Zuring overleeft mcpp, wat doe ik verkeerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lorrelei

Zuring overleeft mcpp, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:05

Sinds ik nu een paar maanden een eigen landje heb en dit dus zelf moet onderhouden, ben ik hier al onwijs geholpen (bedankt daarvoor :) )
Toch loop ik weer tegen een issue aan..

Ik heb op 30 april mcpp gespoten tegen ridderzuring, brandnetels en een deel bereklauwen, twee dagen later heb ik nog een deel gespoten omdat dat de 30e niet meer lukte. Nadien is het zeker een dag of drie droog gebleven. Een dag of 5 later deed ik een dansje in de wei omdat alle nare onkruiden overduidelijk dood aan het gaan waren :)

Helaas, nu, bijna drie weken later komen dezelfde planten gewoon weer terug, ze lijken zich te 'herstellen'.
De paarden heb ik pas na twee dikke weken er weer op gelaten, dus het land heeft echt wel even rust gehad.

Wellicht ook belangrijk om te melden, een paar dagen voor het spuiten heb ik groene kalk gestrooid.
Tevens heb ik de mcpp aangelengd zoals duidelijk omschreven stond op de fles.

Mijn vraag is dus eigenlijk, wat heb ik verkeerd gedaan. Kan de kalk de werking van de mcpp beinvloed hebben? of waren het toch de flinke stortbuien van de afgelopen week (twee weken na het spuiten)?

Alvast weer bedankt voor het meedenken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:33

Was het maar zo simpel. Planten die al jaren vast staan (en ridderzuring is een vaste plant) hebben echt niet genoeg aan 1 keer spuiten. Die hebben zoveel reserves in hun wortels dat je vermoedelijk nog wel 2 of 3 keer zult moeten spuiten voordat je ze echt kwijt bent. Je hebt dus niets fout gedaan, maar de planten zijn taaier dan je denkt.

Lorrelei

Re: Zuring overleeft mcpp, wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:43

daar was ik al bang voor :/ het had een stuk makkelijker geweest als ik gewoon een domme fout had gemaakt ;) haha
bedankt voor je reactie

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:47

Wat de oude boertjes doen is druppelen met raundup.
Elk stuk onkruid krijgt persoonlijk een beetje raundup.
Om te weten of je een plantje al gehad hebt doen ze wat rode kleursof in het spul.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:49

alles eruit steken met een schop! En zodra er waeer wat op komt, direct weer uitsteken! Geloof mij is erg goed bevallen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:00

Meestal wordt mcpp gecombineerd met mcpa. Dus door elkaar. Deze middelen versterken elkaar. Welke dosering heb je gebruikt? Op http://www.fytostat.nl kun je nog details over de werking, dosering ed vinden. (zoeken op duplosan mcpp)

Je zou ook een combi van Primstar en mcpa kunnen gebruiken. Primstar is wel wat duurder, maar de paarden kunnen wel weer sneller op het land.

Op die site staat dat je na mcpp je paarden minimaal 28 dagen niet op het gespoten land mag houden. Zal ze maar snel weer op een ander stuk zetten.

Quiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:25

De grote zuring die al wat langer staan haal ik er ook altijd uit met wortel en al. De kleintjes kan je wel spuiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:36

Zuring steken is een zware klus en als je de grond verstoord geef je onkruid juist weer kansen. Ik knip het hier regelmatig tot op de grond af, gras er omheen verdrukt de zuring als ze de ruimte krijgen en het kost mij veel minder kracht. Wel regelmatig herhalen en volhouden, want dan kan je de plant uitputten zodat die uiteindelijk afsterft. Laat daarnaast bodemonderzoek doen (en zuurgraad bepalen), zodat je kan achterhalen waarom zuring bij jouw zo graag wil groeien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:30

Of wat ook goed werkt.
Een paar geiten op de wei.
Die doen een moord voor de zuring.
En bijna ook alle andere onkruidjes.
En zelfs in het najaar de brandnetel.

