Wie denkt mee (omheining,stroom met zonnepaneel)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Wie denkt mee (omheining,stroom met zonnepaneel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 12:22

Hallo allemaal,
Sommigen konden al volgen dat ik bezig was met de aankoop van een weide. Dit hoofdstuk zijn we nu voorbij. Het compromis is getekend en we zouden deze weide graag in juni gebruiksklaar hebben.

Er is al een bestaande afsluiting die tamelijk recent is. Buiten hier en daar wat extra palen zetten zou dit in orde zijn.
Wel wil ik de bestaande schrikdraad gaan vervangen.
De weide is 1h65 en de omtrek die ik gisteren afgelopen heb met gps is +/-1000m
Ik zou 3 draden willen, boven en onder koord en in het midden staaldraad. Dit alles op zonne-energie.
Welk koord koop ik het best voor deze afmetingen en welke ervaringen hebben jullie met zonnepanelen ?

Heb ondertussen al een paar interessante dingen gezien, zal als ik ze terugvindt hier linkjes plaatsen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:25

Ik wilde het ook ooit maar het werd me afgeraden,als je een groot stuk wil omheinen is de spanning niet sterk genoeg.

betadine

Re: Wie denkt mee (omheining,stroom met zonnepaneel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:02

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:54

Kijk eens op http://www.gallaghereurope.com

Op zonnecellen kan wel maar dan wel een zeer zwaar apparaat met een aparte zonnecel.

Bijvoorbeeld de 1 x zonnepaneel 60 watt met 2 accus 85aH en als apparaat de Powerplus B300

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:02

Klinkt behoorlijk duur 60W + 2 accus :wow:

Dus volgens jou is het zonnepaneel dat ik op het oog heb niet sterk genoeg om mijn weide te voorzien van stroom ?
Dat is wel een afknapper dan, want ik wil er niet te veel kosten aan doen omdat we de weide niet langer als 2-3 jaar gaan houden. Dan zou ik beter 1 of 2 accus gebruiken en het zonnepaneel laten voro wxat het is...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:03

Waarom wil je dan een zonnepaneel als die zo duur zijn?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:10

betadine schreef:
Klinkt behoorlijk duur 60W + 2 accus :wow:

Dus volgens jou is het zonnepaneel dat ik op het oog heb niet sterk genoeg om mijn weide te voorzien van stroom ?
Dat is wel een afknapper dan, want ik wil er niet te veel kosten aan doen omdat we de weide niet langer als 2-3 jaar gaan houden. Dan zou ik beter 1 of 2 accus gebruiken en het zonnepaneel laten voro wxat het is...

Dat is ook een mogelijkheid, 2 accus, 1 thuis aan de lader de andere aan het apparaat.
Kies een koord dat wel wil breken, vaak is het goedkope cord veel te sterk en zijn dus paardenmoordenaars.
Ik heb al een aantal keren bij mijn klanten het goedkope cord na een jaar moeten vervangen door het iets duurdere Gallagher cord omdat een paard zich had verwond in het goedkopere cord (dat op internet veel wordt aangeboden.
Ik heb even op de linkjes gekeken die u had aangegeven maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit van het merk schrikdraadapparaat gehoord (en ik zit al bijna 12 jaar in de omheiningen)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:17

marleen_usar schreef:
Waarom wil je dan een zonnepaneel als die zo duur zijn?

230 euro zonnepaneel + bijhorende batterij, kijk naar de link. Dit vind ik niet zo duur voor een paar jaar stroom... Maar als Juliomariner gelijk heeft ben ik daar dus niets mee.

@juliomariner: moest het voor een permanent stekje zijn zou ik wel durven om een fijne gallagher installatie te kopen, maar met dat die weide meer een investering is als permanent verblijf wil ik dus de kosten drukken, maar toch wel zeker zijn dat mijn paard niet alleen gaat wandelen.

