Waar kun je Bofix (o.i.d.) kopen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Waar kun je Bofix (o.i.d.) kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 09:41

Ik wil graag eens goed spuiten tegen de Boterbloemen en Klavers enzo. We hebben op zich wel genoeg gras maar er staat ook behoorlijk wat onkruid tussen en vooral de Klaver en Boterbloem (en Bereklauw en ook wat JKK eigenlijk...) wil ik eens goed op zijn donder geven.

Zou het graag biologischer doen maar het lukt me niet om daar een professioneel en bruikbaar advies in te krijgen dus dan maar een middeltje waar je goede ervaringen mee hoort voor onkruid: Bofix. Alleen is daar natuurlijk weer niet aan te komen voor een particulier....ze schijnen het wel in België te verkopen maar na een paar uur zoeken zie ik eerlijk gezegd geen enkele mogelijkheid om het online te bestellen ofzo :P

Weet iemand hoe ik hier als particulier toch aan kan komen, zonder loonwerkers e.d. af te moeten lopen ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:04

Is dit niet een van de middelen waarvoor je een spuitlicentie moet hebben om het te mogen kopen / gebruiken? Dan zal het nl. wel lastig worden om er particulier aan te kunnen komen, omdat ze het dan gewoonweg niet mogen verkopen.

Evt. MCPA/MCPP gebruiken? Dit doodt alles, behalve het gras.

Edit: het laatste is volgens mij gewoon bij bijv. welkoop te verkrijgen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:18

Nog even ter aanvullig: ik heb het gisteren ook even aan mijn vriend gevraagd (loonwerker / hovenier) en hem zei Bofix zo ook niets. Mogelijk alleen in Belgie te krijgen?

Hij zei dat MCPA afdoende zou moeten zijn en had het evt. ook over RoundUp, maar het schijnt allemaal wat lastig verkrijgbaar te zijn vanwege de verplichte spuitlicentie.

pmarena

Re: Waar kun je Bofix (o.i.d.) kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 10:33

Ja als particulier is alles lastig te pakken te krijgen... kunstmest die het land volgens de berekeningen nodig heeft (Kas) kan ik ook al niet mee krijgen omdat je er bommen van kunt maken :P

Round-up (onder een andere naam) daar kan ik wel aan komen, maar daarvan gaat alles dood en ik wil het gras graag behouden. Een combinatie van MCPP / MCPA zou ook goed zijn maar daar kan ik dus ook niet aan komen zover ik weet.

Bofix schijnt wel goed spul te zijn (her en der lees je toch dat mensen daarmee beter resultaat halen dan MCPP / MCPA) en ik heb nu een adres in België gevonden waar ik er aan kan komen, dus hopelijk kan ik over een paar dagen aan de spuit :P

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:32

Dat verkopen ze inderdaad in België.
Ik gebruik het ook voor mijn weides heel goed spul! :)
Hier kan je het kopen in de boerenbond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:35

Wil ik ook wel ,adres per pb......

Hier louter onkruid.......vergeven van de paardenbloem, klaver, brandnetel...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:38

russel hoe ga je dat dan doen? met zo'n rugspuit? als het een groot oppervlak is dan kost dat wel even tijd! hier hetzelfde probleem, paardenbloem en klaver vind ik niet zo'n probleem maar die boterbloemen/zuring en brandnetel wèl!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 08:55

Brandnetel vind ik dan weer prima, maar de Klaver neemt het over van het gras, moet zeggen dat het nu met een uitgerekende bemesting wel al een stuk beter lijkt te worden :)

Als iemand het adres wil om online in België te bestellen: stuur even een PB.

Ik weet niet of het wel toegestaan is voor ze om het naar Nederland te sturen en wil ze niet beschadigen ofzo, veels te blij dat ik het daar kon bestellen. Is daar wel vrij duur overigens vergeleken met andere winkels...maar die willen niet (naar Nederland) versturen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:23

Brandnetel kan zo welig gaan tieren, dat het ook hele stukken gras overneemt....klaver idd...heb een halve klaverwei...maar stast mij iets bij dat bemesten ook iets doet, zure of juist niet zure grond die klaver nodig heeft....klalkrijk of juist niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:24

On line bestellen wil ik zeker ook, heb iets vsn de buurman gekregen, maar zelf hebben is nog beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:27

Amalarab schreef:
russel hoe ga je dat dan doen? met zo'n rugspuit? als het een groot oppervlak is dan kost dat wel even tijd! hier hetzelfde probleem, paardenbloem en klaver vind ik niet zo'n probleem maar die boterbloemen/zuring en brandnetel wèl!

