StrucoMix Senior niet altijd zo goed als ze zeggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowCat

StrucoMix Senior niet altijd zo goed als ze zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 15:43

Het volgende heeft de afgelopen plaatsgevonden en ik wilde dit met jullie delen om mensen tot voorzichtigheid te manen in het gebruik van Strucomix Senior.

Mijn grote koudbloed Hugo van 24 is afgelopen winter behoorlijk afgevallen vanwege de kou en natuurlijk worden oudere paarden altijd wat magerder in de winter.
Hij kreeg een hele baal hooi per dag en 2 kilo basisbrok met mais en hij liep bij redelijk weer, buiten in de wei.
Daarnaast werd hij twee of drie keer per week recreatief gereden. Hij is de hele winter lang levendig en speels geweest. Hij had energie genoeg om te bokken en te rennen in de wei en om een boefje te zijn bij het poetsen. Ik heb me dus nooit een moment zorgen gemaakt over zijn gewichtsverlies.

Vorige week belde de staleigenaar me dat de dierenpolitie aan de deur was geweest. Er was geklaagd door anonieme mensen dat Hugo zo mager was. Nu viel dit enorm mee maar hij was inderdaad niet dik. Nadat ze gezien hadden wat hij te eten kreeg en hoe oud hij was, vonden ze het prima en zijn ze weer gegaan. (daarnaast staan er daar nog 4 andere paarden en wie zet er nu 5 paarden in de wei en gaat er dan 1tje verwaarlozen? Dat is niet logisch)
Direct daarna heeft de buurvrouw (die dat Strucomix verkoopt) zich er mee bemoeid en gezegd dat Hugo aan de Strucomix Senior moest.
De staleigenaar heeft toen een zak besteld bij die buurvrouw om het uit te proberen. Op de zak stond dat Hugo inverband met zijn lichaamsgewicht ongeveer vijf kilo per dag moest hebben. Dat vonden wij eigenlijk veel te veel en toen hebben gebeld met de fabriek en hun de situatie uitgelegd. Aangezien Hugo een grote koudbloed was, zei de fabriek dat een halve kilo ook wel genoeg was. Zeker omdat hij niet sportief en veel gereden werd. Op hun advies hebben we het ook nog door het gewone voer gemengd zodat hij er aan kon wennen. Afgelopen vrijdag avond heeft hij voor het eerst het nieuwe voer gehad, gemengd door zijn oude voer. Wat hij dus feitelijk kreeg was veel minder dan een halve kilo van het nieuwe voor. Zaterdag avond nog een keer en zondag ochtend had hij zon erge diarree dat het als water naar buiten kwam. Zijn hele staldeur zat onder. Zondag middag wou hij niet meer eten of drinken en ging hij alsmaar met zijn hoofd omlaag in zijn stal staan, wat uiteindelijk resulteerde in staan-liggen gedrag. We hebben meteen de dierenarts gebeld en die heeft hem een darmontspanner gegeven zodat de krampen minder zouden worden en een pijnstiller. Daar leefde hij enorm van op en we hebben de rest van de avond tot in de nacht elk uur een rondje met hem gewandeld om te voorkomen dat zijn darmen zouden stilvallen.
Maandag ochtend was hij weer slechter en rond de middag kwam de dieren arts opnieuw. Nu had hij koorts en kreeg hij antibiotica en opnieuw een pijnstiller. Smiddags heeft hij even buiten gestaan in de rijbak zodat hij niet te veel kon eten en daar heeft hij een paar hapjes gras gegeten. Maandag avond ging hij weer achteruit en opnieuw de dierenarts laten komen. Om 11 uur savonds constateerde de dierenarts een draaiing in zijn darmen. Volgens de dierenarts kon dit heel goed een direct gevolg zijn van de diarree die Hugo had. Normaal, als de ontlasting stevig is, houd de ontlasting de darmen in vorm. Als een paard diarree krijgt zijn de darmen veel flexibeler en kunnen ze met een kleine beweging al verdraaid raken. Door die verdraaiing zat Hugo dus verstopt.
Hij Heeft toen wat laxeer middel gekregen om de verstopping te verhelpen.

