Ervaringen met het zaaien van kruidenzaadjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Ervaringen met het zaaien van kruidenzaadjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:21

Ik heb een hectare die wel eens flink doorgezaaid mag worden. Ik weet dat het vrij laat in het jaar is om door te zaaien, maar de paarden hebben al een mooie 'volle' weide, dus stel dat mijn experimentje mislukt is het niet heel erg. Het is door omstandigheden dat het doorzaaien nog niet is kunnen gebeuren, maar, dacht ik zo bij mezelf, elk sprietje bijgezaaid is een sprietje gras extra! *\o/*

Nu kwam ik zo'n zak Pavo graszaad tegen, en ik had even vergeleken qua samenstelling met het Horsemaster zaad. Ik vond het Horsemaster zaad interessanter, omdat ik (na het verrichten van enig onderzoek op bokt!) te weten kwam dat je kruidenzaadjes niet eens mag bemesten (terwijl de weide na het doorzaaien wel nog even bemest moet worden). Bovendien zitten er maar zes soorten kruiden in, wat niet zo veel is in vergelijking met andere mengsels.

Dus kwam ik ergens een aanbieding van kruidenzaad (tien soorten) tegen, 1 kilo voor om en bij de zestig euro. Dit vind ik persoonlijk wel vrij veel, aangezien graszaad per zak ook al tegen de honderd euro aanzit (ik neem die van Horsemaster).

Bijgevolg mijn vraag;
Wat zijn jullie ervaringen met kruidenzaad? Is het de moeite? Is het echt zo veel lekkerder en gezonder voor paarden?
Hoe zit het met bemesten?
Hoe lang leven de plantjes, want ergens las ik dat ze maar één jaartje mee gaan...
Groeien ze even snel als gras?
En zaai je ze het beste door je graszaad heen, of leg je best een stukje 'kruidenveld' aan?

Alvast bedankt! :)

tamary

Re: Ervaringen met het zaaien van kruidenzaadjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:18

Als je wil dat je kruiden een tijdje meegaan ipv in 1 keer foetsie zijn, zet ze dan in een bak met juiste grondsoort (niet noodzakelijk die van je weide) en 3/4 onder de omheining buiten bereik. Dan kunnen je paarden van het teveel bijsnoeien wat ze nodig hebben zonder de hele plant op te eten. Er gaat dan ook niks overheersen doordat sommige planten erg lekker zijn of niet goed gedijen op die grond terwijl andere planten zich snel kunnen uitbreiden.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 18:39

Oke bedankt, zal ik uitproberen :)

suffie

Re: Ervaringen met het zaaien van kruidenzaadjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:44

Ga je zelf doorzaaien? Lijkt mij verstandig om dit door een loonwerker te laten doen, die legt als het ware de zaadjes in gleufjes en daardoor zijn de zaadjes ook minder interessant voor de vogels.
Ik geloof niet zo in kruidenzaad. Een goede paardenwei is een bemestte wei, die netjes wordt onderhouden (slepen, rollen, ontdoen van mest) en daardoor ook genoeg voeding geeft voor een paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:02

suffie schreef:
Ga je zelf doorzaaien? Lijkt mij verstandig om dit door een loonwerker te laten doen, die legt als het ware de zaadjes in gleufjes en daardoor zijn de zaadjes ook minder interessant voor de vogels.
Ik geloof niet zo in kruidenzaad. Een goede paardenwei is een bemestte wei, die netjes wordt onderhouden (slepen, rollen, ontdoen van mest) en daardoor ook genoeg voeding geeft voor een paard.

Dat laatste is niet per se waar! Sterker nog, het is strikt genomen NIET waar! De voeding in de gemiddelde wei in NL biedt niet die voedingsstoffen die het paard nodig heeft. Laat maar eens onderzoeken, zul je versteld staan......

Los hiervan heeft het zaaien van kruiden maar heel beperkt zin, aangezien de meeste kruiden niet de grond willen waar ze op gezaait worden. Welke kruiden wel of niet opkomen zal dus afhangen van de grondsoort waar je op zit.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 14:28

Phoeh, dat is ook jammer, dat kruid zo moeilijk is wat de grond betreft (ik vergeleek het een beetje te veel met onkruid denk ik :o )

En jep, doorzaaien doe ik zelf, en dat doe ik in feite al jaren zo... Ook vetten gebeurt hier met een emmertje, vind het in feite heel leuk om te doen :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:59

ikke schreef:
Dat laatste is niet per se waar! Sterker nog, het is strikt genomen NIET waar! De voeding in de gemiddelde wei in NL biedt niet die voedingsstoffen die het paard nodig heeft. Laat maar eens onderzoeken, zul je versteld staan......

Hier wordt jaarlijks een monster genomen, zowel van het paardenhooi als van de koeienkuil en daarnaast moeten er 3-jaarlijks bodemmonsters worden genomen, dus ik weet echt wel waar ik over praat...... Juist aan de hand hiervan kunnen wij de bodem geven wat het nodig heeft en dat is veelal mest. Met de kunstmest kun je wat makkelijker schuiven, omdat je daar verschillende soorten in hebt. En heb je hiervoor niet de mogelijkheden, dan kun je het altijd nog bijsturen met een mineralenmengsel in de voerbak ;)