Onkruid in wei bestrijden, hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Onkruid in wei bestrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:29

Hallo,

wij hebben 1 hectare weiland voor 2 paarden, ze staan er swinters alleen overdag op en szomers dag en nacht. Altijd voldoende gras. Nu willen we alleen een keer het onkruid aanpakken en de stukken waar ze niet meer eten en dus hoge pollen onstaan. We halen trouwens om de dag de mest uit het land. Hoe doen jullie het met de hoge pollen wat ze niet meer eten en met onkruid?

Ik dacht eraan het land in 2en te delen, 1 kant opknappen, paar weken wachten, wisselen en dan de andere kant opknappen.

Iemand tips/advies hoe we het beste te werk kunnen gaan?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:39

Als er echt veel onkruid staat zou ik gewoon een keer een loonwerker laten komen en 't dood laten spuiten. Maar dan mogen ze er voorlopig natuurlijk niet op. De hoge pollen maaien wij zelf als ze 1 land kaal hebben altijd met de zitmaaier weg. Maar je ziet toch, zelfs nu na de winter dat ze terug komen en de paarden ze ook na maanden er niet op gestaan te hebben niet eten.
Als je geen andere opties hebt is het idd handig denk ik je land in 2 keer aan te pakken...

Dav

Re: Onkruid in wei bestrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:43

Het land hier deel ik in in paddocks (of zoals jij al voorstelt in 2 stukken)
Het stuk waar ze niet lopen spuiten we zelf de brandnetels en bramen dood.
Kalk laat ik door een loonwerker strooien en doe ik een dag voordat ze regen verwachten maar dan mag er even geen mest op(!!!)
Kalk is tegen verzuring van de grond dus minder boterbloemen.

Die ene grote plant met die grote bladeren (ben even de naam kwijt) die schep ik eruit dit omdat de wortels erg lang doorleven.
De hoge pollen ga ik of eraf maaien of door een loonwerker bloteren,maar hoe vaak je het ook maait,de paarden eten daar nauwlijks of niet.

Lindt2007

Re: Onkruid in wei bestrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:04

Hier heb ik de beschikking over 2 weilanden. Ik spuit in het ene weiland het onkruid weg, en laat ze op het andere lopen, en andersom. Of als het om een klein stuk gaat, zet ik dat stuk af met stroomdraad, en laat de paarden op het overige lopen. Daarnaast maai ik alles ook kort, zodat het gras er door kan groeien, en het onkruid dat niet verhindert.
Een tweede optie is trouwens een paar schapen in het weiland zetten, die eten die hoge stukken wel op, die de paarden laten staan.