Dinsdag ochtend was hij helemaal nat van het zweet en tegen de middag was zijn buik helemaal opgezet en hard geworden. De dierenarts is opnieuw gekomen en in overleg met de dierenarts hebben we besloten dat we niets anders meer konden dan hem te laten inslapen. Als we dat niet gedaan hadden had hij waarschijnlijk vrij snel daarna een gescheurde darm gekregen en was hij een pijnlijke dood gestorven.

De boodschap van dit verhaal is: Strucomix Senior werkt niet altijd zoals het moet. Mijn paard heeft er enorme diarree van gekregen en drie dagen later was hij er niet meer. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat het een slecht merk is of iets dergelijks, maar ik wil iedereen wel waarschuwen voorzichtig te zijn in het gebruik. Het kan ook zo maar mis gaan.

Ik krijg hier mijn lieve schat Hugo niet mee terug maar ik kan misschien wel voorkomen dat iemand anders zijn dierbare vriend verliest.

LecyTinker

Re: StrucoMix Senior niet altijd zo goed als ze zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:48

gecondoleerd met je verlies. Helaas kan een verandering in voer idd heftige reacties veroorzaken, maar je had toch nooit gedacht dat het zo erg zou zijn. Sterkte met de tijd die je nog tegemoet moet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:38

Veel sterkte.

Wat ik me afvraag of het niet aan de verandering lag dan aan het merk van het voer, en hij was al verzwakt door de winter (mindere weerstand), hoge leeftijd, enz

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:41

Heel veel sterkte! Ik gebruik zelf ook senior en mijn paardje doet het er gelukkig goed op. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:45

Veel sterkte,erg naar allemaal :(:) Kan het niet zijn dat hij al iets had en dat de verandering van voer de druppel was of misschien zat er iets in waar hij absoluut niet tegen kon..Ik ken het voer niet hoor maar wel een heftige reactie zeg :wow:

jessie201

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:08

He bah krijg er de kriebels van als ik je verhaal zo lees. Heel veel suc6 met het verwerken met dit grote verlies.
Ik heb een Quarter die nogal snel last heeft van koliek, (vorig jaar een slag in zijn darm en eind maart 2 keer achter elkaar een koliek aanval ) Ik voerde hem eerst de westernmix maar op advies van de DA ben ik overgestapt op de Subli Priorees Senior. Hij krijgt twee keer per dag de Slobber en S'avonds krijgt hij ook de Structomix orginal en de Vitalflor 356 voor een betere darmflora. Heb begrepen dat ze dit ook vaak adviseren bij paarden die een koliek opereratie hebben gehad.

ShadowCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 17:18

De dierenarts zei dat de kans vrij redelijk is dat de diarree veroorzaakt is door het voer. 100% aantoonbaar is dat natuurlijk nooit. Maar het is wel frappant dat hij vrijdag nog normale ontlasting heeft en dan savonds ander voer krijgt en 24 uur later zijn lijf leegloopt van de diarree.
Het zou inderdaad kunnen dat hij allergisch gereageerd heeft op 1 van de ingredienten. Feit blijft dat hij een week geleden nog kerngezond was, en nu is hij er niet meer. Het enige dat veranderd is, is het voer dat hij kreeg.

Nogmaals: het voer zal gerust goed werken bij anderen. Ik wil alleen voorkomen dat iemand anders hetzelfde moet meemaken als ik.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:26

Ik vermoed dat het hier om Huggy gaat, ik hoorde al dat hij was ingeslapen, sterkte. Helaas gebeuren dit soort dingen, het is oneerlijk om gelijk het voer de schuld te geven. Het is waarschijnlijk een combinatie van factoren geweest, en dit specifieke paard kon dit voer kennelijk niet aan. Ik heb het vorig jaar aan diverse paarden gevoerd om de winter door te komen, en die vaarden er allemaal prima bij. In dit geval had ik er ook eerder voor gekozen om het paard naar de kliniek te brengen.

Nogmaals, ik vind het erg vervelend voor jullie, maar gelijk het specifieke voer de schuld geven is wat voorbarig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:41

Jeetje wat ontzettend naar zeg, heel veel sterkte met dit verlies...

Verbijsterend dat voer zo snel zoveel invloed kan hebben en dan op deze manier...
Heb je de fabrikant op de hoogte gesteld?

