een beetje af laten koelen met water in de zomer maar hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

een beetje af laten koelen met water in de zomer maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:52

Heey ik heb een vraagje want ik verzorg 2 mini shets maar als het warm is dan wil ik met de spons+koud water ze lekker een beetje af laten koelen maar mag ik ze dan echt overal nat maken of alleen de benen enzo en de neus?

/3

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:09

Gewoon helemaal, hupsee, afkoelen die hap :))

Vind die van mij altijd heerlijk iig, lekker de tuinslang erover en dan even uitstappen.
Natuurlijk doe je dit niet met - 10 maar met temperaturen boven de 20 graden.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:10

Haha oke bedankt! ik dacht misschien kunnen ze ziek worden ofzo!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:11

Je kan ze zelfs onder de tuinslang zetten, maakt niks uit!

44Myrthe44

Re: een beetje af laten koelen met water in de zomer maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:11

Alleen als het echt warm is he, boven de 20 graden en weinig wind.
Anders alleen de benen doen!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:12

Nee hoor, als je het gewoon na het rijden of werken doet en ze niet op de toch zet, vinden ze het alleen maar lekker vaak :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:13

Als het echt warm is gewoon lekker helemaal met de tuinslang of iets dergelijks. Vinden ze heerlijk. Lekker laten rollen en het is oo kweer zo opgedroogd. Het poetswerk is dan wel weer wat groter als je ze na het nat maken laat rollen;)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:13

Bedankt voor al jullie info!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:16

Je kunt ze prima helemaal afspoelen/afsponsen om af te koelen, als er een hete zon is kun je ze beter even op stal zetten na het afspoelen, anders dan warmt het water op en krijgen ze het alleen maar warmer ;)
Het is ook altijd handig om ze even met een (rubberen/kunstof) zweetmes af te nemen of te laten rollen in het zand, dan drogen ze sneller op!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:17

Heerlijk, 25 graden, zonnetje, TUINSLANG!
Wel bij de hoefjes + beentjes beginnen en dan naar boven werken.

Hoop wel dat je geen witje hebt zoals ik... :=

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:20

Ja heb ook een witje haha een witte en een vosje

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:43

Doen jullie dat alleen boven de 20 graden? Hier is het inmiddels 2x boven de 15 graden geweest, en paardlief stond heerlijk onder de douche!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:06

Je kan je paard best afspuiten onder de 20 graden hoor, zorg dan alleen dat ze niet op de tocht oid staan. Als je in de zomer ze lekker afspuit gaan ze daarna meestal lekker in het zand rollen, erg fijn voor het poetswerk inderdaad maar de paarden vinden het heerlijk :)
Wat ik met mijn vorige verzorgfries deed in de zomer is na het rijden afspuiten, laten rollen in de bak en dan gewoon weer de wei op.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:43

EllaBellaah schreef:
Je kan je paard best afspuiten onder de 20 graden hoor, zorg dan alleen dat ze niet op de tocht oid staan. Als je in de zomer ze lekker afspuit gaan ze daarna meestal lekker in het zand rollen, erg fijn voor het poetswerk inderdaad maar de paarden vinden het heerlijk :)
Wat ik met mijn vorige verzorgfries deed in de zomer is na het rijden afspuiten, laten rollen in de bak en dan gewoon weer de wei op.

Oke maar poetste je hem dan niet ofzo?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:50

Wanneer poetsen? Na het rollen? Nee dat gaat nooit lukken om zand uit een nat paard te halen :+ als je de volgende dag weer wilt rijden borstel je het zand er zo af omdat het dan opgedroogt is. Ik poetse haar toen dus alleen voor het rijden, dan afspuiten en verder niet meer poetsen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:22

Graaf een grote vijver van 1 meter diep, en vul deze met water.
Je pony's helpen vervolgens zichzelf wel. ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:56

Mensen denken altijd dat paarden ook afkoelen wanneer je ze koud afspuit in de zomer, maar daar help je ze niet mee.
Zodra de huid het koude water voelt krijgt het lichaam een seintje dat het te koud is buiten en het lichaam opgewarmd moet worden. Dus uiteindelijk krijgt paard het juist warmer van de goede bedoelingen van ons :)
Een paard dat zweet is niet erg. Juist goed. Het zweten zorgt ervoor dat het lichaam afkoelt.

Paard afspoelen zodat het daarna kan rollen door het zand om vliegen af te weren is wel weer een goed idee.

Chanou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:55

LiVetime schreef:
Mensen denken altijd dat paarden ook afkoelen wanneer je ze koud afspuit in de zomer, maar daar help je ze niet mee.
Zodra de huid het koude water voelt krijgt het lichaam een seintje dat het te koud is buiten en het lichaam opgewarmd moet worden. Dus uiteindelijk krijgt paard het juist warmer van de goede bedoelingen van ons :)
Een paard dat zweet is niet erg. Juist goed. Het zweten zorgt ervoor dat het lichaam afkoelt.

Paard afspoelen zodat het daarna kan rollen door het zand om vliegen af te weren is wel weer een goed idee.

Dat is niet waar hoor ;) Moest mijn shetje om medishe redenen elke dag afspuiten, maar het was rond de 10 graden. (deed het dus alleen om de plek van de wond) en daar stond ze al van te rillen. dus neem niet aan dat ze zichzelf zo goed opwarmde dan.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:58

Je haalt wel even een paar dingen door elkaar nu :)
Het moment van spuiten is koud, maar het lichaam reageert er daarna op door zichzelf op te warmen en krijgen ze het warmer dan ze het vóór het afspuiten hadden. Ik heb niet gezegd dat paarden die af worden gespoten met water van -2 (bij wijze van) 'denken' : "Oe wat een aangename temperatuur."

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:03

En voor mensen die een paard hebben die panisch is voor water; doe een vliegendeken in een emmer koud water en leg die zeiknat op je paard :D

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:05

Ik spuit boven de 10 graden ook zijn benen af, lekker even afkoelen na het werk. :) Uiteraard gaat hij daarna op stal en niet in de tocht, dan kan hij ziek worden.