Weiland: spuiten en hooien of hooien en spuiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Weiland: spuiten en hooien of hooien en spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:43

Ik laat momenteel het gras in mijn weiland groeien in de hoop dat ik daar straks een snede hooi van af weet te halen (ook om het land even rust te gunnen), maar evenals voorgaande jaren verschijnt er wel wat aan boterbloem en paardenbloem (MCPA en MCPP). Prima, geen probleem, daar kan tegen gespoten worden, maar wat is nu verstandig:
Eerst hooien en dan bij de nieuwe groei gaan spuiten of nu gaan spuiten om straks te kunnen hooien?

De wachttijd om de paarden er weer op te zetten is voor de MCPA 7 dagen en voor de oogst staat er 4 weken? Klopt dit laatste? Hoe lang moet men wachten voordat er gehooid mag worden?

Wie weet het antwoord?

joyce B

Re: Weiland: spuiten en hooien of hooien en spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:34

na mei mag er geloof ik niet meer gespoten worden ivm de bijen enzo. Dat is mij tenminste vertelt door een loonwerker die het een paar jaar geleden heeft gedaan. Dus wat dat betreft zou je het beste nu nog kunnen spuiten.

Qua groei is het beste als de plantjes in een groeizame periode zitten. Dus liefst als de stengels en bladeren gaan groeien, maar nog niet vol in de bloemen zitten. Eerder in het seizoen dus, of inderdaad na de eerste keer maaien als alles weer op begint te schieten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:41

Ik denk dat je idd te laat bent. Sowieso, als ik naar mijn eigen hooiweide kijk staat het gras er uberhaupt te lang om nog te sproeien. Wat Joyce zegt klopt volgens mij ook...

Boterbloemen zijn na 6wkn niet meer giftig in hooi. wat je wel kunt/moet doen is controleren op JJK, en die er met de hand uitsteken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:43

Als de paardenbloemen bloeien mag je inderdaad niet meer spuiten! Mijn vader is loonwerker met spuitlicensie en hij zei dat het niet meer mag!