wit paard wassen, hoe precies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

wit paard wassen, hoe precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:15

Hallo :)
Ik was van plan morgen mijn schimmeltje te gaan wassen, maar hoe kan ik dat nou precies het beste doen?
Ik heb al speciale paardenshampoo (teatree),
maar aangezien haar staart ook behoorlijk geel is, kan ik die dan beter met andere shampoo wassen?
Alvast bedankt,
groetjes Sophie.

Brittneyx

Re: wit paard wassen, hoe precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:17

met warm water
alleen de vuile plekken en zo weinig mogelijk op de rug als het koud is
als het warmer is kan je haar ook met koud water doen
de staart zou ik ook gewoon met dezelfde shampoo doen maar even laten weken en dan goed uitspoelen

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:17

blauw shampoo van cowboy magic. Doet de truc elke keer weer. Bij allebei mijn varkens. De tinkerstaart zet ik eerst in een glycerine zeep voorwasje, om het ergste vuil eruit te wassen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:18

Biotex en zilvershampoo of betadine shampoo B-)

Groene zeep dacht ik ook nog voor de staart :J
Dat cowboy spul zag ik laatst een paard van wat daarmee gewassen was, niet normaal.. de term Bling Bling zou er nog te kort aan doen :') _/-\o_

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:20

Aangezien we niet echt ruitersportwinkels in de buurt hebben kan ik nu niet meer zo snel cowboymagic halen :o
Ja, ik was haar sowieso met warm water, en stap haar daarna ook goed droog voor ze weer in de wei gaat en weer gelijk vies is :')
Dus ik kan het beste dezelfde shampoo ook voor haar staart gebruiken?
Edit: biotex en zilvershampoo dan door elkaar? want dat hebben we beide wel in huis

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:29

Geen Biotex hoor, da's voor de was (en hoefzweren). Ik zou helemaal niet met shampoo wassen. En ook niet met warm water. Slecht voor de talglaag op de vacht, en die hebben ze dadelijk hard nodig als bescherming tegen zon en insekten. Als het goed weer is wassen met koud (of hooguit heel lauw) water en met een wat hardere borstel het vuil eruit werken op de plaatsen waar dat nodig is. De staart en manen kun je wel wassen met shampoo en als je dan zilvershampoo (gewoon van de drogist) gebruikt, of speciale shampoo voor witte paarden, dan trekt dat gele er helemaal uit. En verder zou ik het gewoon 'loslaten'. Schimmels zijn de meeste tijd gewoon vies haha (ik heb 2 van die witte strontrollers).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:38

Okee, ik was vooral van plan alleen de vieze plekken een beetje te wassen, en de staart en manen idd. Ja, mijne is ook altijd heel vies alleen nu heeft ze 2 hele grote strontvlekken zitten haha :')

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:40

Wij wassen al jaren de staart en manen van de haflingers met driehoek zeep. Spul werkt ontzettend goed en is goed betaalbaar. Wel heeeeel goed uitspoelen :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:22

Waar kun je dat zoal kopen?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:23

De staart kan je prima doen met Biotex! even laten weken en VOILA!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:25

Je kunt ook wassen met Betadine. Zeker op de staart doet het wonderen. Je kunt ipv paarden zilver shampoo ook shampoo kopen voor mensen met grijs haar. Is een stuk voordeliger en doet hetzelfde en daarvoor hoef je niet naar de ruitersportzaak :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:28

Diaz schreef:
De staart kan je prima doen met Biotex! even laten weken en VOILA!

moet je dan de biotex in een emmer doen met water of de biotex apart van het water op de staart doen?
Net als met de shampoo, kan ik beter de shampoo tegelijk met het water doen of apart van het water?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:28

Als je geen ruiterzaak in de buurt heb:
Zilvershampoo voor mensen
Biotex blauw (zo lang je niet dagelijks ermee wast kan het prima)
Groene zeep vloeibaar
Betadine shampoo

Mengen met warm water en inzeepen met een zachte borstel. Half uurtje in laten trekken, tussendoor nog paar keer met zachte borstel boenen en dan met een harde straal afspuiten.
Ik heb een varken, maar wordt hierna altijd weer schoon :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:29

betadine scrub

Monkeywrench

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:31

Zilvershampoo! Werkt super goed is alles weer mooi wit :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:56

Ik heb mijn tinker vorige keer gewassen met combi van Babyshampoo en paardenshampoo voor wit/zwarte paarden van Mijtens :) Werkte erg goed!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:57