In een oud topic van bokt werk deze site aangeraden en in duitsland zijn dit soort dingen goedkoper daarom dus die site.
Laatst bijgewerkt door betadine op 04-05-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:18

De Gallagher apparaten blijven hun waarde houden, kunnen als je ze niet meer nodig hebt nog goed woden verkocht op ebay of marktplaats

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:21

Zou dan waarschijnlijk eerder gaan voor 2 accus.
Hoe bereken je eigenlijk het aantal Wat dat je nodig hebt voor het aantal meters draad ?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:47

Een vriendin van mij heeft ook een zonnepaneel en 2 accu's. De zonnepanelen zijn inderdaad niet sterk genoeg om de hele tijd alles daar van stroon te voorzien, de stallampen doen het er in de winter ook op, maar het duurt wel aanzienlijk langer voor de accu's weer geladen moeten worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:55

Ik heb mijn koord van medhorses, 35- per rol van 200 meter, geschikt voor zulke lengtes draad, breekt snel genoeg en lage ohm

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:05

Ik heb goede ervaringen met een stroomapparaat op accu en een los zonnepaneel, zelfs in de winter met flink wat sneeuw op de draden en weinig daglicht werkt dit goed. Ik heb wel een apparaat voor een 12 volt accu, de 9 volt zijn vaak niet sterk genoeg. Ik heb er een gel-accu bij gekocht (gewoon in een campingwinkel, gel-accu's hebben een langere levensduur) en met 120 amp heeft ie flink overcapaciteit. Ik heb 'm deze winter 1x opgeladen in huis, maar dat was achteraf niet nodig geweest.
Het zonnepaneel is ook geschikt voor 12 volt.

De draden hebben allemaal een lage weerstand, weet zo niet precies hoeveel. Er staat in ieder geval een flinke pets stroom op :=

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:10

Hoe lang is jouw omheining Wanja ? Weet je nog de prijs van je paneel + accu ?

@Lynn_Nikita: de draad die ik gevonden heb is 70-80€ voor 1000m dus wel voordeliger. Je kunt hem zien in mijn 2de post. Lijkt me wel in orde qua ohm en sterkte.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:51

Widerstand in Ohm / m 3,45 is erg hoog hoor, hoe lager hoe beter de geleiding is

Draad die ik bedoel:
Weerstand draad: 0,027 Ohm/m

verschilt wel enorm

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:58

Koord heb ik ook van Weidezaun en ben er erg tevreden over, weet niet meer precies welke, maar hier is er ook zo'n twee hectare mee afgezet, wel maar twee koorden, want de hele buitenkant is hier ook nog eens voorzien van zo'n 2 meter hoog gaas om ook dieren van buitenaf te weren.

Apperaat heb ik idd van Gallagher, ook heel erg tevreden over, maar is dus een vast apperaat in de zadelkamer.

Waar wij wonen mag trouwens geen lint gebruikt worden, omdat dit sneller kan gaan flapperen in de wind.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:26

Lynn_Nikita schreef:
Widerstand in Ohm / m 3,45 is erg hoog hoor, hoe lager hoe beter de geleiding is

Draad die ik bedoel:
Weerstand draad: 0,027 Ohm/m

verschilt wel enorm

Ja die dat jij bedoelt is wel beter qua verminderde weerstand, maar kan dat niet gecompenseert worden met de ijzerdraad die doormidden loopt ?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:44

betadine schreef:
Hoe lang is jouw omheining Wanja ? Weet je nog de prijs van je paneel + accu ?

@Lynn_Nikita: de draad die ik gevonden heb is 70-80€ voor 1000m dus wel voordeliger. Je kunt hem zien in mijn 2de post. Lijkt me wel in orde qua ohm en sterkte.

Mijn afrastering is 1,2 km en ik heb dubbel draad.
De prijs weet ik zo niet exact, zal het morgen even voor je nakijken :)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:08

Staan er huizen in de buurt van je weiland?

Wij hebben twee hectare weiland en omheind met koord en lint.
Ons weiland is ongeveer 200 meter bij ons vandaan.

