dik in vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

dik in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:33

Hoi allemaal,
Mijn verzorgpaard zit nog heel dik in zijn vacht, waardoor hij snel zweet, en het snel warm heeft. Is er een manier om hem te helpen uit zijn vacht te komen? Hij wordt al elke dag lekker gepoetst. Hij is van de winter ook twee keer geschoren, maar zijn vacht groeit als kool. Hij is nu 17 jaar, dus misschien dat zijn leeftijd er ook wel mee te maken heeft. We hebben er al over nagedacht hem eventueel te scheren, maar dan wordtr heel het vachtmechanisme door de war gemaakt. Dus dat is eigenlijk ook geen optie. Zijn er misschien bepaalde supplementen of iets anders wat hem uit zijn vacht zou kunnen helpen?

MissWhinney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:41

Hmm herkenbaar! Mijn paardje is 22 en zit ook nog super dik in haar vacht, poets haar elke dag maar er lijkt geen eind aan te komen. Dus ik lees ook even mee :)

muppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:21

lijnzaad helpt goed bij mijn paarden. gaan ze ook mooi van glanzen en het is goed voor de darmen en neemd ook nog eens wat zand mee de darmen uit(mocht dat erin zitten). je kan het lijnzaad het beste 10 min koken. als je het niet kookt van te voren dan moet je zorgen dat je paard alles meteen opeet,anders als hij een half uur erna er weer aan begint dan kan er een giftig stofje vrijkomen(als je het gekookt hebt dan gebeurd dat niet) je kan het ook aan de dierenarts navragen hoe dat presies zit. ik geef het in ieder geval 4 keer per jaar een week elke dag,en mijn paardjes komen mooi uit hun vacht. je kan ook lijnzaadolie over de brokken doen,maar dat is wat prijziger. succes. o.ja als je het gaat koken dan eerst het water laten koken en dan pas het lijnzaad erbijdoen. klein maatbekertje 3 kwart vol
Laatst bijgewerkt door muppetje op 25-04-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

annewill

Re: dik in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:25

De mijne is wel ernstig aan het verharen maar zit nog wel dik in haar vacht. Dit heeft ze nu 2 jaar op rij.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:12

@muppetje
Bedankt voor de tip!

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:30

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:59

Die van mij zit ook nog dikker in haar vacht dan normaal. Het is wel kort, maar toch soort teddyberen-achtig. Ach, ik hoorde gisteren op het nieuws ook al dat het de koudste maand april was sinds jaren. Dus de natuur zal zijn werk wel doen!

Evt. zou je alleen zijn onderkant hals en zijkant buik nog een keer kunnen scheren, zodat hij zijn warmte wat beter kwijt kan.

MissWhinney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:17

Klopt dat het inderdaad nog niet echt bepaald warm is, maar Whinney's haartjes zitten wel al los en ze heeft er enorme jeuk van. Ze kreeg er kale plekken van door het schuren, gelukkig groeien de haren al weer mooi terug op die plekken.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:57

Ze zouden nu toch al echt wel een heel eind uit de haren moeten zijn. Bij ons op stal merk je ook dat de oudjes en de kneusjes moeilijker door de haren komen (algemeen bekend), en een vitaminespuit wil ze vaak de goede kant uit helpen. Rui kost namelijk heel veel energie voor een paard, daarom zie je ze vaak wat vermageren in die periode.

Lijnzaadolie kan ooit werken, maar is voornamelijk voor een mooie glans in de vacht.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:57

Dioxide schreef:
Ze zouden nu toch al echt wel een heel eind uit de haren moeten zijn. Bij ons op stal merk je ook dat de oudjes en de kneusjes moeilijker door de haren komen (algemeen bekend), en een vitaminespuit wil ze vaak de goede kant uit helpen. Rui kost namelijk heel veel energie voor een paard, daarom zie je ze vaak wat vermageren in die periode.

Lijnzaadolie kan ooit werken, maar is voornamelijk voor een mooie glans in de vacht.

Ja maar is een paard van 17 al echt een oudje? Hij word nog heel fanatiek gereden en is ook heel gespierd, je zou niet zeggen dat hij al wat ouder is. Hij is inderdaad ook wat te mager, niet veel maar als hij op een bepaalde manier staat zie je heel licht zijn ribben, terwijl hij meestal altijd een buikje had. Vitaminespuit is misschien ook een optie. :)
Hij heeft er trouwens al heel lang last van dat hij moeilijk uit z'n vacht kom. Ik ken hem al vanaf zijn 14e en toen had hij er ook al last van.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:46

Naarmate ze harder naar de 20 gaan wordt de rui steeds moeilijker over het algemeen. Wat jij beschrijft zijn typische symptomen van een paard wat moeilijk ruit :) Wat je standaard kunt doen is rond de seizoenswisselingen zomer/herfst en winter/lente een vitamineshot geven. Kan absoluut geen kwaad! Lijnzaadolie bijvoeren kun je ter ondersteuning van een mooie vacht het hele jaar doen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:28

Mijn leasepaard stond tot vorige week ook nog enorm dik in haar vacht (daarnaast was haar buik ook opgezwollen). We hebben bloed laten afnemen, en het bleek een leverprobleempje te zijn. Ze krijgt nu elke dag vitamines en haar vacht is nu weer helemaal normaal.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:42

Mijn paard is nu bijna uit haar dikke wintervacht en ook de shet begint al aardig. Ik denk dankzij de lijnzaadolie die ik ze sinds de vorige herfst voer. Maar ze hebben wel beide, vooral het paard, last van roos. Ik heb het vermoeden dat dat ook van de lijnzaadolie komt, ze hebben dit nog niet eerder gehad.

