boxrust, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femke85

boxrust, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 09:44

Hoe ga ik beginnen, zaterdag zijn mijn paardje en zijn kleine vriend hippo verhuisd naar een andere stal, hier zouden ze lekker 24/7 naar buiten gaan, (ze stonden al dagelijks van 8 tot 5 buiten).
Na ene half uurtje gekeken naar de mannen gekeken te hebben besloot ik de spullen die ik nog thuis had liggen op te gaan halen.
De eigenaren van hippo bleven op stal om de paardjes in de gaten te houden.

Toen werd ik gebeld het was helemaal mis gegaan.

Trueno was achter het los lopende varken aan gegaan en heeft daarbij zulke rare sprongen gemaakt dat hij met zijn achterbeen zijn eigen voorbeen heeft kapot getrapt.Hierbij heeft hij 1 slagader geraakt en 3 andere aderen.
Het bloed spoot er dus uit.
Bij aankomst op de stal trof ik mijn paard staand in een plas bloed aan, Ed de eigenaar van hippo stond met 2 vingers in de wond de aderen dicht te drukken.

De veearts was al gebeld en onderweg, bij aankomst van de da ging hij gelijk aan de slag.
Aderen zijn afgesloten en wond is ontsmet, hechten kon niet omdat er zo veel zwelling was dat er te veel spanning op zou komen te staan.

De Diepe buigpees is ingescheurd, net zoals de andere pezen er om heen, ze zijn niet door :\
de peesschede staat nog open en de wond dus ook.

elke dag komt de da nu langs om het opnieuw te verbinden, antibiotica en pijnstilling te injecteren.
Hij vertelde dat als er geen ontstekingen bij komen dat er een kans is op herstel en een relatief goed herstel.
Een intensieve rit zit er nooit meer in voor hem door de afgesloten aderen kan zijn been dat in geen geval meer aan.

Goed dus nu staat mijn altijd vrolijke gekke paardje op boxrust, alle paarden staan buiten en hij staat samen met zijn maatje hippo binnen, prognose hebben we niet, we weten niet voor hoe lang.
Hoe hou ik mijn paard rustig, hoe hou ik heb bezig, ik ben de afgelopen dagen natuurlijk continue op stal geweest en dan gaat het goed.
Als hippo uit zijn box word gehaald gaat het fout en springt meneer op 3 benen door de box en begint hevig te trillen.
(heeft hij altijd last van gehad als hij alleen overblijft)

Dus tips? of iemand die dit ook heeft meegemaakt en ervaringen wil delen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:57

mijn paard heeft na een operatie 6 weken boxrust gehad
en wij hebben een mini in de stal ernaast gezet en het is super gegaan.

maar wat een drama zeg!!!

ik hoop dat alles goed gaat komen :+:

femke85

Re: boxrust, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:00

Heb ik ook aan zitten denken, om er een ander paardje bij te zetten, maar is wel dubbele boxhuur, dus ik twijfel of naar kliniek brengen, of een maatje of een andere optie bij een vriendin op stal waar hij een open buitenbox heeft en dus alles kan zien.
Het is zo lastig, hoe ben je die 6 weken doorgekomen zonder dat hij ze box uit is gesprongen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:02

Hij moet dit gewoon leren :) Mijn paard trok het zich na 2 weken niet aan. Daarvoor stond ze te steigeren, te bokken, te roepen etc.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:07

Ik neem aan dat je z'n voer ook al hebt aangepast? Geen krachtvoer, veel hooi van mindere kwaliteit (ik bedoel geen slecht hooi, maar hooi waar minder in zit)
Mag hij wel gewoon op dat been staan? Dus hoeven uitdoen?
Je kan rek en strek oefeningen doen met de benen en de nek dan blijven de spieren soepeler, ook masseren helpt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:08

Idd geen krachtvoer, en bij hele erge hyperpaarden kan tijdelijke sedatie oplossing bieden.

