heb ik hier goed aan gedaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

heb ik hier goed aan gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:35

pff ik heb er pijn van in mn buik.. vannacht gaat mn paardje voor het eerst weer naar buiten s nachts met een groep waar t heeel goed mee klikt. 2 jaar geleden ging t helemaal mis toen ze de wei in ging s nachts, ze viel heel erg af, at niet meer.. lusteloos..alles..
achteraf gezien heeft ze waarschijnlijk ook hele nachten lopen hollen, ook voor de beestjes denk ik?
ze is helemaal door de molen gehaald bij de dierenarts en er kwam niets uit, het was stress.. allemaal stress. ze was ook echt het mikpunt in de groep, altijd wondjes etc.. we hebben haar toen de zomer erna niet meer buiten gezet s nachts, heb dr zelf elke ochtend buiten gezet en s avonds weer binnen om te voorkomen dat het weer mis ging.
nu heeft ze een ontzettend fijne groep waar ze overdag mee buiten staat, het klikt echt goed en ze brult ook echt als zij in stal staat en de paarden naast haar zijn weg. ik heb dus nu besloten, ook omdat het weer nog redelijk goed is wat betreft muggen, ze zijn er s nachts nog niet in grote aantallen want het wordt 10 graden, best koel dus, om haar mee te laten gaan. net ging haar groep de wei in en ze stond toen heel nerveus in de stal, heb toen de keus gemaakt haar mee te laten gaan met de groep en heb er nu al pijn van in mijn buik. mensen op stal kijken vanavond nog wel voor het slapen gaan hoe ze erbij staat, net stond ze rustig.
het is altijd al een zorgenkindje geweest, maar heb t allemaal voor dr over het is echt een schat van een dier maar het is altijd weer de vraag hoe ze hierop gaat reageren. mocht ik nu zien dat ze af gaat vallen dan meteen maar weer naar binnen s nachts.

ik zal haar overdag meer voeren, iemand nog een tip voor goede musli die haar ook laat aankomen? of iets van slobber etc?
en zijn er misschien meer mensen die dit hebben meegemaakt of dit probleem herkennen?

tamary

Re: heb ik hier goed aan gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:40

Kijk het qua voeren even aan, van wat je schrijft is deze kudde rustig en dan zou ze genoeg moeten kunnen eten.

Heb je toch een dikmaker nodig kan je subli seniores priores bij geven. Dat is een slobber die je moet weken. Dat gaat snel met heet water (3 delen op 1 deel droog voer) en dan afdekken om warmte er in te houden. Half uurtje/45min. later is alles dan zacht.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:43

oke die ga ik meteen halen! bedankt! ze is momenteel goed op gewicht en dat wil ik echt zo houden dus ben erg voorzichtig.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:45

slobber van maismeel geef ik aan mijn hengstje om aan te komen, die valt in het voorjaar zo erg in vanwegen het verharen. Met maismeel ziet die er binnen no time uit om door een ringetje te halen, ondanks dat die nu 20 wordt dit jaar!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:45

Om heel eerlijk te zijn, situaties veranderen. Kijk het eerst even aan hoe het gaat, als het niks is kun je altijd nog besluiten extra bij te voeren of andere keus te maken. :) Zolang jij je ogen open houdt, zul je geen signalen missen. Wees er alert op en je zult het wel zien hoor :j

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:48

ja ik wil haar gewoon een kans geven met de groep, anders staat ze helemaal alleen s nachts binnen, dat is best zielig vind ik. bedankt voor de tips!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:55

is er misschien ook nog een goede muesli die dik maakt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:18

rosja1 schreef:
is er misschien ook nog een goede muesli die dik maakt?

Niet dat ik zo weet. Wat je wel kan doen, als slobber geen optie is, is van subli de omega 369 mix bestellen. Dat is een supplement met 41% vet, daar worden ze ook makkelijk dikker van.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:22

oke.. ik zal morgen eens naar de molen gaan daar hebben ze alle soorten paardenvoer.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:24

idd erg zielig als zij als enigste niet mee naar buiten mag! en als dit goed gaat in de groep wordt ze vanzelf lekker dik van het gras hoor! nog een maandje en t gras is lekker sappig! lekker slapen jij, je paard is nu vast erg gelukkig. van alleen achterblijven op stal krijgen ze stress en daarvan vallen ze pas af!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:27

PLK schreef:
idd erg zielig als zij als enigste niet mee naar buiten mag! en als dit goed gaat in de groep wordt ze vanzelf lekker dik van het gras hoor! nog een maandje en t gras is lekker sappig! lekker slapen jij, je paard is nu vast erg gelukkig. van alleen achterblijven op stal krijgen ze stress en daarvan vallen ze pas af!

dankje! er zijn nu ook nog niet veel insecten volgens mij, zag dat het s nachts nog niet echt warm wordt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:27

Stress kunnen ze inderdaad heel erg van afvallen, dus als het nu goed gaat in de groep heb je het krachtvoer waarschijnlijk niet eens nodig. Kijk het even een paar dagen aan, voor je voer gaat kopen wat je misschien niet gebruikt.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:33

nee zijn nog maar weinig insecten, en ach die zijn in de stal ook hoor. Maar nu kan ze er voor wegrennen ;-) evt muggendeken erop als dat haar (jou) rustiger maakt of inspuiten mt vliegenmiddel of knoflook voeren dan stinken ze zo daar wil geen mug op haha! Ik doe dat ook en het helpt wel, zuivert t bloed en daar houden muggen ook niet van. Maar ja die lucht hé..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:37

ja knoflook is ook wel een goede, zo n spray had ik dus vorig jaar maar toen hebben mensen zo erg lopen klagen :P......

