lint of koort?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

lint of koort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:48

Ik hoor veel voor en nadelen over koort en lint.

Momenteel heb ik overal nog lint maar ik merk toch wel dat het gauw gaat rafelen en dus minder stroom door laat.

Het is geen lint van het duurste merk maar wil er ook geen bakken geld gaan uitgeven omdat ik niet
weet hoeveel jaar ik nog op dit land zit.

Maar ik moet dus nu een 300 meter bedraden en zit er aan te denken om stevig koort te gebruiken waar goed stroom door heen geleid.
Nu ben ik op internet een beetje aan het rond kijken en zie veel verschillende prijzen en kwaliteiten.

Wat is jullie ervaring met koort en lint en wat is goed en betaalbaar?

tamary

Re: lint of koort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:26

Ik heb lint van huismerk? lokale landbouwwinkel en cord van patura, 200m is 55 /43 euro. Maar dat is bruin ivm uitzicht (paarden weten precies waar het staat). Wit is stukken goedkoper, maar naar mijn mening vreselijk lelijk.

Hoe lang je lint meegaat hangt ook af van hoe strak je het opspant en of het open genoeg geweven is zodat de wind er minder vat op heeft.

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:58

Ik heb lint van niet de basic van agradi maar 1 tandje duurder. Wit, absoluut lelijk, maar erg goed zichtbaar zowel voor de paarden als de mensen die er langs komen. Goed spannen voorkomt rafelen.
Om en om zou je ook kunnen doen, dan heb je het beste van beide :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:22

Ik heb in het verleden gekozen voor koord, maar ben het nu aan het vervangen omdat het niet goed bevalt.
Paarden zien het slecht en als ze er door vliegen gaat alles kapot behalve het koord... Potentieel Gevaarlijk dus!
Daarbij breken ook hier na een aantal jaar de stroomgeleidende draadjes van door en brand het door. Die gebroken draadjes prikken gemeen in je vingers!

Ik vervang alles nu door breed en smal lint. Wel duurder (bij breed lint vooral ook door de linthouders en spanners), maar veel beter zichtbaar.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:43

Ik heb rondom mijn stukje grond koord staan, niet dat hele dunne koord maar meer de touw dikte.
Zelf vind ik het mooier/rustiger dan lint en de stroom gelijd goed door het koord heen, paarden hebben er respect voor.

Je moet alleen wel zorgen dat het met plaatsen goed gespannen staat want door het gewicht gaat het anders gemakkelijk hangen, lint vind ik weer makkelijker als je regelmatig je omheining verplaatst.

Dennis_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:17

Ik ben momenteel zelf bezig bij een manege de paddocks opnieuw te bedraden.
Ik maak gebruik van koord.

Waar je wel op moet letten is de ohmse weerstand.
De vaak wat goedkopere hebben een mindere geleiding (hoge Ω ohmse weerstand) waar (de meeste) wat duurdere veel beter geleiden. (lage Ω ohmse weerstand)

Hoe lager de Ω ohmse weerstand is, des te beter draad/koord/lint geleid.
Dit staat bijna altijd vermeld op de verpakking.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:20

Ik heb al jaren lint, 40mm bruin van Gallagher in de wei, perfect.
Nu rond de bak bruin koord ( op het hout, tegen aanvreten)maar wat een ellende!! Op de mooie sluitingen en waar het gebogen om de haakjes zit tikt het als een gek, het gaat sneller verkleuren en roest op de draadjes....ik koop GEEN koord meer. Daarbij zien ze het minder goed ( bruin koord dan, wit weet ik niet)