Wat doen jullie met je paard met dit weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Wat doen jullie met je paard met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 09:57

Hoi allemaal,

Situatie is als volgt: paarden staan sinds half maart op het land, maar de afgelopen twee weken niet meer omdat het land zeiknat is.
Wij hebben verder kleine paddocks waar ze - als ze dus niet op het land kunnen - volgens een rooster een halve dag op staan. Mijn paard vindt daar echter niet veel aan. Een uurtje vindt ze okee en dan gaat ze bij het hek staan of ze er uit mag. Iedereen die langs komt wordt geroepen om haar er uit te halen.
Mijn paard is herstellende van een blessure. Ik rijd haar al wel, ongeveer een half uur per dag en nog niet elke dag.

Nu is dus mijn vraag: wat kan ik met haar doen zodat ze wel zoveel mogelijk haar stal uitkomt? Ik wandel met haar en ik laat haar aan de hand grazen, maar daar vul ik haar dag niet mee. Hebben jullie tips? Of vinden jullie dat ik moet accepteren dat ze deze dagen wat meer op stal staat?

nynke55

Re: Wat doen jullie met je paard met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:00

Kun je hem niet een hooinet met kleine gaatjes geven in de padddock, zodat hij daar mee bezig is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:14

Nee, we mogen niet voeren in de paddock, helaas.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:15

Maar staan ze dan een halve dag zonder eten?
Geen wonder dat ze het niet naar haar zin heeft in de paddock.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:20

Hier staan ze met regenweer ook op de paddock, maar wel met eten. Al probeer ik ze wel zsm op de wei te zetten, als het weer even droog is geweest is de grond/ het gras sterk genoeg om ze er weer op te zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:27

@superlotje, ja een uur of vier, vijf zonder eten. Ik regel eigenlijk altijd dat ik haar er eerder uithaal, omdat ze het dus niet leuk vindt. Op mijn vorige stal had ze wel eten in de paddock. Dan hield ze het iets langer uit, maar drie uur was ook wel het maximum. Ze is wel de enige die er niks aan vindt. De rest staat er gewoon heel relaxed bij. Voordeel hier is dat de bodems van de paddock goed zijn (droog). Op haar vorige stal stonden die regelmatig grotendeels onder water. Op zulke dagen wilde ze er dan helemaal niet in.

@Angela, gelukkig mogen ze soms idd even een uurtje op het land. Maar dit bepaalt de boer ter plekke. Dus dat weet ik nooit van te voren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:44

Ik voer ook niet in de paddock omdat ik het risico voor zand eten veel te groot vind.
Mijn paard staat echter in een groep in de paddock en ze hebben nog nooit voor het hek gestaan omdat ze eruit willen.
Mijn tip is dus samen met een vriendje in de paddock!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 12:47

Daar zijn de paddocks te klein voor. Ze staan wel naast elkaar met afscheiding.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:14

Wat je kunt doen is dan eigenlijk een paardvriendelijkere stal zoeken, of zelf met het beestje aan de hand gaan grazen of wandelen om de dag een beetje te doorbreken. Maar daar moet je ook maar tijd voor hebben :P

Is deze situatie maar voor een paar dagen per jaar of komt het regelmatig voor, ook dat ze in najaar en winter zo staan? Dan zou ik toch echt wat anders gaan zoeken....het moet wel leuk blijven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:21

Ik weet niet of je hele dagen tijd hebt, maar er is maar 1 oplossing op deze stal: zelf met je paard aan de wandel. Meer tips kan niemand je geven als je paard het land niet op mag omdat het nat is, je mini paddockjes hebt waar je paard én niet met een ander paard op past én waar ie niet gevoerd wordt. Mijn mening: wat een k*tstal. Het feit alleen al dat met wat regen de paarden alleen maar in te kleine paddockjes kunnen staan... ehm, een half dagje ook nog maar. Lekker paardvriendelijk, not.

Mijn tip om het beter te krijgen voor je paard: zoek een andere stal. Eentje waar het welzijn van paarden wél voorop staat.

Dat er nog stallen zijn die dat zo "regelen" zeg, ongelofelijk. Zoek lekker een stal waar niet zo zeikerig gedaan wordt wat betreft het weiland. Gaat prima, paarden buiten als het nat is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:25

Nou, paarden niet op de wei zetten als het nat is daar heb ik wel alle begrip voor hoor, zoals hier op de klei kunnen ze na veel regen in 1 dag met 2 ponies al HEEL veel kapot lopen...de hele toplaag wordt glibberig en komt bij het minste of geringste los, als je er zelf overheen loopt al, laat staan die paarden met die holle scheppen van ze en dat zware gewicht :=

Maar als ze dan niet op de wei mogen dan moeten ze wel een fijne andere plek hebben waar ze lekker de benen kunnen strekken, in en uit de wind en regen kunnen staan, en lekker wat kunnen eten en rommelen met elkaar.