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:38

ik zie dat het vannacht 10 graden wordt.. morgen nog onder de 10.. ik denk dat ik met t deken nog eventjes wacht, misschien wel overdag al.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:45

Ik gooi er alleen overdag en snachts een rambo protector (vliegendeken) op met een dunne onderlegger die er overdag weer onder weg gaat. Heb geen zin in geschuur.
Onze haf is hoog HOOGdrachtig dus die kan nu even geen vliegendeken op maar die heeft er maar weinig last van nog hoor. Als de muggen r niet zouden zijn mochten ze van mij lekker in hun blootje! Maar helaas, wat zomerexzeemachtig geschuur gehad dus ik ga t nu even netjes met de vliegendeken proberen. Heb t idee dat als ze maar genoeg gestoken worden er een soort allergische reactie optreedt waardoor ze uiteindelijk alles kapot gaan schuren.
Of t komt TOCH door de vitaminekoek van pavo... Ook die heb ik uit t menu gehaald.

Maar echte warme dekens hoeven niet meer hoor meid! t is vanaf nu lekker warm genoeg. Evt een regendeken voor de nacht kan wel natuurlijk. Woensdag gaat t geloof ikw eer lekker plenzen... Slaap lekker!!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 23:47

oh dat exzeem is vreselijk ja! had ook ooit zo n paardje.

ja het wordt weer wat kouder na morgen.. dan snachts miss een regendekentje. bedankt!! slaap lekker!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:56

Regendeken kan je denk ik beter niet doen... die bied totaal geen warmte! Het is echt voor de regen en niet voor de kou, dan is een deken met lichte voering (50 tot 100 gram) het beste als je het voor de kou wilt doen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:00

vliegendeken of eczeemdeken kan heel veel rust geven. Eventueel nog even de buik en benen inspuiten met vliegenspray/anti-mug geeft nog iets meer rust.

Hier ook veel kleine steekmugjes dus met warmer weer loopt mijn pony ook al weer een tijdje met deken. Er zijn er echt veel dit voorjaar! Meer dan vorig jaar!
Ze lopen hier rondjes door de paddock en de stal en een heel zandspoor op de stenen. Helaas, niets aan te doen.

Als je pony het fijn vind in die groep en niet opgejaagd wordt en er voldoende gras staat, dan zou het toch moeten kunnen? Regendekentje met langdurige regen scheelt ook in afvallen...

In deze tijd van het jaar is een gevoerde deken echt niet nodig. Eerder te warm!
Doordat een regendeken de wind tegen houdt, en een stilstaande luchtlaag tussen paard en deken in heeft staan, koelt het paard minder af door de wind en heeft het sneller warm.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:01

tamary schreef:
Kijk het qua voeren even aan, van wat je schrijft is deze kudde rustig en dan zou ze genoeg moeten kunnen eten.

Heb je toch een dikmaker nodig kan je subli seniores priores bij geven. Dat is een slobber die je moet weken. Dat gaat snel met heet water (3 delen op 1 deel droog voer) en dan afdekken om warmte er in te houden. Half uurtje/45min. later is alles dan zacht.

Dit is een heel linke tip die je geeft, senior priores moet minimaal zes uur weken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:17

kimmie1 schreef:
tamary schreef:

Dit is een heel linke tip die je geeft, senior priores moet minimaal zes uur weken.

Ik doe het hier zo, controleer vervolgens met mijn handen en alles is dan zacht, 0 harde stukjes.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:20

Het gaat niet om harde stukjes maar om het uitzetten van de pulp. Maar zelf weten, voorschrift staat niet voor niets op de zak.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:52

joyce B schreef:
vliegendeken of eczeemdeken kan heel veel rust geven. Eventueel nog even de buik en benen inspuiten met vliegenspray/anti-mug geeft nog iets meer rust.

Hier ook veel kleine steekmugjes dus met warmer weer loopt mijn pony ook al weer een tijdje met deken. Er zijn er echt veel dit voorjaar! Meer dan vorig jaar!
Ze lopen hier rondjes door de paddock en de stal en een heel zandspoor op de stenen. Helaas, niets aan te doen.

Als je pony het fijn vind in die groep en niet opgejaagd wordt en er voldoende gras staat, dan zou het toch moeten kunnen? Regendekentje met langdurige regen scheelt ook in afvallen...

In deze tijd van het jaar is een gevoerde deken echt niet nodig. Eerder te warm!
Doordat een regendeken de wind tegen houdt, en een stilstaande luchtlaag tussen paard en deken in heeft staan, koelt het paard minder af door de wind en heeft het sneller warm.

Een paard kan het er zeker koud van krijgen omdat hij zijn haren niet meer op kan zetten. Zo'n deken blokkeert dat, en als het dus koud is kan het paard verkouden worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:20

kimmie1 schreef:
Het gaat niet om harde stukjes maar om het uitzetten van de pulp. Maar zelf weten, voorschrift staat niet voor niets op de zak.

Uitzetten = water opnemen en daar wordt het zacht van.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:25

PLK schreef:
nee zijn nog maar weinig insecten, en ach die zijn in de stal ook hoor. Maar nu kan ze er voor wegrennen ;-) evt muggendeken erop als dat haar (jou) rustiger maakt of inspuiten mt vliegenmiddel of knoflook voeren dan stinken ze zo daar wil geen mug op haha! Ik doe dat ook en het helpt wel, zuivert t bloed en daar houden muggen ook niet van. Maar ja die lucht hé..

Knoflook is helemaal niet goed. Is niet insect werend (onderzoek geweest en bij de knoflook eters kwamen even zoveel insecten op af als niet knoflook eters) en ze kunnen er ook nog eens bloedarmoede van krijgen.