Weidegang op pensionsstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spav

Weidegang op pensionsstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:11

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje en zou graag jullie meningen hierover horen.

Ik wil mijn paarden graag dichter bij mijn huis hebben staan en wil ze daarom gaan verhuizen. Ze staan nu bij een boer op de wei ('s nachts op de stal).

Ik heb een kleinschalige pensionstal gevonden die ik wel eigenlijk heel leuk vindt. Ze hebben ca. 20 paarden, een buitenbak, een wasplaats met warm en koud water, een poetsplaats, een kantine, een paddock en div. weides.
Ze hebben in totaal rond 2,5 ha weiland. De paarden staan in groepjes van 5-7 paarden op een stuk wei (voor 5-7 paarden ca. 3000-4000 m2) van 's morgens tot 's avonds, ook in de winter. Ze hebben dus in de winter ook dezelfde weides in gebruik dan in de zomer.
Ik vindt het in princiepe wel goed dat de paarden altijd op de wei kunnen, dus ook in de winter en dan niet op de stal of kleine paddocks moeten staan.
Paddocks voor in de winter zijn er niet (behalve eentje, maar is om los te gooien), vandaar dat de paarden zomer en winter op de weides lopen.

Ze krijgen wel 3 x per dag hooi (2 x op de wei) en 1 x nog in de stal omdat bijna geen gras op de weides staat.

Verder vindt ik de stal prima, alleen zou ik graag jullie meningen horen vanwege de weidegang zomer en winter op dezelfde weides.
bedankt.

Thenexttry

Re: Weidegang op pensionsstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:13

als er genoeg ruwvoer gegeven wordt, lijkt het me een ideale stalling. mits de paarden in goede kuddes verdeelt worden. en het te doen is op de wei.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:15

ED -> VSW

spav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:24

__SavannaH__ schreef:
als er genoeg ruwvoer gegeven wordt, lijkt het me een ideale stalling. mits de paarden in goede kuddes verdeelt worden. en het te doen is op de wei.

Ja ruwvoer is er genoeg en de groepjes zijn meestal 5 paarden. Dan hebben ze lekker plaats om te rennen en te spelen.

Maar ja ik zit een beetje over de weides te denke omdat de paarden bijna geen gras hebben, wel ruimte, maar geen gras.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:26

mijn paard staat ook zo.
zomer en winter overdag op de weide, en snachts op stal.
ze worden op stal gevoerd, dus niet extra op de wei.
tijden zijn ongeveer van 10 tot 16.00.

de paarden doen het er allemaal goed op..
ik vind het wel een voordeel dat ze altijd op dezelfde weides staan.. er staat weinig gras op, maar er komt geen grote overgang van zomer naar winterweide en andersom, dus vrijwel geen koliekgevallen door de overgang naar ander/nieuw gras.

spav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:33

juval schreef:
mijn paard staat ook zo.
zomer en winter overdag op de weide, en snachts op stal.
ze worden op stal gevoerd, dus niet extra op de wei.
tijden zijn ongeveer van 10 tot 16.00.

de paarden doen het er allemaal goed op..
ik vind het wel een voordeel dat ze altijd op dezelfde weides staan.. er staat weinig gras op, maar er komt geen grote overgang van zomer naar winterweide en andersom, dus vrijwel geen koliekgevallen door de overgang naar ander/nieuw gras.

Klopt, hier had ik nog niet aan gedacht ;)

spav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:35

En vinden jullie dan een prijs van 210 Euro volpension voor een paard en 180 Euro volpension voor een pony (D-pony) ok? Stal ligt in Brabant.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:42

ja haha ik betaal 220 euro per paard .. en dan moet ik alles zelf doen ( dus buitenzetten, ruwvoer klaarzetten, krachtvoer klaar zetten, en voeren dmv een voerschema met stalgenoten ) en het enige wat erbij zit is: 2x kleine baal hooi p.w. , 3x klein baaltje stro p.w. en we hebben een buitenbak ( niet altijd te rijden ) , een "paddock" die niet goed bijgehouden wordt. maar 's zomers dan wel 24/7 weidegang ( dit voor 190 euro per maand, zonder iets )

en krachtvoer etc moeten we zelf kopen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:58

