zondag gaan onze paarden dag en nacht (24/7)het land op maar ik vind het nog te koud en nat (dus mijn paard gaat niet) maar wat vinden jullie ervan en zou jij het al doen as zondag of nog ff 1 of 2 weken wachten ze staat nu zelfs nog met regendeken opbouwen doen wij nooit opstal (daar zijn er meningen ook van verdeeld dat weet ik)maar gewoon wil ik weten wat jullie van de tempratuur en nattigheid vinden
Voor jonge paarden vind ik het geen probleem, maar voor paarden die gereden worden zou ik daar echt niet blij mee zijn Hangt er ook een beetje vanaf hoelang ze gewend zijn buiten te staan, maar vanaf overdag op de paddock ineens naar 24/7 in het land is niet alleen een hele omslag met kou en regen, maar ook het gras waar ze eigenlijk rustig aan moeten wennen.
Ik heb ze nog onder (outdoor-)deken staan nu. Daar kunnen ze gewoon dag en nacht onder, ds dat zou ik geen probleem vinden. Mijn zorg zou eerder in het gras zitten. Hoeveel is je paard al gewend?
Ashley5760
Geplaatst: 24-04-12 09:55
Bij ons zijn de jonge paarden al week of 2 op de wei. Rijpaard zou ik niet doen
Mowgli23
Geplaatst: 24-04-12 10:30
Onze paarden staan nu op een klein afgezet stukje land die al vrij kort is, daar krijgen ze nog een mandje kuil bij. Per mei, gaan ze per dag eerst beginnen met één half uur per dag op het land, en dat per week á anderhalve week opbouwen met 1 uur tot 1,5 uur en dan zo steeds wat langer. Dit doen we ivm de eiwitten in het gras. Zoals mijn paard is een fjord, die blijft de hele dag door eten en heeft geen stop, we willen niet dat hij koliek krijgt.
Bij ons zijn ze begin april begonnen met laten wennen en staan ze ondertussen de heledag op t land(snachts nog op stal) paard staat zolang het zo wisselvallig blijft nog wel met regendeken op staan maar gaat prima zo
Als opbouwen toch geen optie is, ook niet als je over 2 weken de wei op wil, dan zou ik niet moelijk doen en het je paard gewoon gunnen om lekker met de rest op het land te gaan. Als je dat graag wilt dan hou je het regendekentje er toch gewoon op ?
Of ze nu ergens anders buiten staat of op de wei (of op stal), ik heb wel een vermoeden wat je paard graag wil, de winter duurt al lang genoeg
JustLizz
Geplaatst: 24-04-12 10:41
Hey TS,
Ik zou je paard gewoon met de rest mee laten gaan aanstaande zondag..
Ook fijner voor je paard dat hij meteen in de groep zit en niet over twee weken zijn plaatsje moet vinden in een groep die al een tijdje samen zijn..
yep hier loopt de manege groep ook allang lekker butten zonder dek, op kort gras / vrijwel kaal met droogvoer centraal erin. Einde vanmiddag de hele ploeg weer binnenhalen voor de lessen, zitten ze alweer onder de modder de boeven.
Die van ons hebben 3 dagen snachts op stal gestaan en staan sinds zondag al dag en ancht buiten Ik wil het niet maar ik moet van de boer het stro is op Ze heeft van mij nu 2 dagen rust gehad ook omdat ik haar gisteren niet zuiver lopend het land uit haalde
BrittS
Geplaatst: 24-04-12 10:53
Ik maakte me daar ook heel druk om, mijne moest ook gelijk 24/7 met een kudde het land op. Hij had geen geweldige dikke wintervacht en de nachten waren nog koud. Hij staat er nu al 3 weken op en ik heb nog geen enkele keer het idee gehad dat hij naar binnen wilde of het koud had. Hij heeft in die 3 weken tijd een hele mooie, zachte, dichte vacht gekregen en staat er met veel plezier! Heb hem de eerste 2/3 dagen wel even lekker laten staan, maar daarna moest hij ook gewoon weer aan het werk. Ik zorg wel dat hij helemaal droog is voor hij het land weer op gaat. Ons land is trouwens wel heel schraal en kaal, ze krijgen gewoon nog 3 keer per dag een flinke berg hooi erbij.
Wat betreft het gras weet ik niet hoe jullie weiland is? Als het een lekker vol stuk is zou ik het ook fijner vinden als ze even rustig aan het gras konden wennen.
het is een medium weiland, niet kaal maar niet vol. Ik heb haar de week ervoor wel elka dag gras laten eten
DieselVince
Geplaatst: 24-04-12 11:42
Bij ons gaan ze maandag 24/7 het land op.. Nou staan ze al wel de hele winter 24/7 buiten op de paddock met schuilstal. En de afgelopen weken hebben wij het ingrazen opgebouwd tot 1,5 uur per dag zodat de darmen alvast kunnen wennen aan volledig gras. Een regen deken dragen ze niet..
