Wat zit er nou eigenlijk in stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAdonis

Wat zit er nou eigenlijk in stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:14

Hai :)

Ik heb een haflinger die te dik is, dus staat veel in de bak, veel rijden etc. Hij eet z'n stro op in zijn stal iedere dag. We gaan binnenkort over op zaagsel (omdat 'ie gewoon niet gaat afvallen met z'n stal iedere dag half leeg te eten), maar ben eigenlijk wel eens benieuwd wat er in stro zit kwa suikers etc.
Dus iemand die dat weet? :'D

SophievdV

Re: Wat zit er nou eigenlijk in stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:18

Er zit niet veel in stro, het is vooral maag- en darmvulling. Je paard wordt er buikig van. Een paard wat zo bezig is met eten, zou ik goed in de gaten houden als je hem op het zaagsel zet ;) Want als ze daarvan gaan snoepen, dan is het een stuk vervelender.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:37

Dan zou ik zaagsel doen met een plakje stro erbij anders is de overgang wel groot.

xAdonis

Re: Wat zit er nou eigenlijk in stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:39

@Kabouterdans Ja was ik ook van plan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:40

Om te beoordelen of een paard dik is moet je niet naar de buik kijken maar naar de plekken waar paarden vet opslaan. Bijvoorbeeld bij de hals en schouders, flanken en als het echt erg is bovenop de rug en het kruis. Een dikke buik betekent dat de darmen vol zijn en dat is juist alleen maar goed.

Wat krijgt je paardje aan gras/hooi/voordroog?

xAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:45

@hestejente Hij is écht dik :) Veel vet bij zn kam, schouders, billen etc. Hij heeft zomer-exceem en zal moeten afvallen omdat al die gifstoffen kwijt te raken. Hij krijgt een plak 'smorgens en een plak hooi 'savonds. Hij staat nu vrij weinig in de wei aangezien het fructaan erg hoog is de laatste tijd en hij er gewoon heel slecht tegen kan. Nu hij in de bak staat krijgt hij tussen door ook een plakje hooi. Hij gaat om 10 uur 'smorgens naar buiten (dat die kleine vliegjes waar hij dus niet tegen kan zo veel mogelijk te vermijden - komen zon's op en onder gang- ) en om 4 uur in de middag weer terug naar binnen, ook voor die vliegjes dus.
Laatst bijgewerkt door xAdonis op 06-05-12 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:46

Mijn haffie had dit ook, ze stond eerst ook op stro maar ze at haar hele stal leeg :L
Ook wij zijn overgestapt op zaagsel en het bevalt goed!

Zoals hierboven al gezegd word, is stro vooral buikvulling. Ik geloof niet dat er veel voedingstoffen inzitten.

Misschien is het wel handig om samen met het hooi dat je geeft ook wat plakjes stro te geven, zal je haffie vast wel op prijs stellen haha. :)