Ik vraag me wel af of in de praktijk er ook sprake is van echt weidegang in de winter. Ik zie namelijk niet vaak dat paarden ook als het doornat is of bevroren op de wei mogen (ivm vertrappen van het gras) en dat is in de winter toch vaak een maand of2/3 zo.

spav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:59

__SavannaH__ schreef:
ja haha ik betaal 220 euro per paard .. en dan moet ik alles zelf doen ( dus buitenzetten, ruwvoer klaarzetten, krachtvoer klaar zetten, en voeren dmv een voerschema met stalgenoten ) en het enige wat erbij zit is: 2x kleine baal hooi p.w. , 3x klein baaltje stro p.w. en we hebben een buitenbak ( niet altijd te rijden ) , een "paddock" die niet goed bijgehouden wordt. maar 's zomers dan wel 24/7 weidegang ( dit voor 190 euro per maand, zonder iets )

Oh ok, dan mag ik dus niet klagen denk ik ;)
En staan de paarden bij jullie ook in de winter op dezelfde weides?

spav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:02

troi schreef:
Ik vraag me wel af of in de praktijk er ook sprake is van echt weidegang in de winter. Ik zie namelijk niet vaak dat paarden ook als het doornat is of bevroren op de wei mogen (ivm vertrappen van het gras) en dat is in de winter toch vaak een maand of2/3 zo.

Ik heb afgelopen winter zelf vaak gezien dat ze op dezelfde weides staan (een vriendin stond er ook tot ze vanwege werk verhuizen moest) dus vandaar weet ik dat ze altijd op dezelfde weides staan, ook in winter engelukkig niet binnen. Dus hun beloftes komen ze wel naar.
Hun maakt het niets uit of ze weides vertrappen want gras komt er toch niet omdat ze 365 dagen op dezelfde weides staan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:20

Bij ons gaan ze ook zomer en winter op dezelfde wei.
Deze is echter wel dermate groot dat we hem halveren waardoor het echte grasgedeelte rust heeft.
De paarden staan in de winter op het zandgedeelte en worden dan bijgevoerd (in de zomer ook overigens, maar dat hoort volgens de pensionhouder bij de service)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:24

Let wel op met weinig gras dat je regelmatig zandweg geeft.
Je paard krijgt dan meer zand binnen

spav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:43

linnie050 schreef:
Let wel op met weinig gras dat je regelmatig zandweg geeft.
Je paard krijgt dan meer zand binnen

ja klopt! Dacht ik ook al.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:29

prijs lijkt me heel netjes hoor.. ik sta in utrecht en betaal 232,50 halfpension, dus dan moet ik zelf uitmesten en biks kopen. er wordt wel gevoerd en hooi/kuil en stro zit bij de prijs in. evenals het binnen en buiten zetten. verder zijn de voorzieningen ongeveer gelijk als in je openingspost

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:42

spav schreef:
__SavannaH__ schreef:

Oh ok, dan mag ik dus niet klagen denk ik ;)
En staan de paarden bij jullie ook in de winter op dezelfde weides?

nee bij ons mogen ze alleen op de wei als het echt gevroren heeft ( lees: als er sneeuw ligt dan denkt de boer dat de grond bevroren is )
dus we hebben de "paddock" swinters

spav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 10:51

@ __SavannaH__ : ah ok ;)

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik vindt het opzich een super stalling. De mensen zijn super aardig en het ziet er allemaal leuk en goed verzorgd uit.
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit dat de paarden in de zomer echt geen gras hebben. Ik vindt dit wel een betere optie dan winter en zomer in paddocks. Dat is dan toch nog iets anders dan op weides zonder gras denk ik.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:56

Hoi,

Mag ik weten, eventueel via PB, om welke stal dit gaat?
En misschien ook wat de afmetingen en kwaliteit van de buitenbak is?
Het klinkt namelijk erg goed voor een schappelijke prijs!

Groetjes, Sara