Alenteja schreef:Geen Biotex hoor, da's voor de was (en hoefzweren). Ik zou helemaal niet met shampoo wassen. En ook niet met warm water. Slecht voor de talglaag op de vacht, en die hebben ze dadelijk hard nodig als bescherming tegen zon en insekten. Als het goed weer is wassen met koud (of hooguit heel lauw) water en met een wat hardere borstel het vuil eruit werken op de plaatsen waar dat nodig is. De staart en manen kun je wel wassen met shampoo en als je dan zilvershampoo (gewoon van de drogist) gebruikt, of speciale shampoo voor witte paarden, dan trekt dat gele er helemaal uit. En verder zou ik het gewoon 'loslaten'. Schimmels zijn de meeste tijd gewoon vies haha (ik heb 2 van die witte strontrollers).
ik wil even reageren op het stukje met warm water
als je een paard wilt hebben met verkrampte of pijnlijke spieren moet je echt wassen met koud water
ik vind het echt de domste opmerking ooit om een paard met koud water te wassen
leuk als het 30° is buiten maar de rest van het jaar gewoon warm water gebruiken
het beste kun je zo min mogelijk shampoo op de vacht gebruiken, daar heeft Alenteja wel gelijk in
royaal water gebruiken en het zand eerst uit de vacht wassen, dan is je paard eigenlijk al schoon
dan kun je nog wat vriendelijke shampoo gebruiken om de vacht echt wit te krijgen
manen en staart worden hier met silver shampoo gewassen, maar alleen als ik op show moet
hier was blue al in geen maanden meer gewassen

goed stalonderhoud is nog veel belangrijker als wassen