Bij ons staan ze sinds half maart op het land ('s nachts op stal). Nu een paar dagen niet, omdat het land zo nat is. Ik zou mijn paard nu geen 24/7 op het land willen, vooral omdat het natte land erg slecht is voor haar hoeven. En de zuigende modder slecht voor haar pezen. Zelf wil ze natuurlijk op zich wel het land op, maar het is duidelijk te merken dat ze met die nattigheid er ook niet de hele dag op wil. Ik vind dit eigenlijk prima, met het mooie weer hebben we opgebouwd en hebben ze heerlijk van het land genoten en nu passen we ons even een beetje aan. Zodra het weer kan gaan ze het land weer op. Maar nog geen 24/7. Ik zou mijn paard nooit van 24/7 op stal naar 24/7 buiten doen. Vind ik een veel te grote overgang.
Isabelle98
Geplaatst: 24-04-12 12:58
jonge paarden vind ik goed kunnen, maar een paardje dat elke dag gereden word zou ik nog misschien even mee wachten. op mijn manege staan de paarden trouwens het hele jaar door 24/7 buiten.. Maar daar zit dan wel een dak boven, maar voor de rest is gewoon alles open, en de paarden die het nodig hebben, hebben een deken op..
Mijn paarden staan het hele jaar door 24/7 buiten en kunnen er prima tegen. De gene die het nodig hebben (die ik berijd oid) krijgen in de winter een deken op. De shetlanders niet die kunnen er al helemaal goed tegen. Juist als ik mijn haflinger of duitse merrie op stal ga plaatsen worden ze stapelgek en willen ze gewoon buiten, onder alle omstandigheden Ik kijk altijd wel uit met de rijpony's of ik ze bij minder weer niet te nat rijd en goed droog rijd enzo:)
Rijssie
Geplaatst: 24-04-12 13:10
Bij ons begint het weideseizoen altijd Koninginnedag of 1 mei, maar nu volgen we de weersberichten nauwkeurig. De eigenaren beslissen normaal zelf wanneer ze willen komen, maar zoals het er nu naar uitziet worden ze een paar dagen of 1 weekje opgeschoven. Veel te nat en zieke paarden door de kou is niet nodig. Soms moet je als weide-eigenaar beslissingen nemen om de dieren te beschermen. De lente/zomer is nog lang genoeg om 24/7 buiten te zijn.
@TS kunnen jullie ,snachts niet naar binnen? Zou misschien ook een oplossing kunnen zijn.
happy2014
Geplaatst: 24-04-12 13:11
bij ons zijn ze 18 maart het land opgegaan, omdat het toen prachtig weer was en de weide kurkdroog. Wei begint nu wel wat drassig te worden. Paard staat in de Flevolpolder, kleigrond, dus dat kan niet veel regen hebben...
Nikass
Geplaatst: 24-04-12 13:12
Justin4ever: Maar dat is toch ook anders dan, als de paarden gewend zijn het hele jaar 24/7 buiten te staan? Waarom wordt er precies onderscheid gemaakt tussen jonge paarden en paarden die bereden worden?
happy2014
Geplaatst: 24-04-12 13:13
zijn overigens wel rustig aan gewend, eerste dag 4 uurtjes en zo opgebouw. Momenteel van 08.00 tot 18.00 uur.
joyce B
Zonder wenperiode zou ik niet blij zijn als mijn paard vanaf hooi ineens 24/7 op het gras moet. Hier thuis merk je al verschil in mest als je van 3 uur naar 5 uur per dag gaat terwijl ze er al lang staan. Of wanneer het veel regent zoals nu en het gras veel natter is.
Ik zou bang zijn voor koliek. Tegen de kou en nattigheid kun je wel een regendeken om houden, dat zou niet mijn grootste probleem zijn.
xLotje
Geplaatst: 24-04-12 17:24
Mijn paard staat momenteel onder een regendek 0 grams (bij lagere temperaturen onder een staldeken + regendeken, 0 grams og 200 grams) buiten, word nu nog 's nachts binnen gezet om aan haar nieuwe huis te wennen, maar liep bij haar vorige eigenaar nu ook al 24/7 buiten, ze leeft op gras, word dus ook niet bijgevoerd.
er staat niet heel veel gras hoor gelukkig.(ik ben hier wintergast geweest met de kou maar blijven hangen mijn haflinger staat gewoon nog met deken en blijft zo en gaat naar huis de paddock in met uurtjes opbouwen in het land gelukkig gheeft de staleigenaar besloten het minimaal nog een week uitestellen wanneer de paarden op het land gaan