Als dat niet kan is een stal naar mijn mening niet geschikt om paarden te houden, hoeveel stallen, bakken, stapmolens en solariums ze vaak ook hebben :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:29

pmarena, als het met kleigrond niet kan, ok, dat hebben wij hier niet. Maar dan moet de staleigenaar inderdaad wél zorgen voor een goede vervanging van de hele dag op het land.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:34

Heerlijk als je dat niet hebt...het is lekker vruchtbaar hoor maar ook wel vrij waardeloos, klei... als je na een bui door de wei loopt dan blijft de toplaag echt onder je schoenzolen hangen en je glijdt alle kanten op, waarbij je ook weer de toplaag (inclusief dus het gras...) meeneemt, de paarden trappen en glijden dan ook de gaten en sporen er in...echt niet tof :n

Alleen op de stukken met wat langer gras laat ik ze met regenachtige dagen wel eens grazen omdat het hoge gras dan een beschermlaagje vormt waardoor ze niet direct door de zode heen trappen / glijden. Dat gaat dan gelukkig nog aardig :)

Maar anders staan ze hier lekker op het zand, verschillende zandpaddocks die met elkaar verbonden zijn en waar verschillende stalletjes op staan en stukken bestrating zodat ze zowel in de stal als aan de buitenkant van de stal op de bestrating wat slowfeeder-hooinetten hebben waar ze lekker wat hooi uit kunnen "grazen" als ze niet op de wei mogen, dan vermaken ze zich ook wel....hoewel ze liever op het gras staan uit te buiken natuurlijk ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:46

ook hier kleigrond en geen paarden in de wei als het geregend heeft.
maar dan kunnen ze dus in groepjes in de paddock, kunnen ze lekker ravotten en spelen.

Rianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:13

Wij voeren ook niet in de paddock gaat de bodem alleen maar kapot van.
Een bal erbij ? of wat wel kan is een bal waar je brokjes in kan doen heeft ze iedergeval een tijdje wat te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:15

Een brokjesbal in een zandpaddock lijkt me niet zo gezond ;)

Ik wil ook niet op het zand voeren, maar daarvoor maak je dan dus een stuk bestrating aan het zand vast zodat ze daar hooi gevoerd kunnen krijgen. Kleine moeite vergeleken met alle andere dingen die vaak al op een stal aanwezig zijn, maar voor de paarden een heel groot plezier :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:16

Misschien zo'n jolliebal (schrijf je dat zo?) of iets dergelijks, zodat 'ie lekker kan spelen? :D

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:22

Zo'n stal zou voor mij geen optie zijn, maar goed daar heb je natuurlijk niet veel aan... Speeltjes in de wei, liksteen. Ook kun je vrijheidsdressuur misschien gaan doen? Schijnt dat ze dan in de wei er ook nog veel over nadenken, geen idee of het werkt, ben het nu ook aan het proberen bij m'n paard die paddockrust moet door blessure.
Maar wij hebben een heel groot stuk land (u vorm) met aan het ene uiteinde onbeperkt hooi en andere uiteinde water, dus ze lopen veel heen en weer. Door de u vorm ook droge en natte delen, verder nog een liksteen hangen en ze staan in een kudde, dit werkt hier ideaal.
Wel lastig hoor,

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:03

Mijn paard krijgt 's ochtends en eind van de middag/begin avond eten, de rest van de dag staan ze in de bak, ze staan met z'n drieeën, in de bak zijn er tonnen waar ze mee kunnen rollen, pionnen die ze optillen en verplaatsen, en twee likstenen. Verder slapen ze in de bak. En er wordt vaak 1x per dag op gereden. En ze lopen veel rondjes in de bak. Ook ligt er een jollybal in de bak. De bak is wel groter dan een paddock.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 10:29

Inmiddels staan ze gelukkig weer hele dagen op het land *\o/*
Even om een paar misverstanden weg te nemen: de boer doet niet "zeikerig", hij wil de paarden liefst zoveel mogelijk op het land, en in de zomer 24/7. Maar als je 20 cm in de grond wegzakt bij elke stap werkt het gewoon niet. De paarden vinden dit ook niet leuk en mijn paard die herstellende is van een blessure kan dat al helemaal niet hebben. In de winter, die zo kort mogelijk wordt gehouden, en bij erge regen kunnen de paarden helaas niet op het land. Ze staan dan in paddockjes naast elkaar waarin ze niet gevoerd worden. Je bent daarnaast vrij om ze in de bak los te doen.
En ja, ik ga dan vaak wandelen en adh laten grazen. Maar ik vind het lastig om de dag dan helemaal te vullen.

