Paarden aan huis met een full-time baan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:10

Hallo,
Ik zat een beetje te dagdromen en vroeg me het volgende af.

Zijn er mensen die de paarden aan huis hebben waarvan beide partners een fulltime baan hebben?
Je mag ook reageren als het gaat om een baan met wisselende diensten of mensen die aan huis werken. Ik wil liever GEEN discussie in de trant van 'paarden aan huis met een fulltime baan moet je niet doen'
Ik ben juist nieuwsgierig naar hoe jullie alles doen met een fulltime baan.

nynke55

Re: Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:14

Man en ik hadden een fulltime baan. Maar woonden gelukkig 10 minuten van het werk, dus in de lunchpauze kon 1 van ons even naar huis om de paarden te voeren.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:16

Heb mijn 3 paarden al jaren aan huis, ben momenteel even werkeloos maar normaal altijd gewoon aan het werk, ook miv volgende week en dan wisselende diensten en een half uur hier vandaan. Mijn man werkt fulltime een uur hiervandaan. Bij mij staan ze van 's-morgens tot 's-avonds buiten en 's-nachts op stal, rij er zelf 2 voor 1 heb ik een verzorgster. Kan best vraagt alleen wat meer en strakker plannen en je moet er wat voor over hebben vwb vroeger opstaan en/of later naar bed gaan.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:22

Mijn 2 paarden staan aan huis, ik werk full time en mijn vriend ook en het is voor ons beiden +- 1u rijden naar het werk. Ik sta 's morgens wat vroeger op zodat ik ze kan voeren en hooi + water aanvullen en eventueel al wat mest ruimen. 's avonds rij ik er dan meestal 1, ik wissel telkens af. En dan voer ik uiteraard opnieuw + opnieuw hooi. In de zomer gaan ze overdag op de wei ipv de paddock. Enkel in de winter gaan ze 's nachts op stal, voor de rest paddock + mogelijkheid om binnen in hun stal te gaan staan. Met goed weer op de wei, in de zomer gaan ze 's nachts op de wei en overdag op de paddock.
Goed plannen en organiseren is belangrijk, maar het lukt best met een fulltime baan. Regelmatig heb ik toch nog wel even tijd om daarna nog een uurtje in mijn zetel te ploffen en wat TV te kijken. In de winter is het allemaal net wat lastiger natuurlijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:22

Ik begin er niet meer aan. Ik had ze niet direct aan huis, maar op 1 minuut rijden van mijn huis, richting werk. Lekker makkelijk dus.

Maar al dat werk hee, onderschat het niet. Leuk, als je niet of niet fulltime werkt, dan is het makkelijk te doen. Maar naast je fulltime baan ook nog 's morgens en 's avonds het werk op stal werd me na 5 jaar teveel. Vooral de winters waren een ramp. Kwam al tijden niet meer aan rijden of wat anders leuks met de paarden toe, want was alleen maar aan het werk in de stallen en in de wei.
De stress tijdens de stormtijd, ik had gelukkig iemand die daar woonde en me op mijn werk belde dat het wel héél hard ging waaien en dat de paarden druk waren. Ben snel van werk daarheen gereden, paarden binnen gehaald, 20 minuten later vloog de schuilstal half weg en knalde er een boom doorheen. Op een pensionstal is tenminste iemand aanwezig, toezicht, iemand die paarden binnen kan halen wanneer nodig. Toen ik de paarden ergens anders onderbracht (pony op pensioenplekje, paard op pensionstal) had ik de rust weer. En de tijd om wat leuks met paard te doen, ipv alleen maar aan het werk zijn op stal. De uren die ik naast mijn baan vrij had, kon ik echt aan paardlief besteden.

Voor mij niet meer in ieder geval.

Edit: ik moet er wel even bij zeggen dat ik een méér-dan-fulltime baan heb, ik werk niet van 9-5, ik maak regelmatig weken van 60 uur en dan ook nog het weekend erbij.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:26

Ik pas altijd op als de staleigenaren op vakantie zijn, dit jaar trouwens niet meer omdat ik nu samenwoon en ik daar niet meer in huis wil. Maar afgelopen jaar deed ik dat dus 2 weken naast mijn fulltime baan en ik was compleet gesloopt :') Oké wel 10 paarden, maar ik moet er niet aan denken!

