Welke opties voor shet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Welke opties voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 08:44

Mijn shet met Hb verleden stond afgelopen weekend weer ertegen aan.
Hij liep wat stijf en dan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Dus shet op het zand met hooi en water -O-
Ze stonden pas een week op een landje waar de hele winter paarden op hebben gestaan, dus kaal.
Er staat nog een pony met HB verleden en die doet het wel gewoon goed.

Maar nu die opties:
Hij loopt nu weer goed, we waren er optijd bij en hebben erger kunnen voorkomen door meteen in te grijpen.
Hem nu helemaal in zijn uppie laten staan vind ik sneu.
Ik heb hem wel al twee dagen voor 25 minuten per dag weer bij zijn maatjes op de wei gehad.
Dat gaat goed, maar een hele dag op de wei dat gaan we nu niet doen.

Mijn opties zijn op het zand laten of een weitje in zijn groepje maken.
Vooraan is deze wei kapot gelopen dus nauwelijks gras en die sprietjes die er staan zijn met een half uur weg.
En dan gaan proberen met af en toe een strookje bij of even bij de groep hem toch iets te laten grazen en in zijn groep te zijn.
Feit blijft dat hij dan alleen in dat weitje staat het grootste deel van de dag.
Graasmasker wil ik niet en gaat ook niet op het kale land.
En dan blijft nog een optie over en dat is een plek zoeken waar hij samen kon staan met een andere hb-er.
Maar ik wil niet verhuizen.

Morgen gaan we dat weitje maken maar mijn pensionhouder vind het een beetje eng (ikzelf ook wel)
Vorig jaar heeft hij ook gewoon op gras gelopen en toen is het goed gegaan en nu dit weer.

Laat jullie mening maar eens horen.

Jibbel

Re: Welke opties voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:50

Kale weides zijn juist risico verhogend, omdat het gras gestresst raakt (en veel fructaan bevat), dus ik weet niet of je er verstandig aan doet om hem op een afgezet kaal stukje te zetten.

Mag ik vragen waarom je geen grasmasker wilt? Bij mij op het land staat er ook 1 het hele seizoen met grasmasker op ivm insuline resistentie.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:50

Heb je al eens van Hipp-Ex-Laminitis gehoord?
Daar doet mij ex HB shet het namelijk perfect op. Ik kan haar nu op een lekkere volle wei bij de andere zetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 12:21

Rambogirl schreef:
Daar doet mij ex HB shet het namelijk perfect op. Ik kan haar nu op een lekkere volle wei bij de andere zetten.

Nee nooit van gehoord, maar op een volle wei zetten durf ik echt niet. ga het wel even bekijken.
Tja en een graasmasker heb ik wel eens paarden mee zien lopen en die lopen de hele dag te klooien om dat ding af te krijgen en het is heel warm om de neus of wondjes.
Ik heb ze vanmorgen nog eens bekeken maar mijn voorkeur heeft het echt niet.
Eigenlijk zou ik al tevreden zijn als hij met een andere pony op een zandpaddock zou staan en dat ze bijv. 2 uur per dag de wei op mogen en verder gewoon wat hooi.
Maar ja, waar haal je zomaar die tweede pony vandaan. *D

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:39

Jibbel schreef:
Kale weides zijn juist risico verhogend, omdat het gras gestresst raakt (en veel fructaan bevat), dus ik weet niet of je er verstandig aan doet om hem op een afgezet kaal stukje te zetten.

Mag ik vragen waarom je geen grasmasker wilt? Bij mij op het land staat er ook 1 het hele seizoen met grasmasker op ivm insuline resistentie.

Ik sluit me hierbij aan. Heel kort gras doet er alles aan om weer te kunnen groeien (fotosynthese). En daarbij maakt dus hele grote hoeveelheden suiker aan. Ik dacht dat daar paarden hb van worden, van teveel suiker. Lang gras daarintegen bevat veeeeeel minder suiker omdat het niet zoveel meer hoeft te groeien. Ik zet mijn paard het liefst in de wei met lang gras, krijgt ie misschien wel een grasbuik van, maar veel minder suiker. En een grasbuik is makkelijk op te lossen door veel beweging. Helaas is gras rond deze tijd in Nederland nog niet zo lang, maar wintergras is het ook niet meer, dus als je een weide hebt dan maar heel even op de weide, en voldoende ruwvoer geven :) Beweging zou ik zoiezo veel blijven geven ;)

