"grote beurt" voor weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ownwise

"grote beurt" voor weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:59

Beste Bokkers,

Wij willen ergens volgende week gaan beginnen om ons land 'zomer klaar' te maken.
We hebben een beperkt stuk land voor 3 pony's en omdat we graag willen dat ze hier lekker de hele zomer mee kunnen doen willen we het even onder handen nemen om het vol, stevig en zoveel mogelijk onkruid vrij te maken.
Nu heb ik het volgende bedacht maar wilde graag jullie meningen of dit een goede manier is of dat jullie nog opmerkingen of aanvullingen hebben.

Eerst wil ik het onkruid, helaas behoorlijk wat, doodspuiten.
een week later willen we het gehele land klepelen (maaien).
Daarna willen we het land hier en daar nog wat inzaaien en bemesten.

Is er nog meer wat ik kan doen om de kwaliteit van het weiland te bevorderen?
En hoelang na het inzaaien en bemesten voordat de pony's er weer op mogen?

Alvast bedankt!

vuurneon

Re: "grote beurt" voor weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:00

Wij laten het ook slepen :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:26

Inzaaien en dan de pony's erop is weggegooid geld! Zeker 2 maanden geen paarden erop, liever zelfs nog langer. Optimaal zou zijn inzaaien in augustus/september en dan volgend jaar mei de paarden erop.

Ik heb de slechtste plekken in mijn weide half maart ingezaaid. Daar staat nu mooi gras op van zon 5 à 6 cm lang maar nog lang niet diep geworteld. Zou ik mijn paard daar nu op laten grazen dan trekt ze alles met wortel eruit en is alle moeite voor niets geweest. Dus daar mag ze pas op rond juli denk ik...

Mesten heb ik 1 april gedaan, kunstmest voor paardenweide. Fabrikant adviseerde 14 dagen rust (kan het gras goed de mest opnemen en groeien). Door de kou van afgelopen tijd is het pas echt gaan groeien sinds eind april.

Wat voor onkruid heb je staan? Wat ik vnl lees op bokt os spuiten met MCPP en MCPA. Doodt brandnetel, paardenbloem, madelief, ridder zuring, boterbloem, klaver etc maar geen gras. Wat ik wel begrijp is dat je dat niet meer mag spuiten na mei ivm bijen.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 14:33

We hebben een ander land waar ze 1,5 maand opkunnen.
Inzaaien is in principe maar voor een gedeelte van het land, vanwege wat kale plekken. Dus ze kunnen prima de eerste maand á 2 maanden nadat ze weer terug zijn, op het stuk wat niet ingezaaid hoeft te worden. Dat zou inhouden dat het stuk wat ingezaaid wordt 2,5 maand rust heeft.
Voor het bemesten heeft het dan ook zeker 2 weken rust, dus dat komt goed uit.

Wat betreft onkruid staat er voornamelijk klaver, brandnetel en een hardnekkige waar ik de naam niet van weet, een groot blad wordt dat, beetje donker groen :+.
In principe hebben we veel keuze in spuiten, in de zin van dat we overal aan kunnen komen. Ook MCPP en MCPA hebben we al liggen.
Zou je met deze stoffen adviseren gewoon de gehele oppervlakte te spuiten, aangezien gras blijft leven?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:38

Wij hebben in onze wei nooit gespoten, vanwege met milieu vooral. Al dat gif komt in het grondwater en is gewoon niet gezond voor al wat leeft. We hadden wel veel last van onkruid, vooral brandnetel, distel en heermoes. Brandnetel verdwijnt als je het afmaalt en het maaisel wegbrengt, want brandnetel groeit op rijke grond, door de grond te verarmen houd je wel het gras, maar niet de brandnetels. Distels, hebben we deels uitgegraven, maar toen we eenmaal geiten hadden bleken die de meeste op te eten.
Heermoes, laten staan, breidde zich niet uit.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:39

RosiePosie, is helemaal waar het is niet best voor alles dat leeft. Brandnetels zouden inderdaad 'makkelijk' zonder gif uit te roeien zijn, maar de rest is toch erg hardnekkig en niet zo makkelijk aan te pakken. Er staat zo vreselijk veel onkruid en zo weinig gras, alles er netjes uit trekken is echt maaanden werk.
Een geit hebben we ook al aan gedacht, maar behalve dat ik twijfel of 'ie al het onkruid wel op zou eten, ben ik bang dat ie voornamelijk (te veel) gras eet en dan hebben de pony's nog minder. We proberen juist het weiland zo goed mogelijk te maken zodat de pony's er 6 tot 8 uur per dag op kunnen. Met vakjes moeten we al proberen om het land het hele jaar goed te houden en ben toch bang dat een geit te veel gaat eten om dit te realiseren. Of is jou ervaring anders?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:44