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:31

Denk dat het ook nog wel scheelt of alleen jij of ook je partner het leuk vindt, mijn man vindt paarden niks dus doe iig het rijden van 2 alleen, de boxen en buiten zetten wil hij nog wel doen als het niet anders kan, dus dat is wel prettig, maar als het niet nodig is doet hij het liever niet.
Mijn vriendin heeft momenteel 12 paarden bij huis, haar man werkt fulltime en zij 32 uur pw maar ze vinden het beiden geweldig dus doen de verzorging ook samen, moet er wel bij zeggen dat ze er maar 2 van de 12 rijdt.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:32

Ik heb mijn paarden aan huis en een fulltime baan inclusief behoorlijk reistijd en daarnaast nog werkzaamheden voor ons familiebedrijf. Moet zeggen dat het prima te doen is, als je maar veel voor je paarden over hebt :D . Voor mij betekent het vroeg op staan en als eerste de paarden verzorgen, om uit mijn werk opnieuw eerst bij de paarden te kijken en als laatste van de dag opnieuw voor het slapen gaan...de paarden.

In de winter is het veel werk en weinig lol, in de zomer is het weinig werk en veel lol. Dan gaan ze 's ochtends de wei in en heb ik er amper werk van. Als ik dan thuis kom kan ik na het eten even mest scheppen en rijden. Dan een plukje hooi en staan ze 's avonds in de bak. In de winter echter staan ze bij mij ook dag en nacht buiten met een schuilstal en dan sta ik wel eens om half twaalf 's avonds nog in de regen en de wind mest te scheppen of ben ik mest van het zand aan het bikken omdat het is vastgevroren. Ook is het aanvoeren van hooi en kuil dan een veel grotere klus en bevroren waterbakken etc. De paarden krijgen dan hun aandacht en verzorging, maar bijvoorbeeld rijden schiet er dan wel vaak eens bij in. Ook met vakanties, weekendjes weg moet ik concessies doen. Ik heb een super buurman die in vakantie de verzorging wel wil oppakken, maar je wilt zo iemand ook niet steeds belasten en trouwens als ik dan eens vrij ben ben ik ook graag bij mijn paarden.

Toch zou ik het niet willen missen. Ik heb ze nu 5 jaar aan huis en voor mij zijn mijn paarden ontspanning. Ook de klussen doe ik niet met tegenzin, de paarden scharrelen lekker om me heen. Beetje aaien en knuffelen laad me ook wel weer op voor de volgende dag. Altijd je beweging en buitenlucht na een dag op kantoor is ook wel heel lekker.
Laatst bijgewerkt door Barron op 08-05-12 11:35, in het totaal 3 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:34

Het is plannen/plannen/plannen. Niet bang te wezen om hard te werken (zeker in de winter met sneeuw, ect). Hier vanaf mijn 12e paarden op loopsafstand en vanaf dag 1 was het mijn verantwoording om te voeren ect. Nu werk ik fultime op ruim een uur vanaf de paarden (hopelijk wordt dat snel beter want 's winters is het bijna niet te doen (geef ik eerlijk toe) was net een slaaf gaf ze eten 's ochtens rond half 6 en rond 6 uur 's avonds zag ik ze pas weer. Hier wel het voordeel dat rijden niet mijn hoofdmoot is en juist het werk eromheen en met de dieren bezig zijn.

Ik heb gelukkig wel de conecties via ouders en vrienden om makkelijk zwaar werk uit te kunnen besteden voor een prijsje wat nog leuk is, of alleen de machines lenen en dan zelf het werk doen (wel weer volgetankt terugzetten is dan het motto)

Bedenk als je het zelf wilt, wil je als je paardjes buiten staan ook in de winter dat je 's avonds rond 11 uur in de winter sneeuw staat te schuiven en je de volgende ochtend er weer staat. Je meer uur kwijt bent aan de verzorging poepruimen ect en dus minder tijd hebt voor je paarden zelf. Maar je krijgt er veel voor terug en ik zou zelf denk ik niet anders meer kunen.

