Is dit Jakobs Kruiskruid? (foto)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Is dit Jakobs Kruiskruid? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:10

Ik meen dat ik JKK in mijn weide heb staan, maar weet het niet 100% zeker.

Heb nu aan de slootkant vnl de lage "rozetten". Er staat 1 grote plant die ook zo karakteristiek 1 "stam" heeft met bovenin de bloem.

Dit zijn de lage varianten:
Afbeelding
Afbeelding

Heb uit voorzorg al overal een hand kunstmest opgegooid, ben benieuwd hoe het erop reageert.
Wat denken jullie? Heb nu echt al honderd foto's op Google bekeken maar soms lijkt het sprekend en soms totaal niet.

Heb ook al een mooie beschrijving gevonden en ook deze plant heeft een witte/zilveren gloed aan de onderkant van het blad en gele bloemen met hart. Maar dat hebben wel meer planten dus geeft ook geen garantie...

Adrienna

Re: Is dit Jakobs Kruiskruid? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:21

of het echt JKK is kan ik vanaf deze foto's niet 100% zeker zeggen, maar het ziet er zeker uit als een kruiskruid-variant, aan de bladeren te zien.
Bij mij op de wei gaat alles wat verdacht is er gewoon uit, ook al weet ik niet wat het is :P Alleen paardebloemen mogen af en toe doorgroeien.
Better safe than sorry, denk ik dan maar. Wel wat meer werk maar de paarden leven nog :P

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:24

mag ik vragen waarom je er dan kunstmest opgooit

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:24

Sorry foto's zijn idd niet echt geweldig haha.

Ja bladeren vond ik ook typerend... Lijkt ook erg op het Water Kruiskruid ....

Eruit halen wordt ook weer niet overal aangeraden ivm blijven zitten van wortelresten.

Je schijnt ze goed dood te kunnen krijgen met een flinke hand kunstmest, hoeveelheid stikstof en mineralen kunnen ze niet aan en sterven ze compleet af. Ben benieuwd.. Zie dit topic: [MD] Een makkelijke oplossing voor Jacobs KRUISKRUID !
Afbeelding

Anders ga ik ze ook uitsteken en gaten vullen met zout om zo alles uit te roeien denk ik..

Verder grasmat maar zo dicht mogelijk houden.. pffffff

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:25

Jakobskruiskruid heeft een bloemscherm, dus veel meer bloemen in een soort paraplu.
Op mijn website heb ik wel wat foto s staan Afbeelding

Maar deze is denk ik ook wel duidelijk voor jou. In het hart van de bloem zie je buisbloempjes staan, de lintbloempjes zijn zich op deze foto aan het uitvouwen. Meestal heeft Jakobskruiskruid 13 lintbloempjes ( die uitvouwende buitenste blaadjes dus) De omwindselblaadjes hebben een donker topje, de omwindselblaadjes zijn die groene blaadjes waar die lintbloempjes boven uit gaan komen, beetje vergelijkbaar met een kelk zeg maar.

Jouw foto s zijn niet scherp, maar ik ga uit van boterbloem. Wat je kunt doen is betere foto s maken en het vragen op het determinatieforum dat is verhuisd en is nu wat breder van opzet dus ook andere weideplanten en giftige planten kunnen nagevraagd worden.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 16-05-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:28

Bedankt voor de link ! Heb idd jouw site ook al helemaal uitgeplozen haha :D

Zal morgen betere foto's maken! Het is zeker weten geen boterbloem, heb namelijk alle soorten boterbloem op mijn land en daar lijkt deze niet op! Als je ze naast elkaar ziet zie je goed verschil!

De grote plant op mijn land heeft wel meer zo'n bloemscherm!

Bedankt voor het determinatieforum, zal morgen daar ook betere foto's posten!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:28

Kan, maar in combinatie me de bloemen die ik zie denk ik eerder dat het blaartrekkende boterbloem is. Ook niet lekker.
Overdosering met kunstmest werkt idd tegen JKK.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:30

Focussed schreef:
De grote plant op mijn land heeft wel meer zo'n bloemscherm!

Bedankt voor het determinatieforum, zal morgen daar ook betere foto's posten!

Probeer aparte foto s te maken van het blad, de bloem etc. Is altijd leuk om te kijken wat er groeit, soms scheelt het ook om even de grondsoort en plek te vermelden, sommige planten groeien bijvoorbeeld graag aan de slootkant, andere juist liever droog. De plant met een bloemscherm ben ik ook wel benieuwd naar!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:34

Blaartrekkende boterbloem is ook nog wel een goede eigenlijk nu ik beter kijk..
Heb voornamelijk kruipende en hier en daar scherpe boterbloem in mijn weide maar daar lijkt hij absoluut niet op.

Heb nog 2 foto's, vooral op de 2e foto lijkt het op blaartrekkende boterbloem... Zal ze even uploaden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:38

De bloemen lijken erg op die van de blaartrekkende boterbloem
Afbeelding

Hele slechte foto van het blad, maar voor het idee...
Afbeelding

Of hij blaren geeft weet ik niet trouwens :+ Heb uit voorzorg hem alleen aangeraakt met handschoenen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:56

Volgens mij is dat geen JKK hoor.. gewoon boterbloem en pape.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:02

goede tip ik steek ze namelijk altijd helemaal uit met een schop... hebben er nooit zoveel houden het goed bij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:39

Focussed schreef:
De bloemen lijken erg op die van de blaartrekkende boterbloem
http://i45.tinypic.com/2wn05th.jpg

Of hij blaren geeft weet ik niet trouwens :+ Heb uit voorzorg hem alleen aangeraakt met handschoenen.

