Hoe broeien voorkomen (grote foliebaal voor 1 paard..)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Hoe broeien voorkomen (grote foliebaal voor 1 paard..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:46

Ik zit een beetje op internet te neuzen om zelf wat hooi te kopen om bij te voeren in de zomer.

Nu heb ik heel dichtbij een mooie aanbieding gezien...

Het is mooi voordroog, zo droog dat het eigenlijk hooi is. Het wordt verkocht per 250-300 kg baal, in folie...

Nu zal ik mijn paard echt niet veel bijvoeren en met 1 zo'n baal doe ik vermoedelijk 2 maanden. (Gaat om wat extra's naast het gras).

Ik ben bang dat het toch gaat broeien, alleen prijstechnisch is dit veel voordeliger dan kleine hooibaaltjes (helaas wordt er in de omgeving op het moment alleen óf kleine, en veel te dure (€7,- per 20 kg..), hooibaaltjes aangeboden.. of meteen grote foliebalen).

Is dit haalbaar? Ik kan kijken of ik de plek heb om, als eenmaal geopend, helemaal los te schudden en te laten drogen... Of gaat het dan alsnog broeien en kan ik het allemaal op de mesthoop gooien na een maand?

Amyyy

Re: Hoe broeien voorkomen (grote foliebaal voor 1 paard..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:49

Heb je geen plaats (een stal ofzo) om het helemaal uit te gooien? Of een deel en de andere in het folie laten zitten? Als het echt goed droog is (wij hebben ook voordroog, en dit is meestal niet echt nat, alleen de slecht stukken) gaat het ook niet broeien toch?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:51

Amyyy schreef:
Heb je geen plaats (een stal ofzo) om het helemaal uit te gooien? Of een deel en de andere in het folie laten zitten? Als het echt goed droog is (wij hebben ook voordroog, en dit is meestal niet echt nat, alleen de slecht stukken) gaat het ook niet broeien toch?

Ja er is wel plek om het helemaal uit te gooien en te laten drogen.... Maar ik heb weinig ervaring met langzaam voordroog voeren... Hier is zo'n grote baal met een dag of 2/3 helemaal opgevoerd op stal, dus kans om te broeien krijgt het nauwelijks... 2 maanden laten liggen is wel andere koek :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:53

Nou..... ik heb 2 paarden en 6 pakken voordroog prima opgevoerd, nu had ik paar weken terug de 7e opengemaakt en die werd na een paar weken warm...en opeens in 2 dagen helemaal verrot!!!!
Omdat het nu warmer is gaat het veel sneller.
Als je de baal helemaal kan openen en uitleggen droogt het wel.
Maar deels in het pak of uitpakken en ls "baal" laten liggen kan echt niet meer... red ik met 2 paarden niet dus vrees dat je het met 1 ook niet red..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:53

wij hebben ook grote balen in plastic. Op 3 paarden voeren we hier 2 weken van. Maar we moeten bij warm weer heel erg oppassen. Het laatste restje wordt dan gauw slecht, warm, klam.
Ik denk dus niet dat je het voor elkaar krijgt zonder het uit te schudden...

Ook ons voordroog is erg droog, dus ik denk niet dat dat veel uitmaakt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:56

Dus met goed uitpakken, los schudden verspreiden over de grond en zo laten drogen moet het op zich wel lukken? Of raden jullie dat ook niet aan ElCamino & Akshay?
We zitten idd natuurlijk wel met vervelende temperaturen, zeker straks in de zomer.. het kan wel in een schuur liggen (dus wordt niet nat van buitenaf).

Het liefst heb ik gewoon hooibalen of baaltjes, maar de prijzen slaan gewoon nergens op hier in de omgeving. 0,35 cent per kg... Foliebalen worden hier aangeboden vanaf 0,12 cent per kg... Dus dat scheelt erg veel. (20 euro per maand is nog leuk, 60 is minder grappig).
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 27-04-12 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:58

Mij lukt het niet..
Maar nu heb ik 400 kilo balen, voor 3 Fjorden. Ik heb ze los geknipt en verspreid, maar toch gaat het broeien. Zeker als het boven 15 graden is gaat het zo ontzettend hard. Ik heb zeker de helft weg kunnen gooien ;(. Ik heb daarom nu 250 kilo baaltjes voor de 3 Fjorden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:59

mijn ervaring is dat het met optijd uitschudden wel erg ''hooiig'' wordt. Ik heb het alleen nog nooit geprobeerd het op die manier lang goed te houden..
Waar ik wel bang voor ben is dat het erg stoffig wordt bij op zo'n manier uitschudden en laten drogen en daarna voeren?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:52

ik ben ermee gestopt.... zo'n grote baal is erg veel om op de mestput te gooien of af te voeren....
ik heb de andere 3 balen dan ook weggegeven aan de koeienboer hier in de buurt...
ik gok het niet meer en voer het alleennog bij vorst...

