Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Doubtless schreef:Ik wil geen groepsstalling omdat ik mijn paard apart neer wil kunnen zetten wanneer dit nodig is: tijdens het eten van krachtvoer, onder invloed van medicijnen, op dieet of met blessure. Ze gaat de wei op met 6 andere merries, dit gaat prima. Met schuilstal en paddock lijkt me heel fijn, maar daar wil ik dan wel een individuele binnenstal bij hebben.
joyce B schreef:Een groot probleem vind ik persoonlijk, het niet goed individueel kunnen voeren van ruwvoer en dat het lastiger/tijdrovender is om krachtvoer te geven.
...dan zou ik toch overwegen haar 's nachts apart te zetten. Bij voorkeur wel met eigen uitloop, maar zou dat niet kunnen, dan maar op stal...
joyce B schreef:... Er zijn ook stallen in bepaalde gebieden waar de paarden juist in de zomer 's nachts op de wei gaan en overdag naar binnen vanwege insecten of hitte zonder voldoende schuilmogelijkheden. Veel stallen mogen verder niet bouwen op hun weilanden en als je grote groepen paarden hebt, dan is het al lastig om een voldoende grote stal te maken.
joyce B schreef:Ook speelt met de groepshuisvesting vaak mee hoeveel ruimte de paarden hebben.
Op een wei met voldoende gras en voldoende ruimte, vinden er veel minder "botsingen" of ruzies plaats tussen paarden dan in een vaak veel kleinere winterpaddock met beperkt ruwvoer op een paar voerplaatsen, meer verveling en minder uitwijkmogelijkheden.
Spookje schreef:joyce B schreef:Een groot probleem vind ik persoonlijk, het niet goed individueel kunnen voeren van ruwvoer en dat het lastiger/tijdrovender is om krachtvoer te geven.
...dan zou ik toch overwegen haar 's nachts apart te zetten. Bij voorkeur wel met eigen uitloop, maar zou dat niet kunnen, dan maar op stal...
Ja dit kan idd een probleem opleveren daar ben ik met je eens. Maar een paard in de zomer 24/7 (of alleen overdag) op het weiland staat lijkt mij ook al snel het zelfde probleem?joyce B schreef:... Er zijn ook stallen in bepaalde gebieden waar de paarden juist in de zomer 's nachts op de wei gaan en overdag naar binnen vanwege insecten of hitte zonder voldoende schuilmogelijkheden. Veel stallen mogen verder niet bouwen op hun weilanden en als je grote groepen paarden hebt, dan is het al lastig om een voldoende grote stal te maken.
Ook in deze situatie zou het mogelijk zijn om het paard zelf te laten kiezen. Verder dat stallen niet mogen bouwen snap ik, maar ik zou graag willen weten wat de reden is dat mensen kiezen voor een individuele stal ipv groepsstalling.joyce B schreef:Ook speelt met de groepshuisvesting vaak mee hoeveel ruimte de paarden hebben.
Op een wei met voldoende gras en voldoende ruimte, vinden er veel minder "botsingen" of ruzies plaats tussen paarden dan in een vaak veel kleinere winterpaddock met beperkt ruwvoer op een paar voerplaatsen, meer verveling en minder uitwijkmogelijkheden.
Ik ben het met je eens. Maar er zijn genoeg stallen waar de paarden in de winter met meerdere in een paddock gaan zonder/met ruwvoer. Dit vinden eigenaren prima. Hier is ook kans op ruzies en botsingen. Paddocks waar ze overdag op staan zijn vaak ook gewoon een vierkant, terwijl groepsstallingen proberen om er wat meer paden/tracks te maken dus meer te onderzoeken, meer ruimtes waar een paard ook rust kan hebben. Ook zijn er vaak meer dan 1 voerplaats en het is meestal grotere oppervlakte per paard. Dan zou je toch denken minder verveling/ruzie/botsing?
Doubtless schreef:Ik wil geen groepsstalling omdat ik mijn paard apart neer wil kunnen zetten wanneer dit nodig is: tijdens het eten van krachtvoer, onder invloed van medicijnen, op dieet of met blessure. Ze gaat de wei op met 6 andere merries, dit gaat prima. Met schuilstal en paddock lijkt me heel fijn, maar daar wil ik dan wel een individuele binnenstal bij hebben.
maikeltje schreef:Precies en ik heb bv 1 paard en 2 pony's lopen en die hebben alledrie ander voer in een andere samenstelling. Dat wordt een beetje ingewikkeld voor een krachtvoerstation.
En sowieso met het voeren. En als ik gereden heb op mijn (sport) paard dan staat ze ook even op stal met een zweetdeken op te drogen en een hapje te eten voor ze weer naar buiten gaat in de groep.
Hoewel ze eigenlijk het meeste van de tijd bij elkaar staan op de wei of in de rijbak, wil ik ze allemaal apart van elkaar kunnen voeren/verzorgen indien nodig.
Waves schreef:Ik weet niet hoe het weer bij jou is maar als ik gereden heb dan ga ik haar niet bezweet meteen weer de wei op gooien en vervolgens een half uur later met de deken de wei in sjouwen om die alsnog op te doen. Zeker als het wait en regent krijgt ze dan een klap op de spieren. Of het grote onzin is of niet dat maak ik bovendien zelf wel uit. Mijn paard heeft nooit wat en is kern gezond. En dat wil ik graag zo houden. Het is een warmbloed paard met nogal veel bloed. Die van jou ook?maikeltje schreef:Precies en ik heb bv 1 paard en 2 pony's lopen en die hebben alledrie ander voer in een andere samenstelling. Dat wordt een beetje ingewikkeld voor een krachtvoerstation.
En sowieso met het voeren. En als ik gereden heb op mijn (sport) paard dan staat ze ook even op stal met een zweetdeken op te drogen en een hapje te eten voor ze weer naar buiten gaat in de groep.
Hoewel ze eigenlijk het meeste van de tijd bij elkaar staan op de wei of in de rijbak, wil ik ze allemaal apart van elkaar kunnen voeren/verzorgen indien nodig.
Een krachtvoerstation werkt op chip met daarin precies de juiste samenstelling voor jouw paard. Als jouw paard in het station loopt dan komt zijn voer eruit rollen, alleen voor hem.
Zweetdeken is grote onzin, paard heeft een vacht die zelf al als een zweetdeken werkt. Een beetje rond kunnen wandelen en rollen is veel beter voor de spieren dan stilzetten op stal met een dekentje. Indien nodig kan je natuurlijk altijd een paard apart zetten. Maar waarom het nodig zou zijn?