Hoe behulpzaam ben jij bij het paard van een ander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Hoe behulpzaam ben jij bij het paard van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 22:14

Kan geen juiste titel vinden :+

Ik vroeg mij het volgende af naar aanleiding van een gebeurtenis bij mij op stal gisteren.

De paarden staan op de pensionstal in een grote kudde en daar gaat het er niet altijd even rustig aan toe ;-) vooral eind van de dag als ze bijna binnen worden gehaald staan ze nogal te dringen en ruziën.

Nu werd 1 van de pony's flink getrapt, en kon niet meer op zijn been staan. Ik heb snel mijn pony weggezet en de pony uit de groep gehaald. Een stukje gestapt en daarna op aanraden van een stalgenoot het been 10 minuten afgespoten. Pony stond er alweer op maar was niet rad. Ik heb de eigenaresse gebeld en afgesproken haar weer terug in de kudde te zetten omdat het niet ernstig meer leek, ze zou de volgende dag kijken hoe het ging.

Ik vond het niet meer dan normaal het beestje uit de kudde te halen en af te spuiten, ondanks dat ik weinig tijd had, zelf zou ik het ook enorm op prijs gesteld hebben.

Echter kwam ik vandaag een stalgenoot tegen en vertelde het aan haar, en zij reageerde nogal verbaasd en zei dat ze het beestje lekker had laten staan, en de eigenaresse zou het zelf wel zien als ze op stal kwam.

Ik was erg verbaasd en teleurgesteld, en vroeg mij af of meerdere mensen zo denken?
In hoeverre zou jij hulp bieden, wat zou jij doen?

ZusJacobs

Re: Hoe behulpzaam ben jij bij het paard van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:15

Uuh lijkt mij toch best logisch? Het gaat om een dier.. Daar maak je tijd voor vrij.. Jammer dat dus niet iedereen daar zo over denkt..

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:16

Ik zou altijd wel helpen. Mits ze toestemming gegeven hebben. aangezien ik zelf ook niet wil dat iemand dingen met mijn paard doet die ik niet weet. Dus als er word gezegt van vinden ze niet erg doe ik het anders niet. Je weet nooit hoe een ander erover denkt als je bezig bent met hun paard pony

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:18

Ik vind dat je goed gehandeld hebt.
Zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan.

Dit is wel het minste wat je op dit moment kunt doen, en baat het niet dan schaadt het niet.
Het is wat anders als je hem helemaal gaat insmeren met van alles. Dan zou ik wel toestemming vragen.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:19

goed van je dat je had gedaan ik had ook heel erg op prijs gesteld!
goed dat je hebt gedaan! want een dier voelt ook dingen en emoties dus helpen is wel zo vriendelijk
zou ik ook hebben gedaan

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:19

goed van je! ik zou zeker te hulp schieten. Wat een onzin om te zeggen dat de eigenaar dat later zelf wel ziet!!

het inderdaad om een dier, die kan er toch niks aan doen dat baasje einde vd dag er b.v. pas is?
Even een belletje naar de eigenaar is wel op zn plaats, maar ik neem aan dat er weinig eigenaren zeggen; oh laat maar staan or zie ik straks wel...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:20

Froukjeloves schreef:
Ik zou altijd wel helpen. Mits ze toestemming gegeven hebben. aangezien ik zelf ook niet wil dat iemand dingen met mijn paard doet die ik niet weet. Dus als er word gezegt van vinden ze niet erg doe ik het anders niet. Je weet nooit hoe een ander erover denkt als je bezig bent met hun paard pony

Dan nog, je bedoeld het goed, en dan is het aan de eigenaar of ze er blij mee zijn of niet.. Kijk: De beslissing nemen om het been af te spuiten, dat kan weinig kwaad, maar een beslissing maken of het paard niet meer kan leven.. Nee :Y)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:21

Froukjeloves schreef:

En als je telefoon nou in de auto ligt, of je krijgt de eigenaar niet te pakken? Ik zou liever hebben dat iemand teveel de veearts belt, of een rondje t\stapt met m'n paard terwijl het niet nodig was, dan dat iemand twijfelt om het te doen.

