Hartog Compact Grass = compact stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Hartog Compact Grass = compact stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 21:09

Ben op zoek naar ervaringen met Compact grass van Hartog. Geef het aan onze bejaarde merrie die welgeteld nog 1 snijvlak heeft qua kiezen. Toen ik de baal een half jaar geleden openmaakte, kreeg mijn merrie voornamelijk gras. Nu tuft ze dag in dag uit dikke stukken gesneden stro uit, terwijl op de verpakking staat dat het om honderd procent gras gaat. Wie voert nog meer Compact grass en wat zijn jullie ervaringen? Gezien de kwaliteit van het geleverde.. wel 11 euro per baaltje, 85 betaald voor bijbehorende box waar dit 'gras' in past, ben ik blij dat mijn merrie het niet hiervan hoeft te hebben omdat ze dagelijks ook vers gras en Seniores Priores van Subli krijgt. Maar goed, het is/lijkt zo'n fijne knabbelbox voor de momenten dat ze op stal staat. Hooi krijgt ze namelijk sowieso niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:12

Ik heb 1 baaltje geprobeerd en ik vond het 10x niks.
Toen ik de baal open sneed lag de helft al op de grond, het schiet zo door je handen uit en het was ook enorm stoffig. En zoals een aantal stalgenoten opmerkten "als je paard 1x briest is alles weg" :') (die van mij kreeg het als extraatje, om wat andere knabbel te hebben, dus geen volledige baal tegelijk en ook niet in die voerbox).

Het strogedeelte enzo zou ik echt niet weten, heb dus maar 1 baaltje geprobeerd en er verder niet zo op gelet.
Misschien inderdaad eens Hartog contacteren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:13

ik voer het in de winter aan mn opa en ik heb dit nog niet meegemaakt, ik ben wel van mening dat als jij deze klacht bij de leverancier neerlegt je zonder problemen een nieuw baaltje meekrijgt

lailapri

Re: Hartog Compact Grass = compact stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:16

Oudje van mijn vriendin was er bevangen door geworden, toch deze winter het ook geprobeert en ja hoor binnen 2 maanden beide oudjes tegen bevangenheid aan maar nog altijd mager.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 21:28

@knollentuin, het gaat niet om 1 baaltje, het gaat om 6 baaltjes in de maand. En zijn al een paar maanden onderweg... ;) Heeft jouw opa misschien meer dan één kauwvlak nog?
@lailapri, oe balen! Die bevangenheid verbaast me overigens niet, het gaat - als je dus geen stro krijgt - om erg voedingrijk gras. Maar goed, dat is precies wat mijn merrie nodig heeft....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:36

mijn oudje van 36 graadje mager en herstellend van maag/darm problemen kon ook wel wat extra voeding gebruiken en de hengst 22 herstellend van ziekte (was echt vel over been) ook wel, echter was dit blijkbaar niet goed verteerbaar dat het een reactie geeft in het lijn die ze niet kwijt kunnen ofzo? Ik ben ze daarna maar zo veel mogelijk op de wei gaan zetten en gaf ze af en toe een emmer tot het op was. Gelukkig optijd erbij in stadium warme voeten maar ze stonden nog niet gestrekt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:56

ha, ja mijn opa kauwt nog helemaal prima, en ik verbruik wisselend, de ene x heeft ie een baaltje in de 5 dagen weg de andere x doet ie 2 weken met een baaltje hij is een moeilijke eter en geef het hem er als extra bij.
ik neem dan aan dat je van een hele verkeerde partij een levering hebt, zou er gewoon over bellen. ik voerde het afgelopen winter voor de tweede winter en wat jij omschrijft heb ik nog niet meegemaakt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:10

Het gaat om een stuk of 5 verschillende leveringen bij 2 verschillende voerboeren... Denk dat die van jou de stro'tjes die ertussen zitten wel weg krijgt, maar die van mij echt niet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:13

lailapri schreef:
mijn oudje van 36 graadje mager en herstellend van maag/darm problemen kon ook wel wat extra voeding gebruiken en de hengst 22 herstellend van ziekte (was echt vel over been) ook wel, echter was dit blijkbaar niet goed verteerbaar dat het een reactie geeft in het lijn die ze niet kwijt kunnen ofzo? Ik ben ze daarna maar zo veel mogelijk op de wei gaan zetten en gaf ze af en toe een emmer tot het op was. Gelukkig optijd erbij in stadium warme voeten maar ze stonden nog niet gestrekt.