Op zoek gaan naar een andere stal...? Nu moet ik echt even lachen :D
Ik ben net drie maanden geleden verhuisd naar deze stal omdat het DE ENIGE STAL IN DE BEREIKBARE OMGEVING is die beschikt over én weidegang én uitrijmogelijkheden.
Het is weer typisch bokt dat iedereen op de meest ideale stal staat. Ik zou dat ook wel willen, maar die moet je maar net tot je beschikking hebben.
By the way, aan de verhuizing naar deze stal is een intensieve zoektocht van maanden vooraf gegaan. Dus kom asjeblieft niet weer aan met "zoek ff een andere stal". :wave:

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:16

Ik denk dat het pech hebben is dat dit de enige "acceptabele" stal in je buurt is dan, ik denk inderdaad dat een héleboel bokkers hun paard niet op zo'n stal willen hebben, omdat buiten staan, beweging gewoon heel belangrijk is. Als de boer weet dat jullie weide in natte tijden niet begaanbaar is, dan zou hij voor een goed alternatief moeten zorgen. En mini paddockjes waar ze alleen in staan en waar niet gevoerd mag worden klinkt niet als een alternatief. En zéker als je het over de koude maanden hebt: paarden moeten dan ruwvoer tot hun beschikking hebben, zó belangrijk...

Maar ieder voor zich hoor, als jij daar voor je dier genoegen mee neemt... ieder heeft daar zo zijn eigen mening over. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze "verhuizing" opperen omdat het gewoon niet diervriendelijk klinkt. Dat jij máánden gezocht hebt en dit echt de énige acceptabele stal in de buurt is, weten mensen niet als je dat niet neerzet, en als je het wel neerzet krijg je geheid opmerkingen "als je je paard niet een paardwaardig leven kunt bieden dan moet je geen paard willen hebben". Zo is er altijd wat natuurlijk.

Fijn dat ze weer hele dagen op het land kunnen, is je paard heel blij mee denk ik :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:48

Er wordt een beetje erg snel geoordeeld vind ik.

Daarnaast lees ik hier op bokt heel veel topics over paarden die swinters niet het land op kunnen en in paddocks staan, sommige groter en met elkaar, maar andere ook kleiner en modderig. Hee waar zijn die bokkers opeens? Niemand heeft te oordelen over waarom ik mijn paard heb, want daar weten jullie niets van. Je hoeft mij het belang van beweging niet uit te leggen, waarom denk je dat ik hier een topic open om te kijken hoe ik nog meer kan doen?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-05-12 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:51

Dat kun je verwachten op een forum, waar mensen alleen maar uit kunnen gaan van wat jij zelf schrijft. En oordelen mag, je vraagt zelf om ideeen waar niemand mee kan helpen omdat je op zo'n stal geen andere mogelijkheden hebt dan wat je zelf al schreef wat je deed met je paard.
En wees eerlijk: als iemand jou verteld dat een paard meer dan 20 uur op stal opgesloten moet staan omdat de pensionhouder de weides dicht gooit (met wat voor goede reden dan ook, en geen goed alternatief biedt) en dit voor langere tijd (het regent hier en bij jullie nou eenmaal veel) dan denk je toch ook al eerste: arm dier?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 17:55

kijk dat zijn dus conclusies... mijn paard staat nooit 20 uur op stal. Dat je dat alleen al noemt vat ik op als een belediging.
Het blijkt dat je hier niet gewoon antwoord kan krijgen op een vraag, maar dat men je ter verantwoording probeert te roepen, nou dan moet je niet bij mij zijn, daar heb ik geen behoefte aan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:58

Nou ja, als het gros van de mensen zo reageerd, zal het wél zo overgekomen zijn he ;)

Maar goed, ik merk dat je er zo eentje bent als waar jij ons van beschuldigd, de "typische bokker". Dus ik zou zeggen: ik ben blij dat je paard weer paardvriendelijk wordt gehouden, ik ben ook heel blij dat het mijn stal niet is, en ik hoop dat de boer voor een paardvriendelijk alternatief kan zorgen. Voor de sake van de paarden die er staan.