ervaringen rechte/schuine palen rijbak zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kez2012

ervaringen rechte/schuine palen rijbak zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 13:15

Hoi bokkers,
We zijn van plan om onze bak af te zetten met houte palen.
Nu zouden de palen recht komen te staan.
Ik ben nog aan het twijfelen. Zou ik het anders aanpakken met andere palen en dergelijke, zodat ze wel schuin kunnen staan? of heeft rechte palen niet zoveel nadelen?

it_is_me

Re: ervaringen rechte/schuine palen rijbak zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:19

Wanneer je de keus hebt doe je er goed aan om de palen iets schuin te zetten. Dit rijdt toch wat fijner en zo komen jouw benen ook niet tegen de palen aan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:33

Ik zou ook kiezen voor schuine palen, dat geeft je niet iets meer speelruimte als je paard per ongeluk een stap te ver naar buiten zet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:34

ik heb zelf rechte palen en heb er eigenlijk helemaal geen last van.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:32

Wij hebben ze ook gewoon recht, en ik heb ook nergens last van. Moet ook zeggen dat ik sowieso niet tot amper op de hoefslag rijdt, dus dan kom je ook niet met je been/beugel tegen de paal.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:35

Bij ons op stal hebben ze buiten rechte palen en daar ben ik vaak genoeg tegen aangereden. Binnen hebben we een schuine bakrand en daar nooit last van. Ik vind schuin zelf dus prettiger

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:42

iets schuin is wel zo fijn anders kom je er soms met je knie tegen aan

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:29

Absoluut schuin heb al
Heel wat ongelukjes gehad met rechte omheining.... Zeker bij jonge paarden die nog zwalken wil je niet met een voet achter een paal blijven hangen....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:35

colette_007 schreef:
Absoluut schuin heb al
Heel wat ongelukjes gehad met rechte omheining.... Zeker bij jonge paarden die nog zwalken wil je niet met een voet achter een paal blijven hangen....

Poehhh, inderdaad! Ik zeg ook schuin.
Ik heb al menig laars voorzien van mooie krassen van de omheining, en afgezien van het feit dat dat zonde is, doet het ook nog eens hartstikke zeer haha! Dus als je de keus hebt... Schuin ;)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:03

Bij onze 1e bak de palen recht gezet met tussen de paal en de onderste houten balk een blok hardhout zodat de onderste balk verder naar binnenzit dan de bovenste balk(deze wel recjtstreeks op de paal) hierdoor toch effect van schuin, met als extra voordeel dat ook de palen verder naar buiten staan dan bij schuin zetten. Hoop dat je het een beetje snapt wat ik bedoel.

Bij de 2e bak de palen schuin maar is toch lastig om ze mooi te zetten en te houden.

Waar we nu wonen stonden al bielzen recht met daarop de planken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:36

Ik heb ze schuin en recht gehad (nu recht) en beide keren geen problemen ook met de beleren niet, gewoon van de kant blijven ;)

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:42

Ik heb zelf schuine palen in de rijbak, ook wel eens in een bak gereden met een rechte afzetting, waar ik gelijk met mijn knie tegen de rand aan zat. Dus ik vind schuin prettiger :). Waarom heb je andere palen nodig om ze schuin neer te zetten? Of begrijp ik je post verkeerd?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:35

Als je palen gaat zetten is schuin wel fijner, omdat je eerder met je voet/knie erachter blijft hangen als de omheining recht is. Zelf hebben wij schotten geplaatst, die staan wel recht, want daar kun je niet achter blijven hangen.

Voor het recht/schuin plaatsen heb je niet specifiek andere palen nodig hoor. Als je een grondboor hebt, moet je die gewoon schuin boren ipv recht naar beneden. Wel even opletten dat je alle gaten op precies dezelfde lijn boort en je palen/planken waterpas bevestigd worden, anders heb je een slinger bak.