Mijn pony heeft honger volgens mij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Mijn pony heeft honger volgens mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 23:29

Ik heb even wat meedenkers nodig. Mijn pony van 115 cm staat op een heeeel schraal landje met een aantal shetlanders. Op advies van de dierenarts, zijn we gestopt met dagelijks hooi bijvoeden. Dit omdat een aantal kleinere ponys echt wel te zwaar is en het gras momenteel vol fructaan zou moeten zitten. Dit is inmiddels een week of 2 geleden. Mijn pony krijgt na het werk normaliter wat muesli en wat hooi (3x per week ongeveer).
Maar nu lijkt mijn pony toch echt wel honger te hebben. Zodra hij uit het land gehaald word, sleurt hij je zowat mee naar het eerste beste grasje wat hij ziet, en dan graast hij echt als een malle. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Je zou zeggen; apart voeren, maar meer dan 1 keer per dag is dat zowieso niet mogelijk. Hij moet het dan doen met 1 keer per dag wat bijvoeding. Is dat wel voldoende? Hij is behoorlijk afgevallen de afgelopen 2 weken. Ik zie dit vooral bij zijn flanken. Zijn ribben zie je niet, en ik voel ze ook nog niet eens echt goed, maar toch.
Ik vraag me af of dit zo wel goed gaat komen. Ik heb hem nog maar een maandje en ken zijn gebruikelijke gangen nog niet zo goed. Ik ben al bezig de eigenaren van de stalling zo ver te krijgen een stukje wei van de grote paarden eraanvast te plakken, maar de zorg is natuurlijk dat de andere ponys te veel binnen krijgen. Mijn pony is de grootste. Ik wil hem het liefst gewoon in deze kudde laten staan omdat dit goed klikt.
Graag jullie gedachten erover. De dierenarts zei wel zo makkelijk dat ze beter goed schraal gehouden kunnen worden, maar een pony met honger vind ik helemaal niet leuk! Of is dit gewoon wennen? Het gras wat erop komt, wordt direct opgevreten, er staat bekant geen sprietje meer op, of het is enorm laag.

Yuris

Re: Mijn pony heeft honger volgens mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:36

Het is een fabel dat schraal gras goed zou zijn. Sterker nog; hoe schraler het gras, hoe meer schadelijke stoffen er vrijkomen, omdat het grassprietje in zijn ellende probeert er het beste van te maken en er veel fructaan in voorkomt (een beetje jip en janneke omschreven:-) ) Hoefbevangenheid komt daarom ook voor op schrale landjes. Te dik hoeft niet met mooi droog hooi en veel beweging. Kun je hem niet dagelijks uit de kudde halen om wat bij te voeren, bijvoorbeeld slobber? En heb je misschien aan wormen gedacht? Daar worden ze ook mager van.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:39

Ik zou dan eerder stoppen met het krachtvoer.

Geef je pony hooi waar 'minder' inzit; ik geef mijn Fjord het liefste grofstengelig hooi waar ze lekker veel van op kan maar met minder voedingsstoffen er in :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:42

Of voer stro bij. Daar zit bijna niets in (minder als in hooi), maar vult wel.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:58

Ik zou, zeker in deze tijd van het jaar, heel rap gras gaan minderen en juist langstengelig hooi bijvoeren. Afvallen bij de flanken is vaak trouwens niet echt afvallen maar laat alleen maar zien dat de darmen op die plek niet zijn gevuld met ruwvoer. ;)

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:12

Nav alle reacties vraag ik me nu af of wij het wel goed doen hier met onze twee stevige ponys die 24/7 op wei staan waar nog maar weinig gras staat en ze vreten het zo snel als ze kunnen weer kort. Staan liever aan die korte sprietjes te knabbelen dan aan de lekkere kuil. Dat eten ze meestal snachts want dan hoeven ze niet het hele land door volgens mij.
Op de afgezette stukken om t gras weer mooi hoog te krijgen durf en wil ik ze nu nog lang niet zetten, eerst maar eens groeien en dan maaien en dan mogen ze daar op. Maar volgens sommige reacties is dat dus slechter inzake fructaan dan op t langere volle gras zetten? (Ps ze moeten echt niet dikker worden dan nu)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 09:46

