Probleem met manen trekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Probleem met manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:00

Hoi bokkers :wave: ,

Ik verzorg sinds korte Valco, een mooie KWPN ruin van 9 jaar. Daar ben ik natuurlijk hartstikke blij mee, maar ik wilde vandaag zijn manen trekken (don't worry, ik had er toestemming voor! :j ) maar dat vond Valco niet zo'n goed plan.. :+
Schudden met het hoofd, achteruit/opzij lopen, maaien met het voorbeen enzovoort enzovoort.

Wie o wie heeft de gouden tip voor mij zodat ik wél manen kan trekken? :D
Hoe kan ik hem het beste eraan laten wennen? Ik kan me nl best voor stellen dat 't niet zo fijn voelt als er een gek mens aan je manen gaat lopen trekken. :=

Alvast bedankt!

(mocht het hier niet goed staan, excuses.)

s6801881

Re: Probleem met manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:01

Als je het goed doet hoeft manen trekken helemaal geen nare onderneming te zijn voor het paard. Heb je rustig en zachtjes gedaan, of gewoon doorwerken: inrollen, harde ruk en door?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:04

Allebei. :+
Gewoon een dun plukje, haar omhoog kammen, kammetje inrollen en eruit getrokken. Mij is op stage geleerd dat een snel trekje minder pijnlijk is dan wanneer je het er langzaam uit trekt, net als met een pleister. :j
Ik heb het wel rustig aangepakt, dat wel. En een dun plukje gepakt natuurlijk, anders wil het helemaal niet.

Het vervelend doen begon btw al na het 1e plukje, verder ben ik dus ook niet gekomen..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:09

Mijn ervaring: paarden gaan zich bij manen trekken snel vervelen als ze niet zo van het tuttelen zijn. Dan kan je het beste doorwerken. Hard trekken is inderdaad een stuk prettiger voor een paard, daar zit je al goed :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:10

misschien is hij op zijn manenkam heel gevoelig? ish et wel eens eerder bij hem gebeurd?

haha klinkt zo raar harder trekken. dan ga je heel zielig denken :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:12

@s680, Da's nou het vervelende, