Vraag over uitmesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Vraag over uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 16:41

Hoi,

Ik heb laatst gehoord op stal, dat het slecht is als je alle mest uit de stal haalt, want dit zou er voor zorgen dat de paarden minder bescherming hebben?.
Ik weet wel dat dat wel het geval is als je de vacht te veel borstelt enz.
maar weet hier misschien iemand of dat echt zo is?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon hier niks over vinden.
Misschien hele stomme vraag sorry.

KozieZ

Re: Vraag over uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:42

Heb nog nooit een stal meegemaakt waar ze een deel van de mest lieten liggen... Eruit met die drollen :) Lijkt me dus niet dat dat waar is :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:45

Stomme vragen bestaan niet! :)
Als je een stal uitmest, haal je al het natte stro en de drollen uit de stal. Het is niet lekker voor je paard al hij in een laag mest moet staan.
Je kan wel stro laten liggen wat niet nat is. Daar strooi je dan weer een nieuw laagje stro op. Maar de mest, dat gaat eruit. :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 16:49

Ja ik haal ook alle mest er gewoon uit hoor, maar ik ving het ergens op dus dacht al dat ik het fout deed.
Maar dat is dus gewoon onzin?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:51

Tenzij je een potstal hebt. Daar laat je alles liggen. Niet in roeren..... Maar je zorgt dan wel voor steeds een nieuwe laag stro, zodat je dier droog staat en ligt. Uit de composterende onderlaag komt warmte vrij. Dat kan in de winter heel comfortabel zijn. Je kunt dit alleen doen als je stal voldoende afwatering heeft. Na verloop van tijd schep je alles eruit. Zwaar werk.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 16:53

Ik weet wel hoe opzich t uitmesten werkt,
Maar ik wist niet of het echt zo was, dat als je alles helemaal schoonmaakt, dat ze dan minder bescherming hebben, daarom vroeg ik t hier maar eventjes :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:01

Heeft stal ontsmetten er niet mee te maken?

Als je de stal ontsmet hebt en je zet dan een drachtige merrie er neer dan is er kans dat ze het veulen versmijt ivm (stal)bacterie die er niet meer is.
Hoe en wat precies weet ik niet,ontsmet nooit met drachtige merrie's.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 17:02

Dav schreef:
Heeft stal ontsmetten er niet mee te maken?

Als je de stal ontsmet hebt en je zet dan een drachtige merrie er neer dan is er kans dat ze het veulen versmijt ivm (stal)bacterie die er niet meer is.
Hoe en wat precies weet ik niet,ontsmet nooit met drachtige merrie's.

Over ontsmetten heb ik niks gehoord,
Maar waarschijnlijk hebben ze het hier dan over gehad.
Bedankt voor je reactie :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:08

Dat klopt ook wel. Als je en stal uitmest, komt er verandering in de biologische toestand van de bodembedekking. Je begrijpt wel, dat als er in schept, dat er dan bv zuurstof bij gemengd wordt, wat processen op gang brengt zoals verrotting. Dan zijn er allerlei bacteriën actief . Niets mis mee, dit gebeurt overal en altijd.
Als jij dagelijks netjes mest en natte plekken verwijdert, zorg je prima voor je stal. Als je een potstal zou hebben, moet je er juist zo min mogelijk in roeren.

Drachtige merries zijn hier zeer gevoelig voor. Nooit een hoogdrachtige merrie van stal verplaatsen. Dan is idd die bacterie de oorzaak van verwerping of infecties bij merrie of veulen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 17:10

Jetta schreef:
Dat klopt ook wel. Als je en stal uitmest, komt er verandering in de biologische toestand van de bodembedekking. Je begrijpt wel, dat als er in schept, dat er dan bv zuurstof bij gemengd wordt, wat processen op gang brengt zoals verrotting. Dan zijn er allerlei bacteriën actief . Niets mis mee, dit gebeurt overal en altijd.
Als jij dagelijks netjes mest en natte plekken verwijdert, zorg je prima voor je stal. Als je een potstal zou hebben, moet je er juist zo min mogelijk in roeren.

Drachtige merries zijn hier zeer gevoelig voor. Nooit een hoogdrachtige merrie van stal verplaatsen. Dan is idd die bacterie de oorzaak van verwerping of infecties bij merrie of veulen.

Oke, dus gewoon elke dag netjes alle mest eruithalen is gewoon goed

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:37

Door de weeks, halen we elke dag allend e poep eruit.. omdat we anderst geen genoeg tijd hebben, en in het weeken hallen we poep en plas eruit.. dan niet de hele stal leeg, maar wat nog schoon is laten liggen..