Zilvershampoo werkt prima!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:03

okee bedankt!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:05

ik had ook een schimmeltje en die staart was zo ie zo 3 jaar niet gewassen, dus ik die staart wassen, eerst gewone schampoo :n nogsteeds vies
toen groene zeep :n
scheurzeep voor je handen tewassen als er smeer op zit of zo :n
speciale zeep voor witte honden :n
toen dacht ik ik ben het beu, ik liep naar binnen naar de wasmiddel, ik dacht die vanish haalt over al de vlekken uit misschien ook wel uit haar staart. nou we hadden geen vanish, dus dan maar vloeibare witte wasmiddel van de plus, nou wit dat ie was in 1x heb ook ander wasmidel geprobeert maar die witte wasmidel van de plus werkt het beste

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:50

PP --> VSW

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:52

Zilvershampoo werkt ook goed!
Je kan t het beste ff laten intrekken en het 2 of 3 keer doen!

fanci_mike schreef:
blauw shampoo van cowboy magic. Doet de truc elke keer weer. Bij allebei mijn varkens. De tinkerstaart zet ik eerst in een glycerine zeep voorwasje, om het ergste vuil eruit te wassen.

ik dacht welke gek gaat zn varkens nou wassen dan, maar je had t over je paarden. :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:00

Alenteja schreef:
Geen Biotex hoor, da's voor de was (en hoefzweren). Ik zou helemaal niet met shampoo wassen. En ook niet met warm water. Slecht voor de talglaag op de vacht, en die hebben ze dadelijk hard nodig als bescherming tegen zon en insekten. Als het goed weer is wassen met koud (of hooguit heel lauw) water en met een wat hardere borstel het vuil eruit werken op de plaatsen waar dat nodig is. De staart en manen kun je wel wassen met shampoo en als je dan zilvershampoo (gewoon van de drogist) gebruikt, of speciale shampoo voor witte paarden, dan trekt dat gele er helemaal uit. En verder zou ik het gewoon 'loslaten'. Schimmels zijn de meeste tijd gewoon vies haha (ik heb 2 van die witte strontrollers).

ik wil even reageren op het stukje met warm water

als je een paard wilt hebben met verkrampte of pijnlijke spieren moet je echt wassen met koud water
ik vind het echt de domste opmerking ooit om een paard met koud water te wassen 8)7
leuk als het 30° is buiten maar de rest van het jaar gewoon warm water gebruiken

het beste kun je zo min mogelijk shampoo op de vacht gebruiken, daar heeft Alenteja wel gelijk in
royaal water gebruiken en het zand eerst uit de vacht wassen, dan is je paard eigenlijk al schoon
dan kun je nog wat vriendelijke shampoo gebruiken om de vacht echt wit te krijgen

manen en staart worden hier met silver shampoo gewassen, maar alleen als ik op show moet

hier was blue al in geen maanden meer gewassen
Afbeelding
goed stalonderhoud is nog veel belangrijker als wassen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:02

Mijn merrie was ik nooit, en is altijd (op wat kleine vlekjes na) wit :+.
Ik spoel met warm weer alleen af en als ik zin heb was ik haar staart met babyshampoo.
Word gewoon wit, en ze staat de hele dag buiten in de wei + bak.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:46

_brunette schreef:
Wij wassen al jaren de staart en manen van de haflingers met driehoek zeep. Spul werkt ontzettend goed en is goed betaalbaar. Wel heeeeel goed uitspoelen :)

Ik gebruik dit ook voor mijn paard. Dit is groene zeep (zit glycerine in en ontvet dus niet zo) en is te koop bij iedere supermarkt.
Ik schrob met dit sopje ook de witte benen....

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:43

SaBiNa_S schreef:
Zilvershampoo werkt ook goed!
Je kan t het beste ff laten intrekken en het 2 of 3 keer doen!

fanci_mike schreef:

ik dacht welke gek gaat zn varkens nou wassen dan, maar je had t over je paarden. :+

Hahaha! Ja ik noem ze ook wel varkens, past bij hun uiterlijk, is er ergens in de wei blubber dan moeten ze er echt even in rondwentelen. Schapenpoep wordt ook hogelijk gewaardeerd. Vlekken van in de stal vallen bij hun wel mee. Tinkermans heel af en toe zo'n mooie gele pisvlek op zijn buik, verder eigenlijk niet.