Soms denk ik wel eens zal ik ze op pensioen zetten maar dan kan ik geen 2 paarden betalen want ga ik naar pensioen zijn mijn eisen zo hoog dat het moeilijk gaat worden. Elke dag weidegang (liefst 24/7 met een schuilstal in stabiele groep) goed berijbare buitenbak (behalve bij extreme weersomstandigheden), wasplaats, op stal altijd lekker dik in het stro (bij geen stro altijd hooi ter beschikking) en het belangrijkste geen lastige andere eigenaren die mijn paard een snoepje geven en met het werken/omgaan gaan bemoeie en deze eisen komen omdat ik het al meer dan 10 jaar zelf doe en presies weet wat ik wil en vooral hoe ik het wil.

Voor mij is het een droom en de mogelijkheid om meer paarden te houden maar je moet er soms veel voor opgeven.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:36

Wij hebben ook onze 10 paarden aan huis. Mama werkt (8 tot 5), papa werkt (24 op 24 bij wijze van spreken) en vaak in buitenland, zus studeert en is vaak van 6 tot 20 uur weg naar school, ik werk (8 tot 5). 's Morgens wordt er wat vroeger opgestaan om te voeren, 's middags komt mama of heel soms ik over huis om wortelen te geven, water bij te vullen en de hond eens uit te laten, 's avonds om half 6 krijgen ze alweer hooi en voor het slapengaan nog eten. Tussendoor moeten alle stallen gedaan worden en een 5tal paarden wordt zowat iedere dag gereden of gelongeerd.
't enige waar ik mee inzit is dat er geen controle is overdag. Gelukkig wonen wij in een woonwijk en hebben we hele lieve bejaarde overburen die een hele dag naar onze paarden staren. Worden dan ook regelmatig gebeld omdat ze iets raars zien of vinden. Die man komt soms op de hof om te controleren of er gene dood is (als die volledig plat ligt) dus dat is wel ideaal.

't is heel wat regelen en aanpassen maar het lukt echt wel!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:37

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar komt in feite op hetzelfde neer. Ik loop nu stage (fulltime) en ben in de praktijk van 7u 's morgens weg en kom om 18u 's avonds thuis. Mijn vriend werkt al (fulltime). De paarden staan op 5 minuten wandelafstand van mij thuis. We huren 2 hectare weiland met inloopstallen, geen stromend water, verlichting, etc, heel basic dus.

Het is erg zwaar, zeker in de winter. Alles gebeurt in het donker, met een zaklamp. Rijden kan enkel in het weekend, door de week gaat alle tijd naar emmers water sleuren (drie paarden drinken veel!), hooi sleuren, stallen uitmesten, ... Alle klusjes dus. Nu het lente is zijn we weer bezig met het maaien van de onkruidplekken, de draad schoonhouden (groeit gras en onkruid tegen aan), kalken, mesten... Door al die klusjes ook in de lente enkel tijd om in het weekend te rijden.

Ik ben nu op het punt dat een pensionstal heel aantrekkelijk wordt. Enkel in de zomer, als ze enkel van gras en krachtvoer leven en de pomp in de weide weer werkt (afgesloten in de winter wegens kapotvriezen) is het leuk en gemakkelijk. In de herfst, winter en lente is het nog steeds leuk, maar heel erg zwaar. Het is dat ik het leuker vind alles in eigen hand te hebben, en ik een chronisch dampig paard heb dat niet in een stal kan/mag staan, anders denk ik dat ik wel voor een pensionstalling zou kiezen. Althans eentje waar ze ook continu buiten kunnen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:40

vergeet vooral niet dat als je paard op stal staat en je bent een avondje wezen stappen (dus zeer laat thuis) je paard rond 9 uur max (als je normaal om 6 uur voert) wel staat te springen om natje/droogje, dus uitslapen is er niet meer bij.

