De feiten:
Hoefsmid kwam vandaag, dus mijn zusje naar stal toe om het paardje vast te houden. Normaal is hij bij de hoefsmid erg rustig. Ze is er vaker bij geweest, en ook de mede-eigenaresse dus zij zou het wel regelen. Vandaag een nieuwe hoefsmid (niets over die man te zeggen, deed netjes zijn werk en geduldig) maar toen kwam het:
Mijn paard kan er niet tegen om vast te staan. Dan gaat hij hangen. Zelf met veel geduld en alles vanalles geprobeerd, maar hij raakt altijd in paniek. Dit is natuurlijk iets wat je op je stal ook meldt! Dit is verscheidene keren gezegd ook in gesprekken met de eigenaresse (die het naar mijn mening het "niet aanpakken van het paard" vond en "aanstellerij"). Zij neemt het paard mee naar de hoefsmid en brengt hem vast. Mijn zusje geeft nog aan dat hij daar niet tegen kan en dat ze dat niet wil hebben. Paard raakt in paniek en trekt een halstertouw kapot. Mijn zusje raakte toen in paniek, ze is al niet zo'n held met paarden. Maarja, onder het "motto" aanstellerij kwam er een halsband bij en een ketting.
Paard raakte zo ver in paniek dat hij zelfs een raam kapot heeft gemaakt. Uiteindelijk zit hij onder de schrammen omdat hij is gevallen, tegen de muur aan is gesprongen en weet ik veel wat. Iemand anders van stal heeft hem los moeten maken omdat ze er ook niet meer tegen kon. Mijn zusje was al heel erg in paniek (kan het haar niet kwalijk nemen, eigenaresse dramt nog al eens der mening door en had er zelf gewoon bij moeten zijn, maar omdat hij normaal zo rustig is, geen gevaar gezien. Nouja het gevaar is de staleigenaresse

Uiteindelijk is de dierenarts moeten komen, hechtingen bij zijn oog (moet er niet aan denken wat er gebeurd was al dat glas in zijn oog was gekomen...) en nog een week antibiotica (en nog een afspraak om de hechtingen er weer uit te halen)... En dan heb ik het niet eens over de schade die de pony geestelijk heeft opgelopen.
Ik heb meteen al een andere stal gebeld, daar is helaas een wachtlijst. Ik wil niet meer dat de staleigenaresse nog aan mijn paard komt. (Kan der momenteel echt schieten bij wijze van spreken.)
Maar in hoeverre is zij verantwoordelijk voor hetgeen wat ze mijn paard heeft aangedaan? Ze wist van zijn probleem en toch doet ze het terwijl er wordt gezegd dat het niet mag. Moet ik blij zijn dat ze niet heeft gezegd dat we het raam nog moeten vergoeden omdat ons paard het kapot heeft gemaakt? Of...
Hoe zit dit juridisch gezien?
Ja, gaat een gezellige tijd worden op stal