Omdat hij zo enorm diarree had en ook al mager was, zou het niet kunnen dat hij een worminfectie had waardoor zijn darmen van streek waren en dat het voer misschien net de druppel is geweest?

Mijn vorige paard heeft ook eens enorme diarree gehad waar ze ook koliekerig bij was, en dat bleek een bloedworminfectie te zijn.
Klinkt alsof jouw paard ook zoiets gehad heeft en zijn darmen zo gevoelig zijn geworden dat hij dit andere voer niet meer aan kon...

nogmaals heel veel sterkte!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:16

Jeetje wat vreselijkl!

Sterkte hoor meid !

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:11

Heel veel sterkte met het verlies. Vreselijk om zo'n mee te maken. Ik denk alleen wel dat je voorzichtig moet zijn met wat je zegt over die StrucoMix. Het is natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen dat je paard door die halve kilo (vermengd met je andere voer) zo'n heftige diarree gekregen heeft. Hij was natuurlijk al heel mager dus zijn spijsvertering was niet optimaal. Ik denk dat de oorzaak niet te achterhalen is.
Het blijft natuurlijk vreselijk dat je paard en ik wil je de komende tijd heel veel sterkte wensen. Afschuwelijk om je maatje te moeten laten gaan.. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:20

wat erg!
maar ik heb toch het vermoeden dat als een paard mager wordt er meer aan de hand is.En waarom pas ingrijpen als hij al mager is?Als je weet dat hij s'winters gewicht gaat verliezen zorg je dat hij voor de winter reserves heeft.
Om nu dit voer de schuld te geven gaat mij een beetje ver.
Hij zou best eens een fikse wormbesmetting gehad kunnen hebben.
Ik heb trouwens een paard van 26 wat ik niet eens normaal kan voeren vanwege IR en cushing.Die is ook niet mager,daar kijk ik wel voor uit.
Veel sterkte met het verlies!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:52

Zo makkelijk is het niet om een paard die mager wordt op gewicht te houden..Ten eerste moet je de oorzaak weten en ten tweede moet je precies weten wat je moet voeren of doen om je paard op gewicht te houden..Klinkt simpel maar is het niet omdat geen paard hetzelfde is en dus ook niet maar een soort voer oid wat voor alle paarden werkt!

ShadowCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 23:22

Hij had in ieder geval geen wormen. Hij was er vorige week nog op getest en die was negatief.

Daarnaast heb ik volgens mij al twee keer gezegd dat ik niet het voer de schuld geef. Maar het is wel een factor geweest die heeft bijgedragen aan het eind resultaat. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is hetzelfde als Pleiada zegt. Niet alle paarden reageren even goed op bepaalde soorten voer.
Ik wil alleen mensen waarschuwen dat het soms ook verkeerd kan gaan en dat er niet te achteloos met dit soort dingen moet worden omgesprongen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:29

Dan was het eerlijker geweest niet de merknaam in te vullen. Nu zet je mensen op het verkeerde been.

Hug was gewoon op leeftijd, zulke dingen gebeuren. Je kunt voer, of een manier van voeren niet de dood van je paard in de schoenen schuiven. Was het niet het voer geweest, was het wellicht het jonge voorjaarsgras geweest. Je hebt hem niet naar de kliniek gebracht, ik had er maandagmiddag al gestaan. Wees dankbaar voor het korte jaartje dat je hem hebt mogen bezitten, en wijs niet met je vingertje naar mogelijke doodsoorzaken. De combinatie van de koliek en het voeren is mijn inziens puur toeval geweest.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 06:58

Ik had niet het idee dat TS het voer de schuld gaf. Dat had meer dan waarschijnlijk met elk soort voer kunnen gebeuren. Ze haalde alleen aan dat het een samenloop van omstandigheden was en dat het voer, in haar opinie, hieraan bijgedragen wordt. Als bokkers niet de moeite willen nemen op de OP te lezen, dan kan de TS hier ook niets aan veranderen!