Stel dat iemand jouw paard kreupel ziet staan, en ze kunnen je niet bereiken. Dan wil je toch ook graag dat er even gecheckt word of de situatie dusdanig ernstig is of er met spoed een veearts moet komen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:21

Vind dat je gewoon netjes hebt gehandeld, had ik ook gedaan.

Paard van mijn stalgenootje was laatst niet in haar normale doen, veel liggen/staan/liggen en keek niet lekker uit haar ogen. Wist dat zij met een uurtje of 3 ook op stal zou zijn maar heb haar toch even gebeld, kleine moeite en als ze dat had gewild was ik er ook wel even mee gaan stappen.

Wie goed doet, goed ontmoet. Oud maar zeer waar gezegde.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 22:21

Oh ik zou verder ook zeker niks doen zonder toestemming, maar haar even uit de kudde halen en afspuiten was toch het minste wat ik kon doen denk ik.

Was gewoon zo verbaasd om reactie van een stalgenoot, begon me wel af te vragen of er echt meerderen zijn die er zo over denken.
Ik wil ook niet dat Jan en alleman mijn pony pakt, maar als iemand denkt dat ze iets mankeert dan liever een keer teveel dan te weinig!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:22

Ik zou me er zelfs moreel verplicht toe voelen. En van een ander op zijn minst verwachten dat ze contact met mij op nemen of in ieder geval de pensionhouder inlichten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:25

Ik zou het zeer op prijs stellen, als er zoiets met mijn paard zou gebeuren en een stalgenoot zou eerste hulp verlenen en mij daarna een berichtje sturen. Ik denk dat ik ook zo zou handelen bij een paard van een stalgenoot. Ik zou hem in ieder geval niet in de wei laten staan. Misschien eerst een berichtje sturen/bellen om te overleggen wat te doen, is ook een optie. Maar gewoon laten staan en zeggen: ach dat zien ze zelf wel.... , nee dat zou ik niet doen. In ieder geval een berichtje geven.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:26

Je hebt heel netjes gehandeld. :)

Zelf had ik ook precies hetzelfde gedaan. Sta op een kleinschalige pensionstal, met allemaal vriend(inn)en, dus hier wordt het normaal gevonden dat je op deze manier handelt. Iedereen heeft hier liever dat de veearts een keer teveel komt voor niks, dan dat er geen aandacht aan geschonken wordt. Ken daarentegen ook genoeg stallen waar mensen niet zo denken, en de paarden met wondjes/paarden die niet rad lopen zo terug in stal zetten.
Heb ik toch liever dat mijn stalgenootjes 'ingrijpen'. :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:28

Ik heb ooit (als staleigenaar zijnde) bijna de beslissing moeten nemen om een pony van een klant in te laten slapen, terwijl ik de klant niet kon bereiken. Het betrof hier een 35 jarige pony, waar ik toevallig nog met de eigenaar een week ervoor had staan praten. Ze heeft toen erg duidelijk aangegeven dat ze niet wilde dat de pony onnodig langer zou lijden als het zo ver zou zijn, en als er spoed was, er gehandeld moest worden naar wat het beste was. Enfin, ik vond de pony in de ochtend, badend in het zweet, onder het bloed, helemaal kapot. Pony was gaan liggen en kon niet meer opstaan, is hierbij in paniek geraakt en had zichzelf ernstig verwond. Direct de veearts erbij gehaald, deze besloot eerst de pony een kalmerend en pijnstillend middel te geven. Wonder boven wonder stond ze op en werd ze rustig, en bleek ze zo sterk te zijn dat ze er door heen was gekomen. Eigenaar was aan het werk en had 3 uur later ruim 150 gemiste oproepen. Ik heb ervan geleerd om ook te vragen waar eigenaren werken, zodat er in spoedgevallen eventueel iemand naar ehtw erk gestuurd kan worden.