Heel veel sterkte, wat een naar ongeluk.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:14

Tja, alleen mag hij zich dus niet druk maken, vastbinden en knevelen vind ik ook geen geweldig idee, praten poetsen en . . . . ik weet het niet loop ook ff tegen de muren op hier vandaar dit topic ik weet het gewoon even niet meer.

tijdelijke sedatie of een tranquillizer heb ik ook aan zitten denken, is misschien een optie.
Naar buiten kan hij niet want dat varken loopt er nog en hij word gek als hij die hoort of ziet.

Hij staat al een tijdje niet meer op krachtvoer, hij krijgt alleen muesli, appels en penen, en vitaminen in een brok vorm.

hij mag op het been staan maar door de aderen die zijn afgesneden zit er een sterk druk verband omheen, de wond zit net boven de knie dus hij kan het niet buigen.
Betekend ook niet liggen, en slepen om een stapje te doen, laag in het sto want anders kan hij niet bewegen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:26

mijn paard stond rustig op stal,hij mocht er aan de hand tijdens mesten even uit en wat grazen.

s`middags kwamen de andere 2 paarden in de paddock en ging de mini de wei op

kan er niet een stalgenoot solidair met je zijn?
mijn stalhoudster heeft een paard van haar naast de mijne gezet en het jaar ervoor was haar paard geopereerd en heb ik de mijne binnen gelaten [ en op de paddock ]
extra stalhuur is bezopen -O-

Afbeelding
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:37

Mijn paard heeft door verwondingen ook tweemaal 3 maanden binnen moeten staan. De eerste week was vreselijk, na een poosje accepteerde hij dat hij er niet uit mocht en kalmeerde hij. Voor afleiding hadden we zo'n speelbal met likblok opgehangen, daar speelde hij bij vlagen mee. Verder kwamen wij heel veel bij hem (stal aan huis) en de andere dieren ook (pony, geiten, katten, kippen etc. Hij had veel te zien doordat zijn stal aan drie kanten uitzicht heeft. De beste afleiding was dat wij stukken en hele winterwortels door het schone stro strooiden. Hij was de hele dag bezig met zoeken, want er was altijd een kans dat er nog ergens een lag. Verder, hooi verdelen over kleine porties, zodat hij steeds wat te eten had.

het valt niet mee, sterkte... ik hoop dat het weer helemaal goed komt.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:53

Van pavo of subli hebben ze ook poederspul voor ''nerveuze/drukke paarden''
De 1e week 50gram door z'n voer heen doen daarna afbouwen,bij mijn paard merk ik positieve verandering :j
Hij is rustiger maar niet zo sloom als bv door sedatie.
Wel heeft hij een shetlander maatje in de stal erbij lopen.

Bak is 1 kilo en kost iets van 20,-

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 11:54

Dav goed idee ik ga zo toch naar divoza kijken of ze het daar hebben, hij heeft nu zijn vriendje naast zich staan, maar verder geen andere beesten de deur moet dicht blijven anders komt het varken binnen da komt ik post als ik meer weet bedankt voor de tips!

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:00

Hier ook een paard op rust, en ook was stal geen optie, paard wordt dan in de stal al gek (rest staat ook buiten 24/7 en zij heeft haar hele leven ook buiten gestaan). Dus inplaats van boxrust hebben wij een 10 bij 10 paddockje afgezet, tussen de anderen in, weet niet of dit een optie is? Verder wat clickertraining en kleine kunstjes voor de afleiding