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:58

2 maanden is idd wel erg lang, uitschudden is het beste, echter hou het wel van de grond. Dus plaats eerst pallets op je stalvloer en schud het daarop uit. Als je het van de grond houd kan het ook daaronder nog luchten. Als je het gewoon goed in de gaten houdt moet het wellicht lukken. Gaat er dan toch een klein stukje broeien gooi dat dan direct weg, dan hou je nog het goede over.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:59

Als je het los gooit, moet het ook echt helemaal los, neemt ontzettend veel ruimte in beslag. Bovendien vinden ze het minder smakelijk als het erg droog wordt. Ik ben er ook ff mee gestopt. Van november tem. Februari lukt het meestal wel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:01

Ik zou het ook niet doen in de zomer. De afvalberg is enorm.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:02

Wij gebruiken ook dat soort hooi, ook zo droog dat het bijna net hooi is. Ik heb een IJslander en een Shetlander en die doen bijna 2 maanden met zo'n ding.

Onze balen staan sowieso uit de wind, regen en de zon. Dat voorkomt een hoop narigheid.

Wij maken de bollen open, halen alle folie e.d. eraf. Dan rollen we stukken eraf en die gaan in plastic zakken (hele grote transparante zakken, vergelijkbaar met klikozakken). Die worden bij ons gewogen omdat ze vooral niet te veel/ te weinig mogen krijgen (beide gevoelig voor bevangenheid enzo). Dus alle zakken zijn ook nog eens even zwaar. (in ons geval zo'n 8 kg) Dit is genoeg voor 1 dag. Dus 's ochtends een deel geven en 's avonds het andere deel van de zak.
De bol maken we weer dicht door er een speciale zak overheen te trekken (zou eerlijk gezegd niet weten waar die vandaan komen, maar ze zijn speciaal voor dit soort bollen en passen er dan ook goed overheen (ndadat er wat af is)). Dan gaat het blauwe folie er weer op en dan nog een zeil. Dan na een week of 3 tot 4 zijn we weer toe aan een nieuwe voorraad en gaat de bol weer open.

Bij ons nog nooit problemen gehad, ook niet in de zomer. Door ze weer vrijwel luchtdicht te verpakken kan er een boel voorkomen worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:17

TS, zit jij bij Zevenhoven, Alphen etc. in de buurt? Heb net even op marktplaats gekeken, binnen een straal van 35 km heb ik al meerdere advertenties gevonden van kleine hooibaaltjes voor 4 euro stuk. Lijkt me een stuk makkelijker daar een aantal van op te halen en gewoon zonder zorgen in de schuur te kunnen leggen. 4 euro vind ik een normale prijs voor tegenwoordig.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:14

2 maanden is inderdaad erg lang. Wij voeren 2 balen per (dikke) maand op (met 1 haflinger en 3 shets) en zelfs dan is het laatste gedeelte beschimmeld en broeierig. Uit elkaar trekken is een optie maar de ervaring is dat het inderdaad veel ruimte in beslag neemt en vervolgens toch nog gaat broeien.
Wij hebben nu op advies van de kuil leverancier de complete folie van de bovenkant van de baal eraf gesneden, dan wordt hij wel nat van de regen maar kan hij minder snel gaan broeien.

Vanaf volgende levering gaan wij het samen doen met de buurvrouw en kunnen we dan ieder een halve baal opvoeren om vervolgens de volgende baal pas open te maken. Dan gaat het opvoeren gewoon een stuk sneller en krijgt het niet de kans om te gaan broeien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:17

ik zou het in de zomer zeker niet doen. ik stop zelfs in de zomer met voordroog geven en ga helemaal over op hooi. voordroog gaat alleen goed als het wat kouder is , of zomers,als je de baal binnen een week wegvoeren kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:19