Ook heb ik ooit pas een eigenaar te pakken gekregen toen het paard op het punt stond om ingeladen te worden naar Utrecht. Deze hengst hand een beknelde bal en moest met spoed geopereerd worden.

Beide eigenaren waren erg dankbaar.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:42

Ik zelf had ook deze pony uit de groep gehaald en nagekeken.
Eigenaar proberen te bellen, en anders naar eigen inzicht handelen.
Dwz een dierenarts laten komen.
Liever een keer teveel, als te laat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:57

Wij zorgen vanzelfsprekend voor elkaars beesten, maar stalbaas is ook allert en altijd thuis. Wij zijn dan ook maar met z'n vieren en ik denk dat dat wel scheelt ten opzichte van grote stal met 40 50 paardebeesten.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:04

helpen doe ik altijd, had het beestje ook zeker gelijk eruit gehaald. Maar daarna indien mogelijk alles in overleg met de eigenaar. Dus had de eigenaar geprobeerd te bellen alvorens af te spuiten. Als de eigenaar het eens is om af te spuiten wil ik dat ook altijd nog wel doen. Indien de eigenaar niet bereikbaar is doe je wat je nodig lijkt dus afspuiten of veearts bellen oid.
Voor dit soort gevallen heb ik altijd een telefoonlijst bij mijn pony hangen, met mijn mobiele nummer, thuisnummer, nummer van mijn vriend, nummer van mijn verzorgster, nummer van de dierenarts en hoefsmid. Ik hoop altijd dat deze in geval van nood juist gebruikt wordt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 23:22

maaike2800 schreef:
helpen doe ik altijd, had het beestje ook zeker gelijk eruit gehaald. Maar daarna indien mogelijk alles in overleg met de eigenaar. Dus had de eigenaar geprobeerd te bellen alvorens af te spuiten. Als de eigenaar het eens is om af te spuiten wil ik dat ook altijd nog wel doen. Indien de eigenaar niet bereikbaar is doe je wat je nodig lijkt dus afspuiten of veearts bellen oid.
Voor dit soort gevallen heb ik altijd een telefoonlijst bij mijn pony hangen, met mijn mobiele nummer, thuisnummer, nummer van mijn vriend, nummer van mijn verzorgster, nummer van de dierenarts en hoefsmid. Ik hoop altijd dat deze in geval van nood juist gebruikt wordt.

Ben ik met je eens, maar op stal was een stalgenoot aanwezig die zelf dierenarts is en een instructrice, beiden zeiden dat ik het best even af kon spuiten omdat dat sowieso geen kwaad kan.
Eigenaresse zelf stelde het overigens op prijs hoor!

Was gewoon zeer verbaasd over reactie van andere stalgenoot. Maar zo te horen zijn de meesten dus wel bereid om de handen uit te mouwen te steken voor een ander paard :-)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:30

ik heb vaak te veel over voor andermans paarden :D

Bijvoorbeeld:
's zomers check ik elke waterbak ( idem met 's winters maar dat is dan op stal ) waardoor ik b.v. als mijn paarden voor staan. Helemaal naar achteren loop ( best een eind ) om de waterbak te controleren. moch deze leeg zijn omdat sommige eigenare geen zin hebben om bij te vullen. Gooi ik hem ook helemaal vol ( dus tot er niet meer in kan )

voorbeeld 2: wanneer een paard koliek heeft blijf ik bij de eigenaar of desnoods alleen op stal tot alles weer goed is ( al meerdere keren gedaan dat ik snachts er nog zat )

voorbeeld 3: paard van een ander lag 's winters in de sloot. Ben als een gek alle dekens gaan verzamelen, heb met de eigenaar het paard drooggewreven, ( na al 6 uur in de kou te hebben gestaan ) en gezorgt dat mams warme dranken kwam brengen. en ben net zo lang gebleven tot het paard weer ok was.