Ik hoop dat je het kan voorkomen :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 15:32

Ik ga hem ook echt geen hele dag op een volle wei gooien dan kiept die echt om.
Het moet gewoon echt beperkt zijn.
We gaan eens kijken wat we kunnen doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:38

Het blijft moeilijk.Ik heb een groep van 6 shetlanders en een kleine pony. 4 daarvan zijn er ook gevoelig voor.
Die hebben hun eigen weilandje, staat weinig op, maar ze gaan elke avond/nacht op stal voor hun eten.
Tot nu toe gaat dat heel goed, en er staan er 3 bij die op de vorige stallen altijd problemen gaven w.b.t HB

KentaroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:52

Ik ken helaas het probleem..... |( (en beschik helaas ook niet over een stukje met zand....)

Weet niet of dit is voor je is, maar kwam het zojuist tegen op De Paardendrogist!

De Greenguard is een mondmasker met gaten waarmee uw pony lekker kan grazen, maar waarmee de hoeveelheid gras die hij daadwerkelijk binnenkrijgt aanzienlijk verminderd wordt (ca. 50%). Met de Greenguard moet uw pony meer moeite doen en wordt het gras hoger afgegeten. De Greenguard doet dus niets af aan het plezier en het nut van grazen en hindert de pony absoluut niet bij het ademen, water drinken of bij sociaal contact.

Testweek
U kunt de Greenguard een week uitproberen en daarna besluiten of u een exemplaar aan wilt schaffen. Bij de testweek ontvangt u een contract waarin staat vanaf welke datum t/m welke datum u de Greenguard kunt uitproberen. Aan het einde van de testweek nemen wij contact met u op om te overleggen hoe de testweek is bevallen en of u de Greenguard wilt houden of niet.

Waarom testen?
Voor dergelijke maskers geldt altijd dat niet ieder paard er goed mee om kan gaan. Sommige paarden gaan verstijfd staan en eten helemaal niet meer en andere paarden zien kans om er langs te eten. Onze ervaring is dat 8 van de 10 paarden er goed mee om kunnen gaan en er veel baat bij hebben. U kunt de Greenguard één week uitproberen voor slechts € 8,95. U kunt hem gewoon gebruiken en kijken hoe uw paard er mee om gaat. Wij laten de Greenguard na een week weer bij u afhalen. Als u besluit om een Greenguard aan te schaffen, wordt het testbedrag van € 8,95 weer in mindering gebracht en betaalt u de normale aanschafprijs.

Maatadvies
De afmetingen van de onderkant van de Greenguard Paard zijn 15 x 14 cm. De omtrek van het mandje aan de bovenkant is 75 cm. De Greenguard Paard is niet in verstelbaar in de wijdte, de leren riempjes waarmee u het masker aan het halster bevestigd zijn wel verstelbaar.

De afmetingen van de onderkant van de Greenguard Pony is 12 x 10 cm. De omtrek van het mandje aan de bovenkant is 64 cm. De zijkanten van dit masker zijn flexibel en buigbaar, wanneer u deze even in heet water legt kan de vorm goed afgesteld worden. Deze wordt ook met verstelbare leren riempjes aan het halster bevestigd. De Greenguard pony is geschikt voor Shetlanders, C- en D-pony's met een smalle neus. Voor grotere pony's en IJslanders adviseren wij maat Paard.

De Greenguard kan met de leren riempjes aan het normale, goed passende halster bevestigd worden, hierdoor kan hij voor iedere pony/paard goed afgesteld worden. Als uw paard toch kans ziet om "langs" het masker te eten, kunt u het speciale Greenguard halster aanschaffen. Met dit halster kunt u de Greenguard nog beter op maat afstellen. In lang niet alle gevallen is het halster noodzakelijk en past de Greenguard goed aan een standaard halster.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:07

Kentaro, dank je. als ik het toch wil proberen is zo'n weekje testen idd niet verkeerd, maar eens even kijken hoe we het gaan doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:09

aerdenhout1 schreef:
Het blijft moeilijk.Ik heb een groep van 6 shetlanders en een kleine pony. 4 daarvan zijn er ook gevoelig voor.
Die hebben hun eigen weilandje, staat weinig op, maar ze gaan elke avond/nacht op stal voor hun eten.
Tot nu toe gaat dat heel goed, en er staan er 3 bij die op de vorige stallen altijd problemen gaven w.b.t HB