TS, had je wel eens de waardes van je paard laten meten? Mijn merrie is een flink wat jaren geleden overleden aan de gevolgen van cushing. Als je paardje in orde was, dan zou het misschien mogelijk zijn dat dat de oorzaak was van het magerder worden. Maar goed, dat blijft nu natuurlijk giswerk.
Helaas hebben we als eigenaar niet altijd alle touwtjes in handen, maar vooral bij oudere dieren kan het wisselen van voer (of toevoegen) wel eens een ongewenst effect geven.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:52

De titel geeft anders aan. Daar word specifiek op 1 product gemunt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:58

een dierenarts zou ook beter moeten weten dat een verdraaing operatief moet worden opgelost...een antispasmodic helpt daar niet tegen.
Het paard zag er nog prima uit vorig jaar zomer.Zelfs te dik.

Inderdaad Utixo....ik vind het ook geen goede zaak dat er nu een fabrikant beticht wordt van 'slecht voer'
Terwijl ik het idee heb dat er zeker meer aan de hand was.Het voer was misschien de druppel?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:05

geerke schreef:
een dierenarts zou ook beter moeten weten dat een verdraaing operatief moet worden opgelost...een antispasmodic helpt daar niet tegen.
Het paard zag er nog prima uit vorig jaar zomer.Zelfs te dik.

Inderdaad Utixo....ik vind het ook geen goede zaak dat er nu een fabrikant beticht wordt van 'slecht voer'
Terwijl ik het idee heb dat er zeker meer aan de hand was.Het voer was misschien de druppel?

TS schreef:
De boodschap van dit verhaal is: Strucomix Senior werkt niet altijd zoals het moet. Mijn paard heeft er enorme diarree van gekregen en drie dagen later was hij er niet meer. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat het een slecht merk is of iets dergelijks, maar ik wil iedereen wel waarschuwen voorzichtig te zijn in het gebruik. Het kan ook zo maar mis gaan.

Ik denk dat als je een net een paard verloren hebt, dat je het even kwijt moet. Dat TS haar DA heeft gezed dat het mede door het voer komt, dan vind ik het aannemelijk dat de TS deze mening deelt. Ze maakt duidelijk dat ze het voer of het merk niet aansprakelijk houd, maar de samenloop van omstandigheden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:12

Maar het kan dat veel mensen dit voer nooit willen geven aan hun paarden omdat ze bang zijn door dit verhaal (logisch ook) terwijl het toch goed voer is.

ShadowCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 11:16

Een ter verduidelijking: de DA heeft me duidelijk gezegd dat het operatief laten corrigeren van dit probleem maar een slagingspercentage van ongeveer 20% had en dat dit geldt voor jonge paarden. Hugo was 25 dus bij hem was het nog lager geweest. Als een DA met 20 jaar ervaring zoiets zegt, dan ga ik er van uit dat hij weet waar hij het over heeft.

Daarnaast is de dieren arts vier keer geweest in twee dagen. Verschillende andere mensen met veel meer ervaring met paarden dan ik, hebben uit eigen ervaring gezegd dat een kliniek weinig meer had gedaan dan de dierenarts.
Ik vindt het jammer dat mensen mijn waarschuwing als excuus oppakken om mij te verwijten dat ik te weinig gedaan heb om hem te redden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:34

Michellke, Bokt staat vol met schrik verhalen. Dus als dit verhaal ze ervan weerhoud, dan hebben ze duidelijk niet hun huiswerk gedaan.

TS, helaas is Bokt zo. Muggenziften om willen van het muggenziften. Trek je er niets van aan. Hoop dat je het allemaal een plaatsje kan geven meid.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:00

Ik vind ook dat je je er niets van aan moet trekken,het is niet leuk dat mensen commentaar hebben op je handelen..Het is al erg genoeg dat je je paard kwijt bent :(:)

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:39

Sterkte met het verlies van je paard !!maar jammer van de vreemde titel van dit topic....je hebt een paard op leeftijd verloren wat mogelijk door verandering van
voer van slag geraakt is, maar dat had zeer waarschijnlijk door ieder ander merk voer kunnen komen dus vindt het nogmaals jammer hoe je (mogelijk door stress/verdriet)
een verkeerd beeld naar voren brengt. Ik ben dit topic gaan lezen vanwege de merknaam, omdat ik dit voer mogelijk in de toekomst voor mijn oudere paard zou willen voeren
en schrok even van de titel..maar volkomen onterecht naar mijn idee ;)
Beter had je kunnen schrijven dat voerverandering voor een ouder/zwakker dier risico's met zich mee kan brengen..
Maar nogmaals sterkte ;)