voorbeeld 4: wanneer andere paarden nog binnen staan, bel ik de eigenaar op of ik ze ander buiten moet zetten en desnoods binnen halen later:

voorbeeld 5: Ik ben als een gek uit me examens gegaan om naar het paard van een ander te gaan, wat op 3 benen in de wei stond en absoluut niet meer wilde lopen... eigenaar zat in een bespreking. :)

nu is dat in principe helmaal niet erg en vind ik het niet meer dan logish , tot het moment dat komt dat andere dat dus niet blijken te doen bij jou paarden.. zo jammer

edit: nog wel veel meer dingen gedaan die niet aan mij zijn, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen het niet te doen

edit 2: een voorbeeld met dat het dus niet bij mijn paard gebeurt..

Ik heb eens mijn paard aangetroffen in de wei helemaal onder de brandstriemen van het draad. lag op meerdere plekken open en was helemaal in paniek ( leek wel een soort shock stond stil en helemaal te trillen )
Het enige wat ik van een stalgenoot had gehoort was een smsje, de paarden waren vanmiddag uitgebroken. Tja en toen kwam ik op de wei en trof ik mijn paard zo aan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:36

Altijd en misschien soms wel iets te veel. Maar goed dat doe ik zelf. Nu scheelt het dat we maar met z'n tweeën zijn. Staleigenaar en ik dus dat maakt wel verschil. Maar goed het gaat om een paard dus ik zou altijd helpen. Al vindt ik persoonlijk dat ik weleens moet oppassen dat ik niet teveel doe, soms ben ik daar misschien zelf te makkelijk in om iets uit mezelf voor te stellen waar ik achteraf dan weer wat spijt van heb. Maar als het moet sta ik altijd wel klaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:39

Ik zou ook zeker helpen, stel dat ze opnieuw getrapt wordt en de schade groot is omdat ze niet weg kan komen, dan voel jij je 'verantwoordelijk' omdat je dat kon voorkomen.
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat de eigenaresse niet direkt is gekomen, al is het alleen om even te bedanken voor de moeite.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:53

Ik vind het een heel groot verschil of er met de gezondheid van het paard iets mis is of puur buiten zetten/ binnen halen. Als er iets mis is met een dier dan doe ik altijd wat er in mijn macht ligt om te doen of je stelt de eigenaar op de hoogte. Gaat het echter om paarden binnen/buiten zetten oid, ja dan moet zoiets van twee kanten komen en anders niet.

Nogal een wijde vraag dus hoe je hem nu stelt ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:10

jij hebt goed gehandeld ik wou dat iedereen die actie ondernam en een belletje naar de eigenaar van het paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:14

Ik vind het niet meer dan normaal dat als jij een gewond paard ziet dat je deze even uit de groep haalt of even meld bij de pensionstalhouder.
Ik zou het niet eens over mijn hart krijgen om het dier daar zo te laten staan en doordat ik niets zeg het misschien nog erger kan worden.
Snap ook niet dat mensen dat wel kunnen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 07:27

Ik snap ook niet hoe mensen dat wel kunnen.

Ik heb mijn vorige stal soortgelijks meegemaakt, pony liep al een week niet erg lekker en ik snapte er niks van. Vertelde het aan een stalgenoot die vervolgens zei, komt dat niet doordat ze 2 weken geleden vast lag in haar stal de hele nacht of vorige week dwars door de houten paddock omheining sprong omdat ze opgejaagd werd?
Ik was helemaal van slag, dat zijn beide toch dingen die je even meld??
Ben daar uiteindelijk dan ook weggegaan, vond het zo belachelijk. Lag overigens niet aan mijn stalgenoten hoor, die dachten dat de staleigenaresse mij allang had ingelicht.