Wij spuiten met simplex. Daarna mogen ze er hier 4 weken niet op. begin april is de kunstmest erop gekomen en 2 weken later nog eens koeiemest. Zonder bemesten en gif spuiten kan je de wei niet optimaal onderhouden dus daar kan je niet omheen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:42

Wij hadden ons (te kleine stuk) land ingedeeld in 3 stukken. Een bak, een 'grote' wei en een kleine. Tussen de bak en elke wei zit een hek, zodat de dieren de kleine wei plus de bak of de grote wei plus de bak kunnen gebruiken. Het totale oppervlak van alles samen is minder dan een halve hectare. Wij hadden er gemiddeld 6 grote landgeiten een (Groninger) paard en een (Welsh) pony op lopen. Uiteraard voerden we een groot deel van het jaar wat hooi bij.
's winters konden alle dieren in de bak met aangrenzende (inloop)stal en deden we de weiden dicht, omdat ze anders kapot getrapt zouden worden (kleigrond). In het voorjaar bemestten we de grote wei en de kleine eenmaal met wat kunstmest. Na drie weken lieten we de dieren dan in de grote wei. Als de grote wei 'op' was verhuisden de dieren naar de kleine wei. We voereden dan bij tot het gras in de grote wei weer voldoende was, en zo voort. Elke maand werd wel gewisseld. Aan het einde van het weideseizoen, zetten we alle hekken open en konden de dieren dus in beide weiden tegelijk.

We bemesten maar eenmaal, aan het begin van het jaar. Een enkele keer hebben we onkruid weggespit en de wei doorgezaaid.
Onze grote geiten eten toch vooral planten, die vinden ze lekkerder dan gras. Gek genoeg vinden ze berenklauw, distels en struiken het lekkerst. Boomtakken van veilige boomsoorten waren ook altijd een groot succes. Ik kan niet zeggen dat de geiten nu zoveel van het gras van de paarden opaten.
geiten hebben nog een voordeel. Ik heb begrepen dat de wormen van paarden niet overleven in een geit en omgekeerd, je hebt dus weinig last van vervelende wormen in de wei.Een ander voordeel is het gezelschap; paarden en geiten gaan gewoonlijk goed samen. Natuurlijk joeg onze Groninger weleens achter de geiten aan, als hij in een wilde bui was, maar meestal graasden ze samen. Om de geiten een wijkplaats te geven, hadden we een klein hoekje van de wei met een over de hoek gespannen stuk schrikdraad afgezet; de Groninger was te groot om eronder te lopen en de geiten hadden indien nodig een wijkplaats. Doordat we de bak bij de in gebruik zijnde weide konden trekken, hadden de dieren meer loopruimte. Ook bijvoeren van hooi en drinkwater hoefde dan niet in de wei te staan. Doordat ook de stal toegankelijk was vanuit de bak, konden de dieren zelf tegen zon en regen schuilen.

W haalden wel geregeld de mest uit de wei.
Momenteel hebben we helaas geen paarden meer (door fysieke problemen van mij) en groeit de wei enigszins dicht. De geiten kunnen er echt niet tegenaan eten. Onkruid is er wel, maar niet zoveel dat het een probleem vormt.
Toen we hier kwamen wonen was de wei een groot onkruidveld. Buren hebben hun schapen er toen ingezet en binnen twee weken was de wei kaal, op de brandnetels na.

KitsieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 01:17

Hallo, ik vraag me af hoelang een pony in het weiland mag staan. En hoelang hij\zij in een weiland mag overnachten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:00

Ik ben van mening dat een wei niet persè vol hoeft te zijn. Mijn paarden stonden altijd op een vrij karige wei en werden bijgevoerd met hooi. Mijn idee is dat ze buiten staan om de vrijheid en beweging, sprietjes zoeken doen ze toch wel :j Verder hadden we 1 wei waar we het gras altijd hoog op lieten groeien, maar na 2 dagen grazen (met 2 paarden) was die best wel weer kort, dus daar gingen de paarden af en toe op.

Weide onderhoud vond ik altijd leuk om te doen. Paaltjes in de teer zetten, maaien, kanten maaien, mesten enz. Van veel maaien word je gras dikker en steviger, alleen kort je het wel steeds in dan :=

Verder is verticuteren ook echt een wondermiddel. Zorgt voor meer zuurstof in de grond waardoor het gras beter groeit. En mesten uiteraard ook. Onkruid werd bij ons zo af en toe bespoten.