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:48

Lijnzaadolie helpt inderdaad heb ik wel eens gehoord en een vitaminespuit? En verder zo'n poetsblokje om de haren goed weg te krijgen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:59

ik zou kijken naar lijnzaad en dit koken en door haar voer doen.als je zegt dat ze ook wat mag aan komen misschien een speciaalvoer zoeken dat beter op haar leeftijd en situatie aansluit.ik heb 6 paarden en de oudste de 18jr is het snelste uit haar vacht,ze heeft nu al mooie appeltjes op haar zomer haren

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:04

xJess schreef:
Dioxide schreef:

Ja maar is een paard van 17 al echt een oudje? Hij word nog heel fanatiek gereden en is ook heel gespierd, je zou niet zeggen dat hij al wat ouder is. Hij is inderdaad ook wat te mager, niet veel maar als hij op een bepaalde manier staat zie je heel licht zijn ribben, terwijl hij meestal altijd een buikje had. Vitaminespuit is misschien ook een optie. :)
Hij heeft er trouwens al heel lang last van dat hij moeilijk uit z'n vacht kom. Ik ken hem al vanaf zijn 14e en toen had hij er ook al last van.

ik denk dat het per pony/paard veschilt.. ik heb 1 van 27 op stal die heeft er totaal geen moeite mee, maar de pony van 16 is er wel 2 maanden al mee bezig..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:06

Paarden van boven de 15 die slecht of niet verharen hebben vaak de ziekte van Cushing. Is meestal het eerste signaal van die ziekte.
Het enigste is scheren en wanneer ze zieker worden aan de medicijnen.
Vaak wordt het verweten aan ouderdom maar is toch echt de Cushing die heel veel paarden op leeftijd hebben of krijgen.
Kijk voor meer info maar in het cushing topic bij medisch of pb maar. Ik heb zelf ook een oudje met cushing.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 18:25

Maar hij verhaarde ook al slecht onder de 15. Van de ziekte van cushing wil ik toch niet aan denken. We zijn vandaag naar de dierenarts geweest voor foto's van zijn gebit want hij at heel langzaam, dus er gaat een kies getrokken worden. En toen hebben we gelijk een bloedtest laten doen, om toch even alles te laten controleren (als hij cushing zou hebben zou dit hieruit blijken neem ik aan?) en we hebben ook gelijk een vitaminespuitje gekregen, die krijgt hij morgen gelijk. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:17

Nee voor Cushing moet je een andere test toen.
Cushing kan ook voorkomen bij jonge paarden. Mijn hoefsmid heeft een geval gehad van 7.
Ik wilde bij mijn paard er ook niet aan. Dacht alleen een wat langere vacht zomers kan dat toch niet zijn. Maar elke zomer werd het erger en toen na 3 jaar maar laten testen, en hij had het helaas wel.
Paarden met Cushing mogen bepaalde medicijnen niet meer (zoals bv prednison) daarom is het wel handig om te weten of hij het heeft.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 20:29

Hmm oke, zijn er nog andere symptomen of dingen waaraan je het zou kunnen herkennen? Want hij heeft geen last van een krulvacht.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:38

De mijne heeft ook geen krulvacht,dat kan na jaren pas komen, en de mijne is nu 24 en heeft het sinds hij ongeveer 17/18 was.
Symptomen kunnen zijn: hoefbevangenheid, een dikke hangbuik maar ribben die je kunt voelen, spierverlies, traanogen, bulten boven de ogen ipv kuilen, tandproblemen, ontstekingen in de mond, algehele mindere weerstand, harde manenkam, huidproblemen, dufheid, in zichzelf gekeerd.
Verder kunnen nog vanalles krijgen maar dat komt omdat de gehele weerstand slechter wordt.
Kijk eens bij de bokt wiki.
Maar hij hoeft maar een symptoom te hebben hoor.
Er valt nog wel goed mee te leven hoor, zeker als ze nooit hoefbevangen zijn geweest. Ik rij de mijne ook nog paar keer per week.
Medicijnen zijn trouwens ook goed te doen, kost ongeveer 13 euro per maand.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 20:52

Oke, het enige dat hij nu heeft is dan een dikke vacht en dat zijn kies getrokken moet worden. Maar dat is denk gewoon de leeftijd, hij had ze nog allemaal.
Nee hij is nog nooit hoefbevangen geweest. Dankje voor je uitleg. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:01

Geen dank, als je vragen heb vraag maar hoor.