Ja met rugspuit......ben je paar uur mee bezig, maar nu paardenbloemplaag, dus nu spiiten en in het najaar....nooit paardenbloem gehad, fijne buurvrouw doet niets aan wei, die zit vol en ik en mijn buurman zitten nu ook vol :( , ik verzorg mijn wei goed, maar met zulke buren heeft het eigenlijk geen zin..zij zit ook vol met margriet, begint hier dus nu ook............
Dus wordt dit jaar 2keer spuiten en heel de zomer gras door zaaien.......kassa...

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:07

Bofix is altijd verkrijgbaar bij Aveve (in verschillende hoeveelheden, per 250ml tot 5l per fles) (dit is bij ons de boerenbond)
en ook bij de betere tuinhandel

heel goed spul, wij gebruiken het ook (met rugspuiter) en merkbaar resultaat
juist is het nu geen weer om te spuiten (dagelijks regen)
je spuit beter als het een paar dagen na elkaar droog gaat blijven (anders is de werking een pak minder goed)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:11

Dat is altijd met spuitmiddelen volgens mij :j

Ik kan jammer genoeg geen Aveve vinden die ook verzenden wil.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:01

het werkt niet 100% tegen boterbloemen lees ik ergens, heeft iemand een tip voor een middel tegen juist boterbloemen. of bijv werken met een gasbrander?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:07

MCPP kun je gewoon bij de boerenbond halen, heb ik het laatst ook gehaald.
ik heb juist heel veel last van brandnetel hier op mijn wei. ik moet het alleen nog gaan gebruiken, want een paar dagen droog achter elkaar hebben we nog niet gehad helaas.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:38

wij hebben het ook al gebruikt op boterbloemen, lukte goed (wel genoeg erop spuiten en dan moet je het wel in optimale omstandigheden gebruiken)
de dosis gebruiken die aanbevolen staat op de verpakking, alles gaat weg zo
(voor brandnetel gebruiken we wel een ander product)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:42

Ook mijn land wordt geplaagt door paarden en boterbloemen.
Ik wil het ook graag even volgen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:53

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:29

Nou da's ook lekker, ik heb de Bofix binnen gekregen, wil net gaan spuiten (heb ik ook gedaan, een stuk :) ) en lees eerst even de gebruiksinstructies door....staat er in waar het allemaal zeer geschikt voor is, waar het ook goed op werkt....en dan staat er nog 1 dingetje onder: dat het minder geschikt is voor Boterbloem _-:(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:14

boterbloemen komen op zure grond ..het beste om boterbloemen te mijden is niet spuiten tegen onkruid maar je land in het najjar of vroeg voorjaar te kalken :j jaar erop heb je dan geen boterbloemen meer
wij hebben drie jaar terug ook een verwaarloosd stukje weide gekregen vol boterbloemen , dat hebben we gekalkt en het jaar erop niks van boterbloemen meer ...wat je voorlopig kan doen is het lang een keertje bemesten met kalkcyanide - is een stuk duurder dan gewone meststof maar het helpt voorlopig wel een beetje ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 08:20

Tja volgens het bodemonderzoek dat we hebben laten doen is de grond helemaal niet zuur en hoeft er geen kalk op....

Vorig jaar (dacht ik) hebben we kalkcyanamide (Perlka) gestrooid maar ben er niet echt van onder de indruk eigenlijk...

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:43

Wij hebben onze weides vorig voorjaar ook gekalkt en het lijkt erop dat we minder boterbloemen hebben dit jaar. Wel veel paardenbloemen, maar die eten de paarden toch wel op.
Spuiten doe ik eigelijk weinig/niet. De brandnetels groeien alleen aan de randen van de paddock en die trek ik eens in de zoveel tijd uit en gooi ze in de paddock, eten de knollies dan ook wel op, is gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:43

Maar is je grond overal basisch genoeg? Las ergens dat als ph 7 is, het gras makkelijker kan groeien...ik heb vorige week gekalkt en lijkt dat het gras ineens is gegroeid, terwijl het weer niet is veranderd, maar wel in een paar dagen ineens meer gras

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:05

Ik heb mijn Bofix inmiddels binnen en begonnen met spuiten (rugblessure dus kan de tank maar 1 keer vol dragen op een dag) en ik geloof dat vooral de brandnetel, de zuring en het Jacobskruiskruid er niet zo blij mee zijn. Tot nu toe proberen alles met de hand bij te houden maar die strijd waren we nogal hevig aan het verliezen, voornamelijk omdat de buurvrouw die mooie bloemetjes en plantjes (lees: JKK, brandnetel, zuring, boterbloem, etc etc) wel mooi vond op haar braakliggende land >.< En die zich dus vrolijk uitzaaien op onze wei.
Het is wel rotspul, van alleen de geur heb ik nu 2 dagen hoofdpijn, ondanks masker (kwam er gewoon doorheen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:30

Ik moet van de klaver af, die rukt nu ook op een stuk wei waar nooit onkruid stond.........