Knappe rijbak aanleggen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Knappe rijbak aanleggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:38

Er zijn al veel topics op Bokt over rijbakken aanleggen. Maar in de meeste topics gaat het erover om zo goedkoop mogelijk een rijbak aan te leggen.
Ik ga eind juni verhuizen en krijg dan de paarden bij huis. Er komt een rijbak van 20x50 ongeveer. Maar nu volgt uiteraard de vraag, wat is wijsheid?
Er komen 3 a 4 paarden te staan die allemaal wel aan het werk gaan. Zowel recreatief dressuur als voor de kar (dat is voor mij het belangrijkste). Ook een paddock moet worden aangelegd, aangezien het niet aangeraden word je paard ook in de rijbak los te laten. We wonen op zachte grond dus in de winter kunnen de paarden niet op de wei.
Wie heeft er een knappe bak liggen, wat voor bak is dat dan en is hij echt goed te rijden het jaar rond? En door wie heb je m laten aanleggen. Wij wonen in Noord Holland.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:06

wat bedoel je met een 'knappe' rij bak aanleggen?

superlise

Re: Knappe rijbak aanleggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:08

Als het je niet om het geld gaat zou ik een achterberg bak neerleggen.. Altijd perfect te rijden.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:15

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:16

Sorry daar ben ik het niet mee eens. Ik stond op stal waar een Agterberg bodem in de rijbak buiten lag, maar ik zou het je niet aanraden. Misschien is Agterberg voor binnen goed, maar deze bak was, ondanks drainage drijfnat zodra er een (flinke) bui regen over een kwam. Water mengde zich met t zand en t werd een grote modderpoel.

Op de stal daarvoor lag een soort zandbodem alleen weet ik helaas niet welke, die was altijd goed. Bleef na heeeel veel regen iets water op liggen, maar het mengde zich niet met het zand en werd ook niet glad. Perfect te rijden dus, echt altijd. (Als je wil weten welke bodem het is; misschien even bellen; Boleemhoeve.nl)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:18

Houtsnippers.. nooit geen last vn splinters gehad..
in de winter vriezen ze niet vast. Dus altijd rijden, altijd verend.
Bak moet iets hoger liggen. Want daardoor voorkom je waterplassen etc

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:20

Oh wij hebben een 40x40 agterberg op stal, buitenbak.. Die is echt top, alleen is ie snel bevroren in de winter dat wel. En hij wordt wel redelijk vaak gesproeid.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:20

als ik nu thuis een nieuwe bodem in de bak wil en heb geld genoeg zou ik voor een eb en vloed gaan.
snackie: op lange termijn worden houtsnippers glad dat en zeker als er regelmatig een bui overheen gaat

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:55

wij hebben zoet zand en de bak is gedraineerd. dat betekent dat er buizen onder de grond liggen die het water geleiden naar de sloot. de bak is bijna altijd kurk droog! en de omheining hebben we gemaakt van palen en lint. .

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:53

JessicaD88 schreef:
Sorry daar ben ik het niet mee eens. Ik stond op stal waar een Agterberg bodem in de rijbak buiten lag, maar ik zou het je niet aanraden. Misschien is Agterberg voor binnen goed, maar deze bak was, ondanks drainage drijfnat zodra er een (flinke) bui regen over een kwam. Water mengde zich met t zand en t werd een grote modderpoel.

Op de stal daarvoor lag een soort zandbodem alleen weet ik helaas niet welke, die was altijd goed. Bleef na heeeel veel regen iets water op liggen, maar het mengde zich niet met het zand en werd ook niet glad. Perfect te rijden dus, echt altijd. (Als je wil weten welke bodem het is; misschien even bellen; Boleemhoeve.nl)

ook agterberg moet je onderhouden en ook agterberg heeft zichzelf verbeterd in de afgelopen jaren.
ik ken agterberg alleen als een topbodem :j helaas ook met een topprijskaartje :+

ik heb zelf het wit zand in de grond naar boven laten keren en kokos erdoor gemengd, mijn bak is prima maar daar moet je wel een beetje geluk mee hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:58

een bak staat of valt met goede drainage en de juiste soort zand van de juiste korrelgrootte (verschillende lagen of gemengd)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:11

Ik heb een all weather tuft rij bak. zelf aangelegd door man lief en de snippers (vermalen auto stoel bekleding) is er in gestort door de leverancier.
Geen stof in de zomer, niet bevriezen in de winter, wel bij hevige regen water maar wel berijdbaar geen modderpoel. ideaal vind ik hem.

xxxIlona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:38

misschien voor een mooie bodem bij aps rijbodems kijken

xxxIlona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:39

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 19:51

Sjors schreef:
wat bedoel je met een 'knappe' rij bak aanleggen?

Met een knappe rijbak bedoel ik eb en vloed, agterberg iets in die trant. We wonen in een vrij nat gebied, waardoor de grond keren absoluut geen optie is. Zomaar wat zand neergooien is voor mij ook geen optie, ik wil gewoon een strakke bak ivm mennen :D

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:54

Bij Hippisch Nieuwleusen hebben we sinds kort een goed gekeurde eb en vloed bak. (uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het echt heeeerlijk rijd!)
Misschien kan je bij hun eens informeren :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:56

Absoluut een agterberg! :j ik heb op stal 3buitenbakken en 2 binnenbakken van agteberg, ideaal!
bij ons in de winter(buitenbak) super te rijden (Wel even vlakken van te voren) maar wij konden er gewoon heel het jaar in als we wouden , alleen bovenste (klein ) laagje was hard, maar alsnog 'zachter' als gras.
als je de bak goed bijhoudt heb/blijft het echt een topbodem

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:58

Wij hebben in de buitenbak een swaneberg en die ligt echt altijd goed!

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:04

xxxIlona schreef:
op http://www.apsrijbodems.nl/ ook in de winter rijbaar

Deze bodem wint het van Agterberg, we hebben hem nu een jaar liggen en 365 dagen kunnen rijden ook met de sneeuw en de vorst, nog geen plasje te zien niet hard met -20 echt een top bak.
En een stuk goedkoper dan Agterberg.
Je mag altijd komen kijken, dat is op zich ook wel slim om te doen want de 1 vindt droog al snel droog en de ander vindt nat al erg snel nat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:14

Timmie2000 schreef:
xxxIlona schreef:

Deze bodem wint het van Agterberg, we hebben hem nu een jaar liggen en 365 dagen kunnen rijden ook met de sneeuw en de vorst, nog geen plasje te zien niet hard met -20 echt een top bak.
Je mag altijd komen kijken, dat is op zich ook wel slim om te doen want de 1 vindt droog al snel droog en de ander vindt nat al erg snel nat.

kun je me vertellen waar de bodem uit bestaat? (niet dat ik een nieuwe bodem wil, maar gewoon interesse) is het gewoon alleen zand of zit er iets doorheen gemengd? vooral het door kunnen blijven rijden bij vorst is natuurlijk erg interessant voor een buitenbak

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:32

Timmie2000 schreef:
xxxIlona schreef:

kun je me vertellen waar de bodem uit bestaat? (niet dat ik een nieuwe bodem wil, maar gewoon interesse) is het gewoon alleen zand of zit er iets doorheen gemengd? vooral het door kunnen blijven rijden bij vorst is natuurlijk erg interessant voor een buitenbak[/quote]
Het is zand en iets dat muliti sport heet. Je kan het op de site bij Van Doorm bekijken, daar heeft die verschillende varianten opstaan.