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:53

oke! goede tips weer! Ik wilde eigenlijk niet voor een tweede keer gif op het land spuiten, vond dit al een beetje 'eng'. dus dan maar andere opties. Met wortel en al eruit trekken heb ik geprobeert, maar erg heftig klusje. Volgende stap is denk ik toch plaatselijk met de bosmaaier uitroeien.

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:55

Pytje schreef:
Op die site staat dat je na mcpp je paarden minimaal 28 dagen niet op het gespoten land mag houden. Zal ze maar snel weer op een ander stuk zetten.

ik las op internet 10 dagen of een flinke regenbui en aangezien het hier al bijna een week noodweer is..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:58

Dat is heel wat anders dan ze op de site adviseren. Ik zou toch de 28 dagen aanhouden, ivm de werking die dat spul nu nog heeft waarschijnlijk.
Heb je de planten ook goed nat gemaakt met sproeien?

tamary

Distels kan ik zo vers geknipt aan mijn grote pony's voeren en zover ik kan zien eet de shet de brandnetels op als die een paar dagen gelegen hebben. Zuring probeer ik niet, omdat die nu in het zaad staat en ik heb al teveel van dat _-:( spul staan.

Geiten kosten mij teveel aan aanpassing omheining, etc. en om ze dan ook nog eens in mijn hooiland te zetten :n

Ariebren

Mcpp en Mcpa is altijd tien dagen geweest.

Maar die alternatieve middelen hebben een langere waarschuwings tijd voor het "niet beweiden".

En geiten houden is studeren voor dominee, pastoor of iman

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:05

dus ik ben toch niet gek met mn tien dagen, pfieuw.. kreeg al een beetje de zenuwen.

@tamary, als je de zuring zou voeren/laten liggen verspreid je de zaden dan via de mest? vanaf wanneer staan die in t zaad?

enne een geit, tjah.. wel gezellig! haha

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:09

De beste tip die ik je kan geven om zuring te spuiten is spuiten in het najaar... Nu zijn die planten ontzettend veel bezig met groeien en gaan de sapstromen naar boven... In het najaar steekt de plant geen energie meer in groeien, maar in zijn wortel... Als je dan spuit gaat het gif echt naar de wortel toe en roei je em dus echt uit!

Verder heb ik geen idee wat je verkeerd gedaan zou kunnen hebben... Zoals je het omschrijft zouden de andere planten toch echt het loodje hebben moeten leggen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:10

Zuring staat nu volop in het zaad, denk ong. 2 weken nu. Ik weet niet wat het is, maar ik zie veel velden in de buurt rood van de zuring en geel van de kruipende boterbloem nu.

Zuring voeren verspreid het inderdaad via de mest.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:15

Ariebren schreef:
Mcpp en Mcpa is altijd tien dagen geweest.

Maar die alternatieve middelen hebben een langere waarschuwings tijd voor het "niet beweiden".

En geiten houden is studeren voor dominee, pastoor of iman

Dit is het etiket wat op de flessen/jerricans zit: http://www.fytostat.nl/File.aspx?id=109 ... gheidsblad
Rechts onder Weilanden: dosering staat echt 28 dagen. Neem aan dat ze geen onzin op het product zelf plakken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:22

Kan, heb de 28 dagen al vaker voorbij zien komen.
Ook nu weer zal de EU te Brussel de regels wel weer aangescherpt hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:25

Pas op met zuring laten eten door paarden en koeien.
Je trekt de calcium en fosfor verhouding heel scheef.
Resultaat bij overmatig zuring eten is de gekke koeien ziekte.

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 22:30

@rianneke, oke dan.. najaar, wortel, klinkt als een sterk verhaal. najaar geeft natuurlijk ook weer meer ruimte dan midden in het weideseizoen spuiten :) danku!

@tamary bedankt voor de goede info, m'n timing was duidelijk niet zo goed, een bodemonderzoek is denk ik idd een slimme zet. Dan kan ik een correct plan van aanpak maak op basis van dit specifieke stuk land.

@ariebren, echt waar? gekke koeien ziekte? maar dan heb je het over kilo's toch? en als het al deels vergaan is? Ik weet als je het maait het een kleine week duurt voor ze er uberhaupt aankomen..