Ja, ze kregen kuil of vrij 'vol'hooi 1 keer per dag bij tot voor kort, dus het zou kunnen dat het invallen van zijn flanken komen door het ontbreken van ruwvoer. Hij krijgt nu idd dagelijks apart van de kudde wat ruwvoer en na het werken krijgt hij robuust-muesli van marstall voor ijslanders (half ijslander/half shet is hij).
Grofstengelig hooi krijgen ze hier niet, dat is alleen voor de paarden die 'iets mankeren' en dat is niet voor de shetlanderwei.....
Het gras minderen is geen optie, er staat al niks:-)
Wat ik zo begrijp is dat jullie allemaal aanraden om hooi bij te geven, maar ik kan dus alleen bijvoeren wat hier voorradig is; soms kuil, soms wat droger spul.
Of ik moet het gewoon zo laten en kijken hoe hij het verder blijft doen, aangezien hij nu nog niet te mager is. Alleen als je een pony zo snel ziet afvallen maak je je toch wat zorgen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:55

Misschien begrijp ik het probleem niet goed, maar jouw pony staat met een stel pony's op een kaal stukje land en heeft in tegenstelling tot de andere pony's eigenlijk meer eten nodig. Klopt dat?

Wij hadden een pony die gevoelig was voor hoefbevangenheid en een paard dat veel meer eten nodig had en daar geen probleem mee had. We zetten het paard gewoon in de wei en de pony 's ochtends in de bak. 's middags mocht de pony dan bij het paard (heel langzaam opgebouwd).

In jouw geval lijkt het me nog wat eenvoudiger. Houd je pony 's ochtends binnen of zet hem apart tot hij gegeten heeft (paar uurtjes ofzo) en zet hem dan bij de rest. Hij blijft dan in de kudde, maar krijgt ook voldoende eten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:59

Is er wel genoeg gras om hun darmen aan de gang te houden? Anders heb je straks nog een pony met maagzweren en andere problemen. Heb je niet de mogelijkheid om als ie straks te dun wordt hem een paar uurtjes op een andere wei te zetten? Anders moet je toch echt hooi bij gaan voeren. Zelf staan die van mij op een kaal weiland en krijgen ze voordroog gemengt met graszaadhooi. Ze doen het hier goed op (2 shetten en een welsh die altijd te dik waren. Sinds ik ze zo houdt blijven ze op een net gewicht).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:03

RosiePosie schreef:
Misschien begrijp ik het probleem niet goed, maar jouw pony staat met een stel pony's op een kaal stukje land en heeft in tegenstelling tot de andere pony's eigenlijk meer eten nodig. Klopt dat?

Wij hadden een pony die gevoelig was voor hoefbevangenheid en een paard dat veel meer eten nodig had en daar geen probleem mee had. We zetten het paard gewoon in de wei en de pony 's ochtends in de bak. 's middags mocht de pony dan bij het paard (heel langzaam opgebouwd).

In jouw geval lijkt het me nog wat eenvoudiger. Houd je pony 's ochtends binnen of zet hem apart tot hij gegeten heeft (paar uurtjes ofzo) en zet hem dan bij de rest. Hij blijft dan in de kudde, maar krijgt ook voldoende eten.

Helaas is het niet zo eenvoudig... ik heb mijn pony mede op de shetlanderwei (24upd) staan omdat ik zelf niet ELKE dag naar stal kan. Ik heb gelukkig een paar fijne stalgenoten die me helpen om hem nu bij te voeren, maar ik kan niet ook nog aan ze vragen of ze hem binnen en buiten gaan zetten. Ik moet dus iets anders verzinnen. Wat ik wel zou kunnen vragen is of hij bij de paarden mag als hij echt te mager word. Maar dan staat hij wel op een hele grote wei. Waaaa soms is het niet makkelijk al die afwegingen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:06

Kan de staleigenaar niet een baal graszaadhooi op de kop tikken ergens? Desnoods laat hij jullie allemaal wat meebetalen (de eigenaren van de shetten). Dan kunnen ze toch eten zonder dat ze dik worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:07

