afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:31

hoi
mijn pony doet heel raar als ik ga afspuiten

ik begin bij de benen en ik gebruik lauw water
dan ga ik verder omhoog en dan gaat ze trekken en schoppen
zelfs heb ik al een s gehad dat ze zo hard trok dat het halstertouw knapte.

wie kan mij tips geven???

Leen

Re: afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:46

Doet ze het ook als het water maar een beetje loopt? En als je met een natte spons over haar gaat?

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 17:10

met een natte spons niet maar met een klein water straaltje wel. dan is ze bijna niet te houden

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:07

Probeer eens met een natte spons. Dan weet je of je aan het wennen van het gevoel van water moet werken of aan het wennen aan de tuinslang.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:57

Wat doed ze dan raar?
Dansen, soort piaff?
En hoe oud is je paard? Is hij/zij het gewend?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:11

ik denk puur gewenning, en daarbij vind het ene paard het veel prettiger dan de ander.

Celly1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:57

Misschien wilt je paard niet vast staan tijdens het afspuiten.
Mijn paard wilt ook niet vast staan tijdens het afspuiten dus het touw houd ik in een hand vast.
Misschien ook eens proberen en kijken of het helpt ?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:29

In je profiel lees ik dat je pony veel temperament heeft, waarbij je ook direct zelf aangeeft dat je pony snel ergens van schrikt.
Heb je je pony al eens eerder afgespoten? Hoe reageerde jij toen op haar gedrag?
Veel paarden en pony's vinden de slang spannend, door het kletterende geluid van het water dat op de grond valt en omdat ze ineens een lading water over zich heen krijgen.
Wellicht heb je je pony eerder met een met een wat hardere straal afgespoten en associeert ze nu automatisch het afspuiten met spanning, ongeacht hoe hard de straal nu staat. Als je de mogelijkheid hebt om hulp te krijgen van iemand zou ik het in eerste instantie met iemand erbij proberen, waarbij één van jullie, je pony vasthoudt. De pony kan dan niet weglopen, maar krijgt ook niet direct weerstand wanneer ze aan het touw gaat trekken. Je zou hierbij ook het hoofdstel in kunnen laten, dan heb je iets meer te vertellen wanneer ze echt in paniek raakt.
Dan zou ik om te beginnen haar eerst eens laten wennen aan de slang terwijl deze uitstaat, laat haar maar merken dat de slang haar echt niet zal aanvallen;)
Vervolgens in kleine stapjes opbouwen, eerst alleen de hoeven afspuiten, desnoods begin je met één been en stop je wanneer ze rustig is. Vervolgens spuit je de dag erna twee benen/hoeven af, totdat jij merkt dat je telkens wat verder kan met het water.
Ik begrijp dat het moeilijk is voor je, maar het is aan jou om je pony hierbij te helpen. Jij bent de "roedelleider" van je pony, dus jij moet haar vertellen wat wel of niet te vertrouwen is. Soms moet je daarvoor even door een hele zure appel heen, maar ik zou niet opgeven.
Tijd, geduld en rust.

Heel veel succes!