Nieuwe stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 00:46

Heey Bokkers!

Ik zit al het hele weekend uit te kijken naar een nieuwe stal omdat ze beschimmeld hooi krijgen bij ons. We hebben al naar enkele stallen gaan kijken, maar geen een sprak ons eigenlijk echt aan. De ene was te ver, de andere had een slechte buitenbak, nog een andere had voorlopig enkel nog een binnenbak die vrij klein is etc.
Toch gaat m'n voorkeur dan toch uit naar de stal met de te kleine binnenbak. Ik geloof dat die 16 op 35 is ofzoiets, dus opzich zou het wel gaan. Buitenbak wordt na de zomer pas aangelegd, en die gaat dan wel groot zijn (25x50 ofzo?) Ze hebben er dagelijks weidegang, zelfs is de winter, wat m'n paard wel nodig heeft want hij staat nu sinds januari op stal aangezien de weides bemest zijn, en je ziet aan hem dat hij buiten wil rondrennen.

Wat zouden jullie doen? Veranderen van stal en dan nog verder zoeken naar iets anders (dus iets met een grotere bak) of nog op de huidige stal blijven en zo verder zoeken?

Ik hoop dat ik wat wijzer word uit jullie reacties.
Ik wil ook alleen het beste voor m'n paard.

xxrossiexx

Re: Nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:58

Je wilt alleen het beste voor je paard?

Maar toch twijfel je omdat de bak te klein is?
Maar je paard krijgt nú verschimneld hooi en komt niet buiten?

Lijkt me heel duidelijk, als je echt het beste wil voor je paard verhuis je nu gelijk!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 01:08

Ja, het varieert.. Soms is zijn hooi echt super, en soms is het echt slecht.
We geven nu wel hooi van bij ons op de wei (heb nog een pony op een wei staan, maar daar mag m'n paard niet bij op), dus hij krijgt vrijwel geen beschimmeld hooi meer binnen denk ik..

De bak is persoonlijk voor mij niet echt zo'n probleem, is idd wel wat krap voor m'n grote, maar mijn moeder vindt het niet goed.

Ik zou ook het liefst zsm verhuizen, maar m'n moeder doet er wat lastig over. Mss als ze dit topic leest, dat ze dan verandert van gedachte :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:27

Vaak verhuizen voor je paard is niet fijn. Als hij binnenkort op je huidige stal wel in de wei kan, zou ik rustig zoeken naar een plek die helemaal naar je zin is. Geen overhaaste beslissing nemen.
En hoe wil je checken dat er op een volgende stal geen beschimmeld hooi wordt gegeven?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:31

Ik zou zeker verhuizen en niet voor een kleine binnenbak je paard de weidegang onthouden.
Waarom is teveel verhuizen niet goed???? Wat moeten al die wedstrijdpaarden dan wel niet voor een slecht leven hebben.
Ik denk dat beschimmeld hooi en de hele dag op stal staan toch echt veel schadelijker is.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:33

Hoe was dat in voorgaande jaren? Stonden toen ook de paarden op stal i.v.m. bemestte weides? Hebben ze dan geen paddocks waar ze in kunnen lopen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:02

jesito schreef:
Ik zou zeker verhuizen en niet voor een kleine binnenbak je paard de weidegang onthouden.
Waarom is teveel verhuizen niet goed???? Wat moeten al die wedstrijdpaarden dan wel niet voor een slecht leven hebben.
Ik denk dat beschimmeld hooi en de hele dag op stal staan toch echt veel schadelijker is.

Nou een wedstrijdpaard is mijn paard niet. Als mijn paard verhuisd is hij vaak even gestresst en daarom is het niet goed.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:15

Ik sta er nog maar sinds november en ze mochten op de wei tot januari aangezien het geen winter was dit jaar. Ik weet dus niet hoe het de voorgaande jaren was.

Neen, ze hebben geen paddocks, ik zet hem wel eens los in de binnenbak (de buitenbak is niet omheind helaas) en laat hem soms wat gras eten buiten (het gras dat dan naast de wei staat :+). Helaas zit ik op school en mijn moeder werkt dus hij staat wel een hele dag binnen tot wanneer we er 's avonds aankomen...

We gaan vandaag nog naar één stal zien en dan gaan we hem wss toch verhuizen.

Over dat beschimmeld hooi; We hebben het hooi gezien en dat zag er goed uit. Voordroog hadden ze ook maar die was verpakt dus daar weet ik niets van. Die man zei wel dat hij beschimmeld hooi weg deed en als er toch eens een pak was dat beschimmeld was en hij had het bv niet gezien ofzo, dat we dat mogen zeggen en dat hij alsnog het pak wegsmijt. Iets wat we op onze huidige stal niet mogen zeggen, want hij schiet je dood...

Mijn paard lijdt ook een beetje onder die stress van verhuizen, maar als hij gelijk op het land gezet wordt, betert dat wel.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:17

Het schijnt dat het een jaar duurt voordat een paard weer helemaal gewend is aan zijn nieuwe plek (en nieuwe vriendjes).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:23

Sammyoo schreef:
Het schijnt dat het een jaar duurt voordat een paard weer helemaal gewend is aan zijn nieuwe plek (en nieuwe vriendjes).

Naar mijn weten is dit enkele maanden en geen jaren ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:01

xxMaxx schreef:
jesito schreef:

Nou een wedstrijdpaard is mijn paard niet. Als mijn paard verhuisd is hij vaak even gestresst en daarom is het niet goed.

Zoals ik al zei weegt stres niet op tegen beschimmeld hooi en de hele tijd binnen staan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:34

Dat is waar. Hoe je het zelf kan oplossen is zelf hooi inkopen en zelf buiten binnen zetten. Voor veel mensen is dit niet haalbaar dus zal verhuizen de beste optie zijn

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:54

@xxMaxx: Dat zal niet gaan. Ze mogen niet buiten omdat de weides niet in orde zijn, dus dan ga ik het niet zelf mogen doen haha. Hooi zelf kopen zou opzich wel gaan, maar ik denk dat hij al kwaad is aangezien we soms hooi meenemen van bij m'n pony...

We gaan dan toch verhuizen. Als we onze auto terug hebben (staat in de garage) gaan we weg. Even een vraagje: Ze hebben er mooie groene weides met redelijk wat gras, hoelang zou ik hem in het begin erop zetten? Hij staat al sinds januari binnen hé :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:37

beginnen met een uurtje per dag en dan langzaam opbouwen
Sommigen doen elke dag een uur langer, ik deed eerder elke week 1 uur langer. Maar ik heb dan ook paarden die snel te dik worden of diarree krijgen en veel gras op het land. Bij een kaal land kan het misschien langer in het begin.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:41

Ik zou eerst een half uur doen. Wees echt voorzichting... Mijn pony is ook bevangen geraakt van de combinatie té veel vers gras en biks én kuil op stal. Dus een half uur, volgende dag 3 kwartier, dag daarna een uur, dag daarna anderhalf uur daarna 2 uur.. Vanaf daar opbouwen met een half uur. Die van mij staat ook pas weer in de wei. Hij mag nu 3 á 4 uurtjes vertoeven in de wei!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:34

Gezondheid van een paard gaat altijd voor.
ook al zou het hooi nu goed zijn, wie zegt dat het volgende week nog zo is?
ik zou per direct overgaan op een andere stalling. Waar het wel goed geregeld is. Een paard hoort gewoon lekker buiten te kunnen zijn. En gezond te eten. dus geen schimmel.