Pff, jullie geven mij ook weer goede hoop :+
Ik heb de vorige baal al net kunnen redden door alles open te gooien, heb nu sinds vandaag een nieuwe staan maar ik vrees ervoor :( Hier ook 'maar' 2 paarden (grote pony's) dus ja ... Wel staat de baal nu in een schuurtje, de vorige lag buiten (met een zeil erover) maar heb gelukkig de pensioneigenaresse zover gekregen dat hij nu in het schuurtje mag :+ Maar toch vrees ik ervoor ... Weet je, financieel is het niet zo erg als een halve baal weg moet, dat is nog steeds goedkoper dan die behoefte qua eten opvangen met kleine baaltjes (hier voordroog €10 per 25 kg := ), maarja, het is dan wel een berg afval .... Toch nog maar eens met de pensioneigenaresse praten of ik toch niet van haar baal kan nemen. Ze vond dat in eerste instantie niet zo geweldig omdat die van mij teveel vreten volgens haar ( :+ ) maar steeds een halve baal weggooien zal ook niet interessant zijn :=

Maar dus om een lang verhaal kort te houden: grote baal voor 2 grote pony's krijg je nooit goed in de zomer? Ook niet met uitschudden en dergelijke? (niet dat daar zoveel ruimte voor is :+ ).

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:58

Hier 2 pony's die ong. 1 maand met klein kuilpak doen, Hier help gewoon pak helemaal opensnijden en inderdaad goed uit elkaar gooien

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:16

nee, ik denk t niet. ik heb de grote -wel de hele grote en ik voer veel, 2x dgs grote netten voor 6 paarden en twee ponys. ik haal er 14 netten per dg af en ik doe 10 -12 dagen met een baal, ze zijn wel tegen de 500 kg

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:23

Ik zou het je ook niet aanraden :o Je kunt het wel broeivrij houden door het goed op te schudden en uit elkaar te halen, maar dan word het daarna als het echt droog is ook een hele andere kwaliteit naar mijn idee :(:)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:29

Maar zijn er geen grote balen gewoon hooi in jouw omgeving? Dus niet in het plastic. Wij halen hooibalen van 500 kg (voor 100 euro, wel iets duurder dus als de baal die jij noemt, maar de prijzen voor losse baaltjes zijn hier ondertussen dan ook 7,50-8,00 als ik me niet vergis), gooien die in losse plakken in een stal en doen daar ruim een maand mee. Het is mooi droog hooi dus van broeien is geen sprake. Voordroog lijkt me inderdaad niet haalbaar meer met deze temperaturen zolang goed houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:03

Hmm meer negatieve ervaringen dus...

GC: Klopt! Ik ga meteen even rondkijken en mailen, dat zijn de leukere prijzen.. Thanks!
Kon tot eergister alleen nog maar duur en heel duur (15 euro voor 20 kg?!!!!!!!!!!!!!!) vinden :')

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:08

Hier dé tip, die voor ons heel goed werkt met 2 paarden en 1 shet. Haal er een flinke plak uit, bijv 1/4e deel. Dit kan je een beetje uitschudden. Dan de crux: plak de baal weer heel goed dicht, met tape, en dan zo luchtdicht mogelijk, en flink plakken. Zorg dat alle lucht eruit is, soms pakt mijn vriend zelfs de stofzuiger om de lucht er nog uit te halen. Wij doen een dag of 5 met hooi wat eruit is, dan snij je de baal weer open door het tape heen, weer een plak eruit, weer heel goed dichtplakken enz. Zorg ook dat er geen gaatjes in het plastic zitten, deze dan goed dichtplakken. Zo kunnen wij een maand toe, en nog nooit problemen gehad!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:14

Ik heb ook een keer zo'n grote baal helemaal open gegooid, het is goed gebleven maar je hebt heel veel ruimte nodig, palletjes om het van de grond te houden en daarnaast deed ik iedere dag de deuren een paar uur open zodat het kon luchten + om de paar dagen helemaal omschudden met een hooivork.. Veel werk dus, maar als je op de centjes moet letten werkte het voor mij wel :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:15

lili266 schreef:
Ik heb ook een keer zo'n grote baal helemaal open gegooid, het is goed gebleven maar je hebt heel veel ruimte nodig, palletjes om het van de grond te houden en daarnaast deed ik iedere dag de deuren een paar uur open zodat het kon luchten + om de paar dagen helemaal omschudden met een hooivork.. Veel werk dus, maar als je op de centjes moet letten werkte het voor mij wel :)

Hoe lang heb je het toen kunnen bewaren? En hoeveel kg was dat ongeveer?

Ninia: Klinkt wel goed, maar wel als heel veel werk haha. _O- Even kijken of dat haalbaar is.