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:29

mijn paard had toen een gescheurde buigpees en toen is alleen de wond gehecht. dit was genezingskans van 10% en daar kwam hij door. toen was de pees aan de beurt om het aan te kijken. deze was voor 85 % door. kon niet naar de kliniek omdat hij de trailer niet op kon. vandaar dus met rust in de stal. na twee maanden was er geen verbetering en ze wist ook niet of met 5 maanden stalarrest, zoals ik het noemde, dit wel goed zou komen. rijden was uitgesloten en als weidemaatje een kleine 60% kans. toen moesten we gaan besluiten en we hebben voor uit het lijden te verlossen gekozen. hij wist zich geen raad met zijn achterbeen. ijzers moesten eronderuit dat ging niet, want hij kon niet op dat been staan. had me al een keer uit de stal geduwd en ontsnapt. at me de oren van mijn hoofd en viel maar af. hij heeft bij ons nog een half jaar van zijn leven mogen genieten na een sportcarriere elders. wij hebben van bosritjes genoten. het besluit viel zwaar, maar ik wist dat dit beter was voor hem. hij mocht absoluut niet de stal uit. dus met vijf maanden in mijn achterhoofd en alle voors en tegens dit besluit. ze konden mij ook niet vertellen hoe hij alles nog zou opvangen na gek doen in de wei als hij na die 5 maanden weer de wei op zou kunnen. wat ook een vraagteken zou zijn. ik hoop op een voorspoedig herstel voor je. misschien kun je een jollybal ophangen voor te spelen. dat deed de mijne ook in die twee maanden.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 12:47

Da is net weg, is gematigd positief, wondvocht is schoon geen verhoging en nog geen ontsteking, absolute rust houden is het advies en dagelijkse controle, belangrijkste nu is dat de aderen die door waren dicht blijven dan dat de pezen her, stellen en dan dat de wind dicht , hij heeft naast de pijnstillers d in de bloedbaan ook metacam om het te verdelen

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:08

Bij ons op de manege zetten ze soms het shetje waar niet op gereden wordt bij het paard dat op d a,t moment niet buiten mag ,in dezelfde stal dan, is maar 1 stal, het is alleen wat krapper op dat moment, maar ze vervelen zich in ieder geval niet :o

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:00

Even nagekeken zonet op stal,het is van Subli en het heet ''Kalm Mix''
Gekocht bij de Boerenbond/Welkoop.

Hopelijk blijft het goed gaan met je paard.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:05

Uhm, misschien hooi in een net doen en de gaten zo klein mogelijk maken zodat hij er lang mee bezig is. En worteld erbij doen dat houdt hem lekker lang bezig. Wilgentakken in de stal hangen? Sowieso in voer minderen. Bij een natuur winkel krijg je een klein flesje bach bloesem. Geef hem 1 a 2 maal per dag 2druppels op zn tong dat kalmeert hem en houdt hem op een NATUURLIJKE basis rustig

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat het helemaal goed komt met je paardje.
Mijn paard staat al vanaf december stil en is vanaf die tijd ook niet meer op de weide geweest. Hij ondervindt er geen hinder aan dat hij alleen binnen staat. Als hij naar buiten kijkt ziet hij de paarden lopen. Maar op dit moment is het geen pretje meer om met hem te stappen buiten..

Nogmaals heel veel sterkte toegewenst

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:09

VVDD > VSW

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:12

Ik heb een paard dat 10 weken absolute boxrust heeft gehad. Ik had er altijd een "oppaspaard" naast staan. Gaf hem verder geen krachtvoer meer en alleen hooi. De eerste dagen heb ik hem zo nu en dan heel licht gesedeerd. Na een korte tijd was het geen probleem meer. Hij mocht pas na een half jaar weer eens los.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:14

Spiegel tegenover de stal hangen, zodat hij zichzelf ziet en het idee heeft dat hij een maatje heeft. Radio aan. De gehele dag door steeds kleine beetjes hooi in de stal gooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:27

Even om recht te zetten. Muesli is ook krachtvoer.

