Hengstenvlecht? Manen Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noukki

Hengstenvlecht? Manen Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:45

Hallo Allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik wil graag op wedstrijd straks de manen van mijn Fries toiletteren.
Hij heeft redelijk weinig behand, als in dun. Ik heb wat gespaard en het begint nu eindelijk ergens op te lijken.

Nu wil ik dus op wedstrijd zo'n mooie hengstevlecht er in maken, maar ik heb geen idee hoe. Heb al meerdere dingen geprobeerd maar niets komt er leuk uit te zien. Kunnen jullie mij dit misschien uitleggen?

Of hebben jullie misschien andere tips over hoe ik de manen van mijn Fries kan toiletteren?

Bedankt!
:wave:

Noukki

Re: Hengstenvlecht? Manen Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:47

Niemand die mij kan helpen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:48

Heb je al youtube filmpjes gezocht?

_lizzyhorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:51

voor een hengstenvlecht moet je eerste de manen verdelen over 2 kanten. dan begin je achter de oren met aan iedere kant een plukje en dan ga je vlechten, maar iedere keer pak je een plukje mee. tadaa..

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:53

Zo'n mooie hengstenvlecht krijg je gewoon door net achter het halster te beginnen met een gewone vlecht en vlecht je hem aan 1 kant iedere keer erbij. Dus niet het normale invlechten maar je pakt alleen de manen vanaf zijn manenkam erbij.
Dit principe: http://www.youtube.com/watch?v=s1HJWaC-utM ( als je hengstenvlecht op google intikt krijg je veel voorbeelden).

Het kan uiteraard ook zoals mijn voorganger (lizzyhorse) zegt. Er zijn meerdere manieren.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Man0n89 op 03-05-12 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:53

Zoek eens op youtube op de term braiding friesian of braiding horse.
Dan krijg je veel filmpjes met instructies! :)

Verder is het handig als je op een krukje naast je paard staat en de manen de tegelgestelde richting van waar ze normaal naartoe groeien, gooit. En zo steeds een stukje erbij pakken, op de filmpjes op youtube wordt het je vast duidelijker :)

Ik vind de vlecht uit het filmpje hierboven nou niet echt een mooi voorbeeld van een hengstenvlecht.. Zit veel te los ipv strak op de manenkam!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:56

Een hengstenvlecht is niet moeilijk, maar wel lastig uit te leggen via internet. Manen goed uitkammen ( eerst ontklitten om verlies van haar te voorkomen) en dan begin ik gewoon met een doorsnee begin van een vlecht, maar ik trek het als het ware al wel wat richting schoft, ipv naar beneden. Dan pak je steeds een plukje erbij en dan schuif je automatisch op richting schoft. Denk er wel om, een hengstenvlecht is alleen mooi als hij goed strak zit. Je kunt ook de eerste 10 cm invlechten zoals een hengstenvlecht en de rest los.

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:43

Super al jullie tips! Bedankt! Ik had er zelf nog helemaal niet aandacht om filmpjes op internet erbij te zoeken. Ik ga het morgen direct uitproberen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:47

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie de manen van jullie friezen verder bijhouden?
Ik knip ze namelijk eens in de zoveel tijd een klein beetje bij, zeg maar de puntjes knip ik dan een heeeeeeeel klein stukje vanaf. Verder regelmatig wassen en insprayen met equistar. Ik heb ze niet in een vlecht ze hangen gewoon los. Met de staart doe ik eigenlijk hetzelfde.