Beenbescherming in het land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bonita84

Beenbescherming in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 07:54

Hallo allemaal,

Ik zit beetje met een probleem!
Mijn paard heeft op haar kogel best een grote schieffel en met rijden heb ik natuurlijk bescherming om maar ze doet eigenlijk het gekste en domste in het land waardoor ze dus soms zoweer tegen die schieffel aantrapt...

Wat raden jullie aan te doen? Bescherming of niet? En wat voor bescherming dan?

friesiszwart

Re: Beenbescherming in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:56

Aan mij heb je niets ik doe nooit bescherming om de benen, ben ben mening dat dit alleen maar slecht is voor de paardenbenen.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:06

@friesiszwart, daar vraagt ze volgens mij niet om?

Als het nodig is zou ik het wel doen, niet zo fijn om iedere dag je paard met wonden uit het land te moeten halen. En dan gewoon kogelbeschermers.
Laatst bijgewerkt door Maris__ op 11-05-12 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 08:06

Jaaa ik wilde ook nooit beenbescherming om! Maar ik ben me er wel van bewust dat als ze nog een paar x tegen dat been trapt dat het klaar is en ik helemaal niks meer met haar kan.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:07

Je kan natuurlijk voor de zekerheid altijd bescherming om doen, maar persoonlijk zou ik het niet doen ook niet met een schieffel.

Met bescherming kan de schieffel ook gaan irriteren zeker wanneer het paard hele dagdelen en broeierig weer op het land staat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:10

dan moet je op zoek naar hele zachte beenbescherming die goed blijft zitten een hele dag, want schieffels kunnen inderdaad gaan irriteren onder beenbescherming...

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 08:10

Goos_hoeve schreef:
Je kan natuurlijk voor de zekerheid altijd bescherming om doen, maar persoonlijk zou ik het niet doen ook niet met een schieffel.

Met bescherming kan de schieffel ook gaan irriteren zeker wanneer het paard hele dagdelen en broeierig weer op het land staat.

Ja daar heb je ook weer een punt! Gaat ook ook schuren natuurlijK! Maar ik ben bang als ze er een paar x tegen aantrapt dat hij groter word en dan de pezen gaat irriteren en dan ben ik nog verder van huis!!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:14

weet je eerlijk gezegt wel wat een schieffel is? Dat is een stuk bot namelijk die kan niet zomaar groeien

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 08:41

Ik weet wat een schieffel is en die kan wel groeien als er elke keer weer tegenaan getrapt word...

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:44

Een schieffel is vergroeid bot, die je operatief kan verwijderen en kan nagenoeg niet groeien.
Hij kan enkel groeien door middel van vocht ophopingen rondom de schieffel, dit vloeid ook gelijdelijk weer af.

In ieder geval succes en wijsheid.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 08:50

Schiefels zijn benige nieuwbeenvormingen. In hun ontaanfase kunnen zij omgeven zijn door grof bindweefsel.Afhankelijk van de verschillende oorzaken, ziet men ze vooral aan de binnenkant van het voorbeen, maar andere lokalistaties zijn ook mogelijk.. Schiefels kunnen ontstaan door klappen tegen het bot.Het strijken en raken zijn verantwoordelijk voor schiefels aan de binnenkant van het pijpbeen. Het paard verwondt zichzelf met zijn andere hoef. Standafwijkingen waarbij de voetas naar binnen gebroken is en verwaarloosde hoeven zijn bijzonder gevoelig. Schiefels aan de buitenzijde van het beenontstaan of door klappen van andere paarden of door stoten.. Je hebt ook schiefels door overbelasting die zie je meestal aan de binnenzijde van het voorste pijpbeen bij jonge paarden in de leeftijd tussen 2 en 4 jaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:01

Inderdaad is beenbescherming in het land niet ideaal. Maar een paard met een schiefel is ook niet ideaal.
Je kunt ook nu, aan het begin van het seizoen, wanneer de paarden fris en vrolijk door het land racen iets om doen, en na een paar maanden, als ze alleen nog maar lekker staan te eten ze weglaten.
Succes!

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:09

rien10 schreef:
Inderdaad is beenbescherming in het land niet ideaal. Maar een paard met een schiefel is ook niet ideaal.
Je kunt ook nu, aan het begin van het seizoen, wanneer de paarden fris en vrolijk door het land racen iets om doen, en na een paar maanden, als ze alleen nog maar lekker staan te eten ze weglaten.
Succes!

Het stomme is dat ze al een tijd op het land staan! Ook komen ze hier in de winter elke dag buiten! Dus het gaat niet perse om het eerste stuk! Ze kan zomaar uit het niks helemaal gek doen! Dus vind het wel echt lastig...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:57

Ja, kan me voorstellen dat dit lastig is.
En van die opengewerkte peesbeschermers? Wel heel duur, helaas, maar dan wordt het been niet zo warm. Hoe heb je dit vorig jaar gedaan? Of heeft ze de schiefel nog niet zo lang?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:08

Misschien zijn hier die "ouderwetse" strijk-ringen handig. Waar zit het precies?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:31

He, dat is een slim idee chocobroodje.
Je ziet het TS, er wordt druk met je meegedacht.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:18

rien10 schreef:
Ja, kan me voorstellen dat dit lastig is.
En van die opengewerkte peesbeschermers? Wel heel duur, helaas, maar dan wordt het been niet zo warm. Hoe heb je dit vorig jaar gedaan? Of heeft ze de schiefel nog niet zo lang?

Vorig jaar heeft ze hem denk ik zo gekregen... Oke ik ga die eens opzoeken dank je wel voor het meedenken :D

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:19

chocobroodje schreef:
Misschien zijn hier die "ouderwetse" strijk-ringen handig. Waar zit het precies?

Jaaa dat is misschien wel een idee! Haar schieffel zit precies op haar kogel aan de binnekant.. Steekt best wel uit.. De kans dat ze er weer tegen aan trapt is dus groot.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:21

Deze zijn relatief veilig en irriteren niet snel. En toch lekker luchtig ;)

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:34

chocobroodje schreef:
Deze zijn relatief veilig en irriteren niet snel. En toch lekker luchtig ;)

Ja precies!! :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:47