodig hebben. Alleen vitamine e zou je bij kunnen voeren in poedervorm bijvoorbeeld.

Dat klopt niet ! De weides hier zijn in bijna geen enkel geval geschikt om een paard aan de voledige vit/min verhoudingen te laten komen ...
En Standaard enkel vit E bijgeven heeft geen zin , er zijn vaker paarden met een magnesium te kort ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:17

tessa1981 schreef:

Volgens mijn da hoef je juist GEEN vit E bij te voeren als ze in het gras staan? Er zit volgens hem juist veel vit E in vers gras.