Op grond van deze foto zeg ik: blaartrekkende boterbloem. :j

Het sap werd vroeger geneeskrachtig gebruikt om zweren te laten rijpen ed. Vandaar blaartrekkend.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:47

nee is geen jkk heb vorig jaar in hoek van holland gestaan daar hebben ze ontzettend veel last van jkk en die zien er echt anders uit dan deze

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:25

Het is inderdaad geen JKK, het blad daarvan ziet er heel anders uit.

Velver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:51

Volgens mij is dat de kruipende boterbloem.
Kijk eens op luxan.nl. Daar staan foto's op van allerlei soorten onkruiden en hoe je ze kunt bestrijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:53

Ziet er voor mij uit als boterbloem.
Wordt gek van die rommel hebben hier duidelijk boterbloemen overschot.
Hier zou emmertje kalk dus welkom zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:54

Klopt inmiddels is het mij ook duidelijk dat het blaartrekkende boterbloem is! Hier ook veel boterbloem in de wei, ga in het najaar dan ook kalk strooien (wel eerst PH waarden laten meten zodat ik weet hoeveel ik moet strooien).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:09

die heb ik ook staan, paarden eten het niet.
Jakobskruiskruid herken je wel als er 1 opduikt heb ik helaas ondervonden 2 jaar geleden. Afgelopen jaar voor het eerst rozetten gezien en die herken je dan ook vlot genoeg...

Bij mij inderdaad schrale grond die verstoord was geweest vanwege graafwerkzaamheden en ophogen...
Afgelopen najaar grasgezaaid en dat scheelt heel veel. Heb nu nog niets gevonden.

Die boterbloemen zijn echt een ellende... heb hier volgens mij nu al 4 soorten gezien, en die TS heeft is zeer zeker geen kruipende boterbloem, want die blijft laag bij de grond en woekert daar al je gras weg. De scherpe boterbloem groeit meer omhoog, die zie je zo leuk geel tusen het hoge gras wuiven... Je hele weiland ziet er geel van...

Deze soort maakt meer een flinke volle hoge bos en heeft zachtere stengels en bladeren.
Blaartrekkend dus? Zal het onthouden.... Ik maai ze in elk geval zoveel mogelijk weg.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:25

Ibbel schreef:
Overdosering met kunstmest werkt idd tegen JKK.

Veel kunstmest strooien is een schijnoplossing, je maakt er hooguit nog langer kaal blijvende bodem mee, wat op den duur weer andere onkruiden geeft, net als zout wat dus definitief verboden is als bestrijdingsmiddel is dit geen middel om te promoten. Bij echt te sterk overbemeste plekken kan het wel twee jaar duren voor er weer iets wil groeien, meestal ook geen gras! Nog grappig als het 5 planten zijn, maar je kunt dit niet een duurzame manier van bestrijden noemen. eerder van de regen in de drup!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:44

volgens mij hoef je niet eens te "overdoseren" met kunstmest...
Gewoon bemesten maakt het voor de plant al minder aantrekkelijk en het gras vind het juist wel prettig, en doordat die omstandigheden veranderen, in combinatie met eventueel uittrekken/scheppen en gelijk inzaaien met graszaad of vaak maaien voordat het in bloei staat, kun je het probleem van Jakobskruiskruid wel een heel stuk terugdringen of oplossen.
Laten spuiten met Starane schijnt ook te helpen, maar dat doe je niet voor een paar plantjes... Dan moet er al zoveel staan dat plantsgewijs bestrijden een hels karwei wordt, of wanneer je zeker wilt weten dat het land schoon is ivm maaien...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:04

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:13

Idd, St-Jacobskruiskruid groeit duidelijk in rozetten. De bladeren steken al de kop op vroeg in het voorjaar en in mei samen met de boterbloemen beginnen ze te bloeien. Normaal eten de paarden ze niet op maar als er in het voorjaar niets te eten is en ze hebben echt zin in een beetje groen dan eten ze wel de bladeren (de rozetten) op. Opletten daarmee! Ik had er op de plaats waar mijn paarden vroeger stonden veel maar daar ben ik weggegaan mede omdat de eigenaar er niets wilde aan doen. Jammer genoeg denk ik dat er toch wel enkele van mijn paarden er moeten gegeten hebben maar ze hebben er geen last van en nu heb ik er geen meer, dus denk dat de schade wel meevalt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:21

Lijkt mij ook geen JKK. Die bloem ziet er toch net iets anders uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:57

Geen JKK inderdaad.

Dat handje kunstmest heb ik hier van het voorjaar ook een keer gedaan op 1 weitje om eens te proberen, maar ik doe het niet nog eens. JKK gaat er wel dood van, maar er blijft een kale plek achter en dat kan ook nooit goed zijn :P Dan zit je weer met een kale plek in je gras...ziet er niet uit, en dan zal er vast weer ander onkruid op komen.

Bovendien zie ik op sommige plekken onder de papperige / verbrande JKK gewoon weer nieuwe opkomen.

Uittrekken werkt nog het beste wat mij betreft.

Het stond er hier vol mee voordat Rena hier kwam een jaar of 3 geleden. Ik heb toen alles zoveel mogelijk met wortel uit de grond getrokken en gestoken en dat heeft goed gewerkt. Nu hebben wij sinds vorig jaar de huur van dit stukje weiland over kunnen nemen en kunnen we de boel ook beter onderhouden, hebben een mini-trekkertje gekocht en d.m.v. goed maaien, bemesten en gras zaaien hopen we de grasmat in een dusdanige conditie te krijgen dat we van dat getob met dat onkruid af zijn.

We hebben meer dan genoeg gras maar dat onkruid neemt alles over als je niet oppast, aanpakken dus die hap :P