Bedankt papa dat hij op zondagochtend voert en ik mag slapen

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:42

Ik werk fulltime en heb paarden op 5 min van huis staan op een weiland met paddock en schuilstal. Het is volledige zelf-zorg. Maar aangezien ze onbeperkt hooi krijgen, geef ik voor mijn werk een berg en na mijn werk. Dan hebben ze hele dag eten. Na mijn werk doe ik dan mesten en water geven etc. Is makkelijk te doen allemaal. En nu staan ze op het land en heb ik er amper werk aan. As winter komt er nog pensionklant en dan verdelen we de taken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:43

Wij hebben ook de paarden aan huis (3 paarden en 3 minishets). Mijn man werkt full-time, ik 4 dagen per week. We rijden er ongeveer 3 kwartier over naar het werk en terug.

Ik vind het wel te doen, 's ochtends doet mijn man de stallen en voert de paarden. Ik laat ondertussen de honden uit en zet koffie en maak broodjes.
's Middags zetten we de paarden op de wei en gaan we samen met de honden wandelen. Na het eten halen we de paarden van de wei, vullen de waterbakken en krijgen ze hooi.

Ik denk dat een goede planning/verdeling het belangrijkst is, maar ik vind het absoluut te doen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:45

Dat gebeurt bij ons zelfs niet hoor! Paarden voeren om 6 is paarden voeren om 6. Zelfs op oudejaarsavond komen we af van familiefeest rond 20 om te voeren, rijden daarna wel weer terug en om 24 komen we weer naar huis om ze in't oog te houden met vuurwerk. Als zus op jumping is, wordt dat zo ingepland dat de anderen op tijd en stond hun eten hebben, dus dan moet ik vaak inspringen of blijft mama thuis. Veel te veel schrik voor kolieke (laatste jaren nogal wat miserie gehad en gezien op een ander...).
Voor alle duidelijkheid, ik wil hier niet met de pluimen gaan lopen, die gaan uit vooral naar ons mama voor het voeren, hooi sorteren, hooi wegen en klaar zetten, wortelen sorteren, drinken geven en ons papa voor het onderhoud van piste en weide. Stallen doen ik en mijn zus en het rijden natuurlijk ook. Paarden houden aan huis is veel opgeven!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:47

En niet te vergeten, ook als je ziek bent moet je je naar de paarden toe sleuren. Ik heb wel eens huilend met een kruiwagen hooi door de modder lopen sjouwen, laarzen achterlatend in de modder, op m'n kousen verder, halve zenuwinzinking nabij :P

*en je maar vasthouden aan die mooie zomers*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:47

Ik werk nog niet fulltime, maar heb wel een tijd fulltime stage gelopen/naar school geweest. Dan van ik wisselend van 7 tot 19.00 van huis (school inclusief reizen) en van 9.00 tot 18.00 (stage). Het is dan wel druk, je moet vroeg opstaan om de paarden nog water en hooi te geven voordat je gaat werken. ' s avonds ben je brak en dan moet je ook de hele verzorging nog doen, wei/stallen mesten, voeren. Dus ik had vooral in de winter dan weinig puf om na het werk en de klusjes nog te gaan rijden oid. Weideonderhoud deed ik dan in het weekend na mijn bijbaantje op zaterdag. Het is vooral tutten en verzorgen. 's Winters is het helemaal afzien, want dan moet ik alles in het donker doen, want we hebben geen licht in de stal. Voordeel is dat mijn pony's op een kale wei lopen. Dus beweging krijgen ze sowieso wel.

Na het stappen slaap ik rustig uit, dan wachten ze maar wat langer. Geef ze zaterdagavond wel meer hooi in hun hooinetten of ik ga na het stappen nog even hooi voeren. Dan kom ik niet voor 11 uur mijn bed uit, maar kunnen ze wel gewoon eten.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:48

Mijn vriend en ik hebben de paarden aan huis en werken beide fulltime.
Wij hebben onze boederij gekocht samen met mijn ouders en de koeienschuur helemaal omgebouwd tot woonhuis ;-) Mijn ouders zijn dus mijn buren en ons weiland ligt om de boerderij heen.
Aangezien mijn moeder en zusje ook paarden hebben en alles samen staat doen we het werk ook samen. Daardoor is alles veel beter te regelen en kan ik ook zonder problemen hele dagen werken.
Ideaal voor ons ;-)
En dagjes weg/ en vakanties plannen kan dus ook prima :j

