Slot op staldeur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mag er een slot op je staldeur (met pony erin) als je je stalling niet betaald?

ja
26 (59%)
nee
18 (40%)

Totaal aantal stemmen: 44

Horsesfriend

Slot op staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 16:47

Als je niet je stalling betaald, mag je dan gewoon een slot (door de eigenaar) op je staldeur krijgen MET pony erin?
Ik las dit net in een ander topic, maar het lijkt mij niet normaal dat als je niet betaald er een slot op je staldeur gehangen wordt terwijl je pony er nog in staat?
Dadelijk is er brand o.i.d., de stal kan ook niet verschoond worden....

Is hier een wet voor en mag dit wel?

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:15

ik denk dat de stal wel word verschoond, maar het meer bedoeld is om te dreigen dat de eigenaar niet bij zijn/haar paard kan komen tot alle kosten betaald zijn. bij mij in de buurt op een stal gaat het soms ook wel zo, sommige mensen zijn helemaal niet meer van plan de stalling te betalen dan word het paard ingenomen en verkocht zodat ze toch nog de kosten die het paard heeft gehad terug kunnen krijgen door hem te verkopen... (hier is een rechtszaak om geweest geloof ik) ik vind het een goede oplossing.. als je als eigenaar echt om je paard geeft zou je ook wel de stalling gaan betalen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:16

Is in mijn ogen logisch dat het mag, als ik een auto niet afbetaal haalt de dealer de auto ook gewoon op :)
Paard is niet anders, betaal je niet? Dan geen toegang.

Ik vind het niet normaal dat men niet betaald ;)

OnlyFroukje

Re: Slot op staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:20

Hoe moeten ze anders zorgen dat je betaald voor de onderdak van je paard?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:33

Het mag wel... Als die persoon zijn stallingsgeld niet betaald. De stahouder mag dan zelfs je paard verkopen, om het stalgeld te betalen. (maar dat is dan wel in een erg extreem geval)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:40

ik vind het niet kunnen,
stel je voor mijn paard heeft een slot op de deur, er breekt brand uit en ik ben de enige aanwezige... ja wat dan? kan je de rest redden maar je eigen paard niet.
Ik vind het gevaarlijk :n

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:43

Is het begin van dit topic niet precies dezelfde vraagstelling als het begin van het topic waar dit uit afgeleid is? (Op de poll na dan?) >;)

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:46

xgoldengirlx schreef:
...dan word het paard ingenomen en verkocht zodat ze toch nog de kosten die het paard heeft gehad terug kunnen krijgen door hem te verkopen... (hier is een rechtszaak om geweest geloof ik) ik vind het een goede oplossing.. als je als eigenaar echt om je paard geeft zou je ook wel de stalling gaan betalen

Zit je op vakantie in het buitenland, oeps, vergeten te betalen, paard verkocht....
en als je nou een wedstrijd paard heb, ik kan het me niet voorstellen, je verkoopt zomaar iemands paard, daarmee maak je gewoon iemand kapot mee, z'n lievenling verkopen...

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:47

Wiz schreef:
Is het begin van dit topic niet precies dezelfde vraagstelling als het begin van het topic waar dit uit afgeleid is? (Op de poll na dan?) >;)

Uit dat topic heb ik het antwoord niet kunnen afleiden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:47

Een slot op de staldeur zou gewoon niet nodig moeten zijn... Ik vind dat als je de stal niet kunt betalen, dan ook geen paard moet houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:50

Verkopen (dus eigenlijk eigenaar worden) mag alleen door de uitspraak van de rechter.
Een stalhouder mag de staldeur op slot zetten (bij wanbetaling), maar moet wel voor de minimale zorg (water/ voer/ schone stal) zorgen en de DA/HS indien nodig.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:51

Het kwam er op neer dat het juridisch gezien wel mag, alleen dient de staleigenaar wel naar behoren voor het paard te zorgen (schone stal, weidegang, voldoende water, voer etc.) Echter vraag ik mij wel af of het wel mag gezien de brandveiligheidsvoorschriften.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:52

Wiz schreef:
...Echter vraag ik mij wel af of het wel mag gezien de brandveiligheidsvoorschriften.

Ik dus ook

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:53

Dat wordt op zoek naar een bokkende brandweer ipv juriste :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:54

Horsesfriend schreef:
xgoldengirlx schreef:
...dan word het paard ingenomen en verkocht zodat ze toch nog de kosten die het paard heeft gehad terug kunnen krijgen door hem te verkopen... (hier is een rechtszaak om geweest geloof ik) ik vind het een goede oplossing.. als je als eigenaar echt om je paard geeft zou je ook wel de stalling gaan betalen

Zit je op vakantie in het buitenland, oeps, vergeten te betalen, paard verkocht....
en als je nou een wedstrijd paard heb, ik kan het me niet voorstellen, je verkoopt zomaar iemands paard, daarmee maak je gewoon iemand kapot mee, z'n lievenling verkopen...

Na 1x betalen gaan ze heus niet meteen een slot erop zetten of je paard verkopen, je zult eerst wel een aantal maanden niet betaald moeten hebben.

Veilig lijkt het me idd ook niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:55

Horsesfriend schreef:
Wiz schreef:
...Echter vraag ik mij wel af of het wel mag gezien de brandveiligheidsvoorschriften.

