Is er iemand die mij kan helpen. Ik heb een haflinger als een verzorgpony en ik maak me grote zorgen om haar. Ze is nu denk rond 15 jaar. Sinds 5 maanden is ze erg vermagerd.
Denk 1 maand geleden is de Dierenarts langs geweest en heeft een mest onderzoek en bloed onderzoek gedaan. Nu is daar uit gebleken dat ze wormen had, door die worden (ze waren er te laat bij) heeft ze bloedarmoede gehad. Ze heeft medicijnen gehad, maar ik vind dat ze niet geholpen hebben.
Ze is nu onwijs dun, heeft wit tandvlees, eet als een malloot maar wordt niet dikker, is heel erg afwezig (lijkt net op ze in trance zit) alleen met eten rammelen wordt ze wakker. Ligt vaak in stal en heeft dan haast geen zin om op te staan. Is zwaar ademend, flanken staan naar binnen (om het maar zo even te zeggen).
Ik weet niet meer wat ik kan doen. Heb met de eigenaar gesproken, maar die kan op dit moment niks doen. En de dierenarts wil mij geen info geven omdat het niet mijn paard is.
Is er iemand die mij wat meer info kan geven. Hartstikke bedankt.
Groetjes, een bezorgde verzorgster.
betadine
Geplaatst: 26-04-12 14:26
Doet de eigenaar er nog wat aan of laat die het gewoon gebeuren, want dit bespreek je best met hem, het is tenslotte zijn paard...
hoe ziet ze er verder uit...verhaart ze al,heeft ze een lange vacht? Weet je met wat voor middel ze ontwormd is? Heb je wormen gezien in de mest na de wormkuur,hoe zagen die eruit?
@ betadine, ik heb het besproken met de eigenaar, maar die zei dat ze er niet was en nu ook niks kon doen. en dat ze het zal aankijken.
@ geerke, ze verhaard heel veel, haar manen vallen uit en haar vacht is heel dof de wormen heb ik zelf jammer genoeg niet gezien. Maar de eigenaar zei dat ze van de week of volgende week weer een wormen kuur krijgt.
Toen mijn merrie ernstige worminfectie had heeft het ook maanden geduurd voordat ze niet meer afviel en ging aankomen. Pas 1,5 jaar later lijkt het weer een beetje een paard te worden. Dus ik ben bang dat je dit echt nog even tijd moet geven. Ter ondersteuning vitaminespuiten geven wil nog wel eens helpen, daardoor ging mijn merrie wel weer glanzen en voelde ze zich goed (ondanks dat ze mager was).
Mijn haf is op 4 jarige leeftijd net niet overleden aan rode wormen. Er zijn symptomen, zoals de dofheid en de vermagering. Misschien een keer een sterke wormenspuit die ook tegen rode wormen helpt?
janouk
Geplaatst: 26-04-12 15:54
http://www.dochorse.nl/red-cell.html Overleg met de dierenarts of je dit mag bijgeven, als de Haf nog niets krijgt voor de bloedarmoede. 30ml per dag. Er zit extra ijzer in. Het is niet duur en werkt goed.
@Janouk, ze heeft al zo iets gehad van de dierenarts en die geeft nu aan dat ze dat niet meer hoeft te hebben.
@Joukje_04, ze heeft al de sterkste wormenkuur gehad en krijgt er binnen kort weer 1. maar bedankt voor het advies, ga het toch nog navragen bij de eigenaar
arwen21
Geplaatst: 26-04-12 18:25
Een zware wormbesmetting kan lang aanslepen, zeker bij bloedwormen. Normaal wordt er wel een kuur gegeven, om de zoveel dagen ontwormen. In begin met een 'zachte' ontworming, en dan steeds zwaarder. Dit omdat de bloedwormen ineens massaal kunnen afsterven als je direct een zware ontworming geeft, en daarbij toxines afgeven en ook klonters kunnen veroorzaken. Je zegt dat het al een maand geleden is dat ze ontwormd is. Dit lijkt me niet voldoende, zeker niet omdat ze echt wel slecht is zoals ik uit je beschrijving opmaak. Als ik jou was, zou ik vrijblijvend eens een andere dierenarts opbellen en horen wat die zegt/ er van denkt. Als zij iets anders aanraadt (meer ontwormen bijv.!) kan je het altijd met de eigenaars bespreken. Ik ken genoeg paarden die gestorven zijn aan wormen, dus een extra advies lijkt me toch niet overbodig. Voor de rest zou ik inderdaad proberen om het paard voldoende energie te geven zodat hij niet verder vermagert. Bietenpulp geeft vaak goede effecten, en natuurlijk onbeperkt hooi! En verder zien dat ze voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt (door supplement of krachtvoer). Veel succes nog en hou ons op de hoogte!