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:55

Ympi schreef:
Dat gebeurt bij ons zelfs niet hoor! Paarden voeren om 6 is paarden voeren om 6. Zelfs op oudejaarsavond komen we af van familiefeest rond 20 om te voeren, rijden daarna wel weer terug en om 24 komen we weer naar huis om ze in't oog te houden met vuurwerk. Als zus op jumping is, wordt dat zo ingepland dat de anderen op tijd en stond hun eten hebben, dus dan moet ik vaak inspringen of blijft mama thuis. Veel te veel schrik voor kolieke (laatste jaren nogal wat miserie gehad en gezien op een ander...).
Voor alle duidelijkheid, ik wil hier niet met de pluimen gaan lopen, die gaan uit vooral naar ons mama voor het voeren, hooi sorteren, hooi wegen en klaar zetten, wortelen sorteren, drinken geven en ons papa voor het onderhoud van piste en weide. Stallen doen ik en mijn zus en het rijden natuurlijk ook. Paarden houden aan huis is veel opgeven!

Dus al ik normaal in werkweek de paarden 5:30 hun bakje bixs geeft (een handje voor controlle) moet dat in het weekend op dezelfde tijd :+ ze lopen 24/7 in de weide en kunnen altijd eten. Bixjes krijgen ze voor vitaminen en dat ze naar voren komen voor controlle. Kijk 's avonds (en dat weet heel de fam.) rij ik altijd tussen 7 en 8 (ergens in die buurt) op en neer om te voeren dat kan netjes gepland.

Maar in het weekend vindt ik het niet erg als mijn paardje 3 uurtje langer op hun handje bixs moeten wachten ze kunnen toch eten. In de winter hebben ze zoveel hooi dat het niet opkomt. Dus ze hebben altijd eten tot hun beschikking.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:59

De onze staan niet dag en nacht op de wei, 's avonds komen ze binnen, dus voor hen is het echt wel lang wachten... Onze situaties zijn duidelijk gewoon verschillende. Ik heb trouwens niets gezegd over moeten eh? Ik heb gezegt dat WIJ het in ONZE situatie zo doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:03

Jup, meld zich! :J

Wij werken beiden fulltime en soms zelfs 6 of 7 dagen per week en de paarden staan aan huis. Ik sta 's ochtends vroeger op om ze buiten te zetten en te voeren. Ze krijgen voldoende voer voor de hele dag, dat wil zeggen dat ze tot een uur of 4 's middags ruwvoer hebben. Rond 5 uur zijn wij dan weer thuis, dus staan ze max. een paar uurtjes zonder en dat is wel prima om even uit te buiken.
Een van de eerste dingen die ik doe als ik thuis ben, is de paddock uitmesten. 's Winters is dat een drama, want je ziet het verschil niet meer tussen zand en mest. Daarna gaan we zelf eerst eten en in huis aan de gang.
Na het eten is het dan meestal stallen mesten, voer klaar zetten voor 's avonds en de volgende ochtend, water aanvullen etc. zodat ik 's ochtends zo min mogelijk hoef te doen.

Citaat:
Kwam al tijden niet meer aan rijden of wat anders leuks met de paarden toe, want was alleen maar aan het werk in de stallen en in de wei.

Dit is heel herkenbaar! Alles bij elkaar kost het toch flink wat tijd en dan valt het niet mee om daarna nog aan het werk te gaan met ze. Om te rijden / longeren moet ik met de trailer op stap, wat me minstens 2,5 uur kost (vertrek - arbeiten - thuiskomst) met beide paarden.
Behalve de normale dagelijkse klusjes, zijn er altijd extra dingen te doen (denk aan voer inkopen, stallen schoonspuiten/verven etc.), te maken of te repareren. Dus je bent nooit klaar.

Nu het weideseizoen weer is begonnen heb ik het heerlijk makkelijk. Paarden staan 24/7 op het land, ik ga ze wel dagelijks even checken of aan het werk met ze, maar er valt een heel stuk werk weg voor een paar maanden.