Ik dus ook

Wettelijk staat er niets over of een stal wel of niet op slot mag.
Hoeveel stallen hebben 's nachts de boel op slot? (nog best veel).

Als je als eigenaar niet wilt dat de stal op slot gaat, moet je je rekeningen op tijd betalen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:55

Ja, dat mag en heet retentierecht, zie hier: http://www.heijltjes.nl/cms/knowhow/retentierecht.html
Zoals je ziet zijn er wel voorwaarden aan verbonden. Bij mij op stal is vandaag een paard opgehaald door zijn eigenaar die nog 9!! maanden stalling moest betalen. Daar heeft afgelopen week ook een slot om de deur gezeten. Nadat het bedrag was betaald, heeft de eigenaresse het paard meegenomen. Overigens had de eigenaresse de politie gebeld, want ze wilde het paard zo meenemen. De staleigenaar mocht ook van de politie het paard onder zich houden totdat er was betaald.
Als er dan brand uitbreekt, tja oliebol happens. := Goede les voor iedereen om gewoon stalling netjes op tijd te betalen zodat het ook niet hoeft.

Wat betreft de brandveiligheid... Hoeveel vaak hoor je wel niet op het nieuws dat er weer een schuur met tienduizenden kippen is afgebrand? Hoe zit het met die brandveiligheid? Ik denk niet dat een kip zwaarder weegt t.o.v. een paard met brandveiligheid.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:20

Ik vind het onverantwoordelijk en als stalhouder een tekortkoming op het communiceren met mensen,als er brand uitbreekt dan heb je echt geen tijd om zo'n dier te redden en ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben,er zijn ook andere manieren om te zorgen dat men gaat betalen.
Tevens moet je gewoon goede afspraken maken van tevoren en geen vage afspraken die voor beide partijen onduidelijk zijn en men maar wat aanmoddert.

Dat retentierecht waar jullie het over hebben is niet van toepassing op levende Have zoals ik het lees,plus moet er een contract opgesteld zijn en een factuur opgemaakt zijn,bij veel stallen wordt/is dit niet gedaan en betaald men handje contantje,dus denk niet dat retentierecht van toepassing is hierop.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:33

Het retentierecht is wel degelijk van toepassing, een paard is immers een 'goed' voor de wet. De staleigenaar moet het paard alleen voorzien in het basisonderhoud, zoals water en voedsel.
Hier is nog een stukje van de bekende paardenadvocaat, erg leuk en goed te lezen:
http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... nk-102.php

Ik vind het ook een erg grove maatregel en uiterste redmiddel, mijn keuze zal het ook snel niet zijn als stalhouder. In de situatie bij mij op stal kwam de eigenaresse nooit (andere mensen verzorgden het paard) en wilde op een zondagavond het paard plotseling ongemerkt weghalen zonder te betalen. Helaas voor haar is het opgemerkt, en tja als stalhouder wil je toch je geld na 9 maanden achterstand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:46

Horsesfriend schreef:
Wiz schreef:

Ik dus ook

Tuurlijk mag het! Op de buitendeur zit toch ook vaak een slot ;)
Je mag je eigendommen gewoon afsluiten hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:48

just_kiki schreef:
ik vind het niet kunnen,
stel je voor mijn paard heeft een slot op de deur, er breekt brand uit en ik ben de enige aanwezige... ja wat dan? kan je de rest redden maar je eigen paard niet.
Ik vind het gevaarlijk :n

Wat dan? Gewoon op tijd betalen :)
En ik geloof echt niet dat je 24/7 op stal bent (helemaal niet als je een wanbetaler bent) brand kan altijd uitbreken natuurlijk en ja, ook zonder slot op de deur kan een paard omkomen.

Ik snap het probleem niet.

Gewoon betalen en bij angst voor brand op stal, zet je de paarden gewoon 24/7 op het weiland. Heb je iig zeer weinig kans op verstikking door rook. Bij elke stal kan brand uit breken immers... Slot of geen slot op de deur. Dat maakt niet uit.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-05-12 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:51

Ik vind dat het eraan ligt hoelang er al niet betaald is, is iemand een paard dagen te laat met betalen vind ik niet dat je het kan maken er gelijk een slot op te hangen, dan moeten je gasten zich niet erg vrij voelen bij jou op stal...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:58

Ik vind dit zo'n rare vraag: zorg dat je optijd betaald, en dan heb je het probleem niet. Kun je een keer niet betalen: ga praten met de stalhouder.

Mensen hebben zo'n gigantisch lakse houding. 'vakantie in het buitenland, vergeten te betalen'. Dat moet toch niet voorkomen? Dat betaal je dan toch voordat je weg gaat (als je cash betaald), of je spreekt af dat je het betaald als je terug komt, je maakt het ter plekke over per bank of je stelt een automatische overschrijving in iedere maand.

Je wéét dat je een paard hebt, je wéét wat je stalbedrag is, je wéét wanneer het betaald moet worden: zorg daar dan ook voor. Je hebt als je een paard hebt niet alleen verplichtingen naar je dier, maar ook naar de mensen om dat dier heen. Een stalhouder, hoefsmid, dierenarts en weet ik veel wat voor mensen je er nog meer bij kunt halen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:01

ja, mits de veiligheid en gezondheid van het paard niet in gevaar komt.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 19:03

Even voor de duidelijkheid, ik heb dit NIET