Qua bezigheden kan je hem kleine kunstjes leren als :
- kusje geven
- flemen/lachen
- dingen vast pakken en weer loslaten
- kleur discrimineren (dus gewenste kleur aanwijzen bij keuze uit 2 mogelijkheden.

en naast poetsen tteam massage geven. (Linda tellington jones) er zijn goede boeken over te vinden en zat tutorials op youtube voor hoe die grepen precies moeten. Je hebt er weinig kracht voor nodig, waardoor je het lang kan volhouden en je kan niks beschadigen/fout doen.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 09:27

Ja had het er met de DA over, zie zegt droge zemelen geven of slobber, mengen met lijnzaadolie omdat hij niet veel mest, geen appels en geen penen, zit ook suiker in.
en ik had nog wel een lekkere lickit gehaald voor hem :P

Die massage is een heel goed idee, daar ga ik me in verdiepen, kusjes geeft meneer al, alleen is het nu moeilijk belonen, al het extra's mag niet en belonen met een plukje hooi :o hij ziet me aankomen, tja bedankt :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:40

Heeft de da inmiddels een prognose gegeven? Mijn da is van mening dat boxrust zoveel mogelijk beperkt moet worden omdat door stilstaan je paard in zijn gehele gezondheidstoestand achteruit gaat en ook de blessure geneest niet zonder doorbloeding. Daarnaast is het voor de genezing belangrijk dat je paard zich mentaal prettig voelt. Mijn da adviseert dan ook alleen volledige boxrust als er iets gebroken is.

Wellicht is een paar dagen boxrust nodig en dan zou ik vragen of iemand zijn paard even op stal wil zetten als hippo weg is (of is hippo er heel lang uit?) of zorgen dat je er zelf bent, als dat helpt.
Hopelijk kun je al snel beginnen met een aantal keer per dag 2 minuten lopen, of naar het dichtstbijzijnde strookje gras om wat te grazen.
De beste optie lijkt mij, wat eerder genoemd is, om hem in een postzegeltje gras naast de andere paarden te zetten.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 14:54

Tja ik ben het helemaal eens dat boxrust niet goed is voor een paard, hij krijgt ook achter stalbenen, is al redelijk dik en warm, alleen doordat de aderen door zijn, mag hij absoluut niet verplaatst worden zelfs geen 10 meter, als het gevaar van het openbarsten van die aderen weg is hopen op stappen buiten, en dan op naar het volgende probleem het varken. ~~}> die loopt nog los rond.

Hippo zijn baasjes zijn heel solidair, we gaan oefenen met steeds wat langer weg blijven gister ging het 8 minuten goed voordat hij de tent ging afbreken, en dan sta ik bij hem in de box tegen hem te praten en te poetsen, maakt hem niets uit begint met trillen dan hevig schudden met zijn hoofd tong naar buiten en pure nervositeit.
eindigt op zijn geblesseerde been staan en met die ander zo hard mogelijk tegen alles voor handen aantrappen.
zoals eerder gezegd ik heb een pasta die hem slaperig maakt maar daar breekt hij door heen, die werkt goed als de spanning weer weg is, dan word meneer dubbel zo suf, dus die pasta maar langer laten inwerken en het zo maar uitproberen.

Oh ik heb zelf zitten denken om buiten op het harde een soort overkapping (iets van een partytent) ofzo neer te zetten hek er om heen en dan is hij toch lekker buiten, maar is nu ook nog geen optie, been mag niet nat worden en als het begint te regenen moet hij echt naar binnen, dus extra verplaatsen.
ohhhhh zo moeilijk
het liefst geef ik hem een box maatje die altijd bij hem staat maar ik kan dat een ander gezond paard niet aan doen.
Dus heeft iemand anders in de regio een paard met boxrust . . . . misschien kunnen onze paardjes het leed delen ? :o zo wanhopig ben ik ;)

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 14:57

oja da komt zo weer, prognose, niet echt.
enige wat hij zegt is dat het zeker een jaar kan duren, intensive langdurige inspanning is voor de rest van zijn leven uitgesloten 0% kans. misschien wel nog lichte arbeid, hangt af van het pees herstel, pijnvrij leven hangt daar dus ook vanaf, het kan.
Het enige wat hij nu durft te zeggen is dat wij er alles aan doen maar dat hij zelf moet beter worden.
en dat hij de lelijkste wonden mooi heeft zien worden en de mooiste wonden een heel triest einde hadden.