Paarden hebben altijd honger, stinklanders in 't bijzonder :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:33

haha, ja die stinkshets toch. Die hebben idd altijd honger, maar honger en HONGER zijn ook weer 2 verschillend

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:37

Ik zit ook te twijfelen, heb een shetterdepetter die inmiddels aardig rond begint te qeworden en ik ga niet wachten op hoefbevangenheid en dat soort ellende. We hebben een kleine boomgaard op stal waar lang gras op staat(zo'n 30/40cm lang). Dan heb ik een stukje wei(20m bij 12m) wat al wat korter gegraasd is(nu zo'n 6cm lang gras) daar staat hij elke dag een paar uurtjes op en dan weer op stal. Daarna gaat hij aan een longe aan de trailer die geparkeerd staat en graast dan eromheen. Daarna dan toch maar weer op stal, hoewel ik er de pest in heb maarja doodziek worden gun ik hem ook niet.

Ik weet dat langer gras minder fructaan en andere enge stoffen bevat dus ik twijfel nu of ik hem niet beter toch in die boomgaard kan zetten. Iemand nog een helder idee?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:38

capopjekop schreef:
Kan de staleigenaar niet een baal graszaadhooi op de kop tikken ergens? Desnoods laat hij jullie allemaal wat meebetalen (de eigenaren van de shetten). Dan kunnen ze toch eten zonder dat ze dik worden.

Ja, ik zou dat zelf wel willen betalen, dat maakt me niet uit. Het punt is dat ik en de eigenaresse van 1 van de andere ponys de enige zijn die zich om de shetjes bekommeren. Er staan ponys bij, maar ik begrijp niet waar men ze voor heeft, er word helemaal niks mee gedaan. Maar goed, das verder niet mijn zaak, ik moet me alleen druk maken om die van mezelf en 1 van de andere waarvan ik met de eigenaresses omga.. Misschien kunnen we samen wat regelen. Ik zal het er eens met hun over hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:40

Mindfields schreef:
Ik zit ook te twijfelen, heb een shetterdepetter die inmiddels aardig rond begint te qeworden en ik ga niet wachten op hoefbevangenheid en dat soort ellende. We hebben een kleine boomgaard op stal waar lang gras op staat(zo'n 30/40cm lang). Dan heb ik een stukje wei(20m bij 12m) wat al wat korter gegraasd is(nu zo'n 6cm lang gras) daar staat hij elke dag een paar uurtjes op en dan weer op stal. Daarna gaat hij aan een longe aan de trailer die geparkeerd staat en graast dan eromheen. Daarna dan toch maar weer op stal, hoewel ik er de pest in heb maarja doodziek worden gun ik hem ook niet.

Ik weet dat langer gras minder fructaan en andere enge stoffen bevat dus ik twijfel nu of ik hem niet beter toch in die boomgaard kan zetten. Iemand nog een helder idee?

Kun je niet een klein stukje af zetten en dan met strookbegrazing werken in de boomgaard? Of hem op een kaal stuk wei/paddock te zetten en dan iedere dag een uurtje op het gras?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:43

De boomgaard is ongeveer 12 x 10 dat is op zich al klein en ik moet dan echt zorgen voor een stroomklok en flink wat draadjes stroom want hij kan echt werkelijk OVERAL uit ontsnappen die gek. :D

De paddock kan hij ook uit :(

We dachten zelf om de boomgaard af te zetten met paaltjes en groen omrand gaas dat is in elk geval velig voor hem qua ontsnappen. En anders ga ik proberen om de zeis meester te worden en het langste eraf te halen, maar, dan kom je weer uit op meer fructaan. Wat is dus wijsheid.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:25

Mindfields schreef:

Waarom doe je hem geen graasmasker om? Eén van onze pony's wordt ook snel te dik en krijgt koliek als ze teveel gras krijgt. Zij draagt dus de gehele dag een graasmasker. Zo kan ze niet teveel gras eten en staat toch gewoon in de kudde. Met het graasmasker krijgt ze wel iets gras binnen, alleen een stuk minder dan als ze die niet op zou hebben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:26

Ik denk ook dat dat de beste oplossing is inderdaad. :))