Mij is ook opgevallen dat het slecht wordt verteerd. Maar schreef het toe aan het slechte gebit. Kwam er voor een goed deel net zo uit als dat het erin was gegaan...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 09-05-12 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:15

[***] schreef:
Ik heb 1 baaltje geprobeerd en ik vond het 10x niks.
Toen ik de baal open sneed lag de helft al op de grond, het schiet zo door je handen uit en het was ook enorm stoffig. En zoals een aantal stalgenoten opmerkten "als je paard 1x briest is alles weg" :') (die van mij kreeg het als extraatje, om wat andere knabbel te hebben, dus geen volledige baal tegelijk en ook niet in die voerbox).

Het strogedeelte enzo zou ik echt niet weten, heb dus maar 1 baaltje geprobeerd en er verder niet zo op gelet.
Misschien inderdaad eens Hartog contacteren?

Evengoed dank voor je reactie. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:19

Ik voer het mijn merrie al een paar jaar, en de baaltjes verschillen inderdaad nog al eens van kwaliteit, van mooi tot bijzonder stoffig...
Mijn merrie eet het echter ontzettend graag en zet er ook beter van aan dan van hooi.

Stro zit er volgens mij niet in, wel grovere stukjes hooi, maar wil je het zeker weten zou ik gewoon Hartog even de vraag voorleggen, ze reageren over 't algemeen vlot op vragen.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:51

misschien eens laten weken in water. Dit doe ik op dit moment met onze ruin van 15 die een kies
getrokken heeft. Moet zacht eten, mag geen hooi en stro tot de wond geheeld is.
En stoffig? Mij is uitgelegd dat dit grasstof is. Het gras wordt gemaaid en meteen kunstmatig gedroogd
en ingepakt. Het is geen hooi en geen stro, maar gedroogd gras. Wel met alle voedingswaarden erin. Dus
heel rijk. Vandaar het gevaar voor hoefbevangenheid. Ons paard krijgt nu naast hele dag weidegang en
geweekte brok misschien een kilo per dag van dit spul. Als je het als complete vervanging moet voeren zou die van ons 5 kilo op een dag mogen hebben, maar dat durf ik niet aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 00:00

Wbt de bevangenheid, dat kan ik me voorstellen.
Ik heb het toen voor mijn oude, mager wordende cavia gekocht die slecht hooi at.
Daarom compact gras gekocht, omdat daar toch meer in zit als in normaal hooi.
Nou die heeft het er mooi een paar extra maanden op uitgehouden en was zo op gewicht.

De rest krijgt het ook wel eens, maar niet teveel want ze worden er hier echt snel vet van.
Af en toe een handje krijgen ze nu.

Een paard is natuurlijk een ander verhaal, maar het principe is hetzelfde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 04:25

Mijn hoefsmid schreef de bevangenheid toe aan de reactie's in de plant die komen door maaien èn kunstmatig drogen èn hakselen. Dat is 3 een process vertelde me waarbij er stoffen komen die het paard niet kwijt kan.

Ik voer nu gras. Eerst 2 tot 4 kilo sportmuesli ernaast (waar ze niet bevangen van werden terwijl er toch behoorlijk wat suiker en eiwit in zat, meer dan 40 procent suiker en zetmeel) maar omdat ik ze er mee op gewicht hield en niet meer (ze kwamen niet aan) verder gaan zoeken. Er is iemand die hun chakra's repareerd en merkte dat ze meer voeding zijn gaan opnemen (raadsel wat er gebeurt is maar ik pas me voerschema maar aan) dus ze komen nu rustig aan op 2x half schepje draversbrak.
Ik hoop nog een wat langere, voedingrijkere wei voor ze te vinden dit jaar. Vorig jaar dat mijn hengst heel slecht was heeft vooral dat hem erg goed gedaan, ondanks dat het najaar was en hij doorlopend mest uit zijn achterste had hangen. De hele stukken gras zaten er gewoon nog in (dus slierten van 20cm+ en allemaal in elkaar verwikkeld waren). Misschien dat het voorjaarsgras wat beter te kauwen is voor ze.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:25

Ik ben er ook niet zo over te spreken. Het is idd behoorlijk stoffig en eerst wilden ze het hier niet eens eten. Tijdje opzij gezet en toen m'n lucerne op was maar door het krachtvoer heen gaan geven. Nu eten ze het wel, maar kan niet echt zeggen met smaak. Ben nog geen stro tegengekomen, maar moet zeggen dat mijn baaltje inmiddels al een jaar staan, dus ik weet niet hoe de leveringen nu zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:36

ze zijn heel wisselend is mijn ervaring, af en toe zit er een baaltje bij dat mijn paard ook niet lekker vindt, maar verder is ze er gek op!
op dit moment is ze weer goed op gewicht en ga ik het toch weer iets afbouwen en terug naar hooi, ook al vindt ze dat minder lekker, het is toch behoorlijk rijk en behoorlijk prijzig...