Dit weitje staat ook niet echt wat op en is de hele winter in gebruik geweest en er staat nog een hb pony op en die gaat eigenlijk super.
Vorig jaar heeft hij ook de hele tijd op het gras gelopen en nu gaat het ineens mis.
Hij is toenderijd ook helemaal niet bevangen geworden door gras of eten maar door overbelasting.
Daarom vind ik dit erg vreemd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:23

Je hebt kaal en kaal. Ik heb geen paddocks, en mag ook niets afgraven dus ik kan ze ook niet maken. Hier hebben ze een deel van de wei waar ze altijd in lopen. Er groeit wel wat gras maar dat knabbelen ze op. Dus het is vrijwel kaal. Dat gras dat door komt heeft mss meer fructaan in zich omdat het gestresst is, maar ze krijgen er zo weinig van binnen dat dat niet voor problemen zorgt. Als je geen andere pony kunt vinden die ook op dieet moet dan zou ik idd een stuk van dat kale weiland afzetten, dan kan hij toch neuzen met zijn vriendjes. Iets is beter dan niets.

Die van mij lopen alledrie op dit kale stuk en krijgen hooi bijgevoerd. Als de omstandigheden goed zijn mogen ze zo nu en dan een half uur grazen zonder graasmasker. Ze worden namelijk chagerijnig van die maskers, ondanks dat ze het wel snappen.

Dit noem ik kaal trouwens:
Afbeelding

KentaroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:29

Ik zou willen dat ik zo'n situatie had....... ;(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 12:05

Nee zo kaal is dat landje niet, jouw landje staat echt niks op.
Ik zou hier helemaal geen moeite mee hebben om mijn shet op zo'n kaal landje te zetten met enkel hooi en af en toe een even op wat gras, maar wel met een soortgenootje.
Maar goed we gaan eens kijken wat we ervan kunnen maken.
Stalhouder ging vandaag dat weitje in zijn groep maken, ben benieuwd.
Hij was ook geschrokken dat mijn pony hier zo op reageerde aangezien de andere hb pony van hem is.
Maar die doet het super op dat landje.
Ik heb al gedacht nog een shet bij te kopen, maarja eigenlijk wil ik niet nog een paard.
Ik heb nog een e-pony maar aangezien zij wat op leefdtijd is wil ik haar het gras niet ontzeggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:11

Hier doet mijn merrie absoluut niet moeilijk over haar greenguard. Zonder mag ze niet de wei op, dus greenguard betekend grazen!
Een ander pony op dieet heeft zo'n bloempot model omdat ze langs sde greenguard kon eten. Daar raakte ze eerste gefrustreerd door omdat het gaatje zo klein was. Zwaaien met het hoofd, rennenn, tot depri in de paddock gaan staan... De eigenaresse heeft het net ietsje groter gemaakt en nu staat ze gewoon de hele middag te grazen.

Hier gelukkig wel een paddock en ze staan op langer gras.

Het kan zijn dat het ineens mis ging door de regen van dit weekend. Mijn merrie kreeg vorig jaar ook problemen toen het gras met regen ineens een groeispurt kreeg.

Nu heb ik het opgebouwd tot maximaal 5 uur met graasmasker, en langer durf ik echt niet. Maar zo kan ik ook nog even weg overdag en is het te regelen met anderen die komen verzorgen.

Sterkte.

Jouw kale wei noem ik eerder paddock Cojk!...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:27

Als ik al voor een graasmasker zou kiezen dan voor een greengard zeker niet vor dat ding wat helemaal om de snuit zit.
Wel fijn om zo de ervaringen van iedereen even te lezen.
Geeft weer een beetje moed.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:15

Rambogirl schreef:

Heb je hier meer info over? Werking en wat het is ed.?
Mooi om die greenguard eens uit te proberen. Ga ik ook doen. Nadeel is wel dat ze ergens achter kunnen blijven hangen als ze eens ontsnappen en overdag is er niet veel toezicht. Dat is wel iets waar ik eerst mn gedachten over wil laten gaan voor ik zo'n ding wil gaan proberen. TS, ben benieuwd naar jouw ervaringen. Hier staan ze ook nog met hooi op een zeer kale wei en gaan per dag een half uur op het lange gras of in een arme wei met kort gras voor een uur. Van daaruit gaan ze op strookbegrazing als ze aan het gras gewend zijn. Soms liep hier de Shet gevoelig maar dan gaat hij tijdelijk op een kale wei met hooi.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:48