Bij het dichtsbijzijnde huis hebben we een stroomgroep mogen maken.
Daar hebben we stroom van, voor onze stroomklok.
Voor een jaar lang gebruiken we nog geen tien euro stroom :)

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:56

Prijs zonnepaneel: 2145 zweedse kronen (ongeveer 240 euro)
Agregaat: 1115 zweedse kronen (ongeveer 130 euro)
Accu: 99,95 (nog in Nederland gekocht)
Zowel het paneel als het agregaat waren destijds in de aanbieding.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 13:14

@Kainda: geen huizen dichtbij dus het zal sowieso een onafhankelijk systeem moeten worden.

@Wanja: Die prijzen zijn ondertussen ongeveer gelijk zelfs iets lager, want nu heb je voor 240 euro het paneel + batterij, maar ik moet wel is vragen of die 10W panelen en die 12V batterij genoeg is voor de omtrek. De site is in het duits en ik spreek spijtig genoeg geen duits :o

Zoals Lynn_nikita schreef is de draad dat ik gezien heb wel hoog qua weerstand dus moet ik mischien nog uitkijken voor koord met lagere weerstand. Vond wel die prijs heel aanlokkelijk, als ik voor 150€ 2x 1000m koord kan hebben ...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:46

Ik heb inderdaad 0,11 ohm weerstand, dat is vele malen lager.
10 watt paneel is voldoende hoor, dat wekt ruim voldoende stroom op om je accu te onderhouden. Je moet ook kijken naar de capaciteit van de accu die je koopt, koop dus niet een accu met een laag ampere, die zijn een stuk goedkoper, maar trekken het niet op je zonnepaneel!

Die prijzen voor het draad zijn wel normaal hoor :j , momenteel zijn overal campagnes met dat soort dingen. Ik heb 5 mm. draad genomen, omdat 8mm een veel hogere weerstand heeft en daarbij ook nog eens veel sterker is, waardoor het minder snel breekt als er een paard doorheen gaat, iets wat ik uit veiligheidsoogpunt erg belangrijk vind!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 11:14

Update:
Heb eindelijk besteld:
Heb zoals jullie hebben aangeraden een draad uitgezocht die een lagere weerstand heeft als die 3,45.
Het werd een draad van 6mm met een weerstand van 0,25. Als geleider zit er koperdraad in.
Ik heb genoeg besteld voor 3 rijen te kunnen plaatsen.
linkje naar de draad http://www.weidezaun.info/weidezaunseil ... --rot.html

Heb ook het zonnepaneel met batterij besteld maar staat niet meer in aanbieding dus 250€
http://www.weidezaun.info/weidezaungera ... --BOX.html
Ziet er mij een degelijk systeem uit, maar het belangrijkste zal nog bewezen moeten worden, hoe gaat deze het doen op een weide van 1h62 ?

Hierbij nog en paar verbinders en isolatoren, gewoon standaard de goedkoopste

En dan voor het weidebeheer wat te kunnen doen 60x kunstofpaaltjes van 1m50 , 1,63€/stuk
http://www.weidezaun.info/weidezaunpfae ... weiss.html

Dus in totaal voor mijn afrastering zit ik aan 700€ met leveringskosten, is niet gratis :+ , maar al bij al een mooie prijs in vergelijking met andere die ik voorheen zag staan. Nu komt het belangrijkste...TESTEN !!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 10:55

Nog een klein vraagje. Ik begin te twijfelen of 60 prikpaaltjes genoeg zijn om weide et kunnen opsplitsen en graasstrook enzo te kunnen doen. Hoeveel hebben jullie er op een weiland van >1ha ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:09

ligt eraan hoe je het wilt opslpitsen, ik heb mijn weiland voor vast al in 2e gedeeld met houten paaltjes en heb +- 30 prikpaaltjes waarmee ik strookbegrazing kan regelen op een stuk van +- 35 are per weiland