Voor mij betekent het aan huis hebben van de paarden dat ik na mijn werk niets anders heb dat de verzorging voor de paarden. Leuke dingen kunnen alleen in het weekend. Wat dat betreft was het in pension veel makkelijker, omdat je een aantal dingen mbt voeren / mesten etc. niet hoeft te regelen en daardoor dus veel meer toe komt aan de 'leuke' dingen met je paard. Maar ondanks het vele werk en tijd wat het kost, wegen voor mij de voordelen van een pensionstal niet op tegen de nadelen een pensionstal.

mirmar schreef:
Denk dat het ook nog wel scheelt of alleen jij of ook je partner het leuk vindt.

Klopt, scheelt zeker! Mijn vriend vind het prima, maar heeft er verder niets mee. Ik doe dan ook alles zelf, maar hij brengt me bijv. wel met de trailer weg en gooit de kruiwagens weleens leeg voor me of voert ze als ik op rare tijden moet werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:11

Of het wel of niet goed te doen is naast je andere werkzaamheden, hangt vooral af van wat je wilt en op welke manier je het wilt / doet :)

Wil je zelf meerdere paarden houden waar je alleen zelf de volledige verzorging voor op je neemt, wil je elk paard dagelijks een uur rijden, meerdere keren per dag voeren en rommelen met dekentjes en verzetten van de paarden naar binnen / buiten / stal / paddock / stapmolen / bak / andere wei enzo....dan is het natuurlijk al veel meer werk dan wanneer je je paarden gewoon lekker voorziet van een inloopstal waardoor ze zelf naar binnen en naar buiten kunnen en je daar verder geen omkijken naar hebt :)

Dan geef je ze onbeperkt hooi dat je bvb. elke avond of ochtend bij vult zodat ze daar weer een dag mee vooruit kunnen, en je ziet wel wanneer je tijd hebt om langs te komen en de kak weg te halen enzo.

En of je nu automatische vorstvrije drinkbakken hebt, of dat je dagelijks met jerrycans van thuis moet slepen, dat scheelt ook nogal :P

Zou je bvb. andermans paard op pension nemen dan zou de eigenaar daarvan ook een deel van de werkzaamheden kunnen doen waardoor alles weer wat makkelijker wordt.

Enzovoorts enzovoorts, het is allemaal een kwestie van hoe je het precies regelt allemaal, in principe zou je het zo kunnen regelen dat je in het weekend het meeste werk doet waardoor je doordeweeks met een half uurtje per dag klaar bent :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:17

pmarena schreef:
Enzovoorts enzovoorts, het is allemaal een kwestie van hoe je het precies regelt allemaal, in principe zou je het zo kunnen regelen dat je in het weekend het meeste werk doet waardoor je doordeweeks met een half uurtje per dag klaar bent :)

Helaas, in de praktijk is dit vaak niet haalbaar. Een half uurtje werk per dag... ha ha ha ha!!! Nee hoor, nog niet eens als je maar 1 shet hebt staan en je wilt het goed doen :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:20

GamblersCup schreef:
pmarena schreef:

Helaas, in de praktijk is dit vaak niet haalbaar. Een half uurtje werk per dag... ha ha ha ha!!! Nee hoor, nog niet eens als je maar 1 shet hebt staan en je wilt het goed doen :D

Nee idd, mijn paardje stond van de winter met een leenpony in een paddock met schuilstal en verharding. Hadden onbeperkt hooi. Maar vaak met mesten en water geven en hooi geven en zorgen dat alles beetje netjes is was ik zeker een uurtje bezig per dag. En dat had ik nog niets gedaan met mn paardje zelf.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:23

Heb ook al 15 jaar de paarden aan huis. Ik werk 32 uur per week (vrijdag vrij thank god!) en ben aan het reizen naar werk ong. een half uur kwijt.
Het is hard werken, veel plannen en moeilijk op vakantie :-) maar gelukkig rijd mijn zusje ook, heb ik een vriendin die 4 dagen in de week komt en doen m'n ouders ook voeren, binnen zetten e.d. Het meeste werk vind ik nog het onderhoud van het terrein, de wei e.d. dat houd gewoon nooit op. Zeker in de winter denk ik wel eens waar ben ik toch mee bezig haha..vrieskou, sneeuw ja de beesten willen gewoon naar buiten en water zonder ijsklonten!