Ik heb sinds kort ook de HB problemen.. heb de hele winter de grote (te dikke) shet met de mini shet op de wei gehad met de quarters. Ging goed.. tot begin voorjaar (zeg 2 mnd terug) dat t gras kennelijk te hard groeide. Toen liep de grote shet erg kort. Meteen pijnstiller en bloedverdunners gegeven.. knapte goed op. Daarna 2 weken op de paddock. Erna weer op de wei, maar beiden met graasmasker.
Heb gelezen dat dit zo 80% scheelt met opname van grassen. Ik laat ze per dag zo 4 uur op het gras.
Mja.. woensdagavond zag ik er wat aan.. donderdagmorgen..ja.. verkorte passen en standje-achterover-staan. Wederom pijnstiller en bloedverdunners. Hij is dinsdagavond ook bekapt en kwam erg veel af. Hoef was flink gaan groeien na bevangenheid. Dus misschien is het nu een combi.. of niet!?
Altijd op de paddock laten vind ik echt triest..(pas op met zandkoliek enz) DA zei ook dat gras wel moet kunnen om als ware 'afweer' te behouden.

Ik ben toch ook wel benieuwd naar de hippo-ex. Werking gelezen.. maar nu ff op zoek naar ervaringen..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 01:28

Greenguard masker heb ik slechte ervaringen mee, heel hard en mijn shet kreeg er wondjes van.
Kan je shet niet samen met die andere hb pony op een kaal stukje land continue?

Mijn shet staat samen met 2 andere shetjes op een afgezet stuk wei wat helemaal kaalgevreten is. 's Zomers staan ze hier dag en nacht op, winter overdag. Krijgen verspreid over de dag hooi bijgevoerd en gaan 1 uur per dag de wei op om te grazen. Mijn shet gaat dan alsnog met graasmasker. De mijne is helaas chronisch hoefbevangen en zat een jaar geleden op het randje van de dood, maar sinds ik verhuisd ben en op deze manier sta gaat het super! :)
Pas inderdaad wel op met zandkoliek, ik geef 1x per jaar preventief een kuurtje.

Graasmaker moeten ze even aan wennen, maar gaat snel genoeg. Die van mij liep de eerste paar weken er heel onrustig mee en moest echt zijn weg zoeken maar inmiddels weet hij dat graasmaker grazen betekent en kan er goed mee omgaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 08:20

Gister heeft hij zijn eigen stukje gekregen voorin de wei waar de rest staat, hier staat bijna niks omdat het kapot gelopen is en een mestplek.
Hier krijgt hij zijn hooinet en hij mag iedere dag even bij de rest en mee knabbelen.
Hij is gister ook gekapt en zijn hoeven zagen er verder prima uit.
De smid had zijn teen weer wat afgevijlt maar er was geen ontstekingsvocht te zien.
Ik ben er gewoon echt net op het nippertje bij geweest.
Hij lijkt tevreden met zijn stukje en een paard wil altijd op het sappigste gras, dat is hetzelfde dat een kind het liefst alleen in de snoeppot graait en die leeg eet.
Maar dat kan gewoon niet.
Als het goed blijft staan maken we zijn weitje weer iets groter.
Hij staat nu in ieder geval tussen de rest en ze kunnen over de draad krabbelen en neuzen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:35

Wat ik al heb gezegd, is dat mijn ex hb shet gewoon op elk willekeurige wei gezet kan worden als ik om de dag een schepje hippo-ex-laminitis geef.
Ik heb de omschrijving van paardendrogist er maar even bijgepakt:
Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door een teveel aan suikers (fructaan, glucose) bij een verstoorde darmflora en/of verminderde werking van de lever. Met name in het voorjaar kan het fructaangehalte in het gras hoog zijn, wat de kans op hoefbevangenheid verhoogt.

Werking
Hippo-Ex-Laminitis verbetert de werking van de darmen en de lever. De werkzame stof is een peptide. Dit peptide bindt zich aan het teveel aan suikermoleculen die niet door de lever verwerkt kunnen worden. Daardoor worden de hoefbevangenheid veroorzakende stoffen onschadelijk gemaakt en afgevoerd uit het lichaam. Hippo-EX-Laminitis herstelt de balans in de darmflora en ondersteunt de lever met de afvoer van toxische stoffen.

Dosering preventief
Om de drie dagen 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen over het voer.

Dosering acuut probleem
Gedurende minimaal 3-4 weken dagelijks 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen over het voer tot de pijnlijke hoeven zijn verdwenen. Daarna om de 3 dagen 1 afgestreken maatschepje Hippo-EX-Laminitis toedienen als onderhoudsdosering.

Als de Hoefbevangenheid terugkeert opnieuw beginnen met de dagelijkse dosering

Ik dacht eerst ook dat het wel mooi leek, en daarom heb ik het uitgeprobeerd.
Misschien helpt het bij de ene zoals die van mij wel echt en bij andere minder.
Maar dat staat er los van dat als je het niet probeerd, je het ook niet weet of het werkt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:50

Hippo ex laminitis heb ik ook bijgevoerd. Bij die van mij hielp het niets, enkel mijn portemonnee leeg te maken.

Fijn dat hij nu een eigen stukkie heeft tussen de rest in. Het went vanzelf dat hij niet meer aan de sappige grasjes mag komen. En wie weet kan ie over een tijdje af en toe met de rest meedoen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 17:55

Rambogirl schreef:
Wat ik al heb gezegd, is dat mijn ex hb shet gewoon op elk willekeurige wei gezet kan worden als ik om de dag een schepje hippo-ex-laminitis geef.
Ik heb de omschrijving van paardendrogist er maar even bijgepakt:
Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door een teveel aan suikers (fructaan, glucose) bij een verstoorde darmflora en/of verminderde werking van de lever. Met name in het voorjaar kan het fructaangehalte in het gras hoog zijn, wat de kans op hoefbevangenheid verhoogt.

Werking
Hippo-Ex-Laminitis verbetert de werking van de darmen en de lever. De werkzame stof is een peptide. Dit peptide bindt zich aan het teveel aan suikermoleculen die niet door de lever verwerkt kunnen worden. Daardoor worden de hoefbevangenheid veroorzakende stoffen onschadelijk gemaakt en afgevoerd uit het lichaam. Hippo-EX-Laminitis herstelt de balans in de darmflora en ondersteunt de lever met de afvoer van toxische stoffen.

Dosering preventief
Om de drie dagen 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen over het voer.

Dosering acuut probleem
Gedurende minimaal 3-4 weken dagelijks 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen over het voer tot de pijnlijke hoeven zijn verdwenen. Daarna om de 3 dagen 1 afgestreken maatschepje Hippo-EX-Laminitis toedienen als onderhoudsdosering.

Als de Hoefbevangenheid terugkeert opnieuw beginnen met de dagelijkse dosering

Ik dacht eerst ook dat het wel mooi leek, en daarom heb ik het uitgeprobeerd.
Misschien helpt het bij de ene zoals die van mij wel echt en bij andere minder.
Maar dat staat er los van dat als je het niet probeerd, je het ook niet weet of het werkt.

Vinf ik erg interesant, want mijn pony had wel flinke diaree toen hij die dag zo stijf liep.
Ik kan het minimaal proberen.
Dank je voor je tip.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 17:56

capopjekop schreef:
Hippo ex laminitis heb ik ook bijgevoerd. Bij die van mij hielp het niets, enkel mijn portemonnee leeg te maken.

Fijn dat hij nu een eigen stukkie heeft tussen de rest in. Het went vanzelf dat hij niet meer aan de sappige grasjes mag komen. En wie weet kan ie over een tijdje af en toe met de rest meedoen.

Ja als het goed blijft gaan zet ik hem zelf iedere dag even bij de groep.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 18:29

Ik heb die hippo ex laminites net besteld, duur potje maar het proberen waard.
Ben benieuwd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:31

Het weitje is een super oplossing en net heeft hij een uurtje bij de rest gestaan, hij kwam voldaan weer naar me toe en nu staat hij weer met zijn gevulde hooinet aan een paal in zijn eigen stukje.
Hij lijkt het niet erg te vinden en er staat nog een beetje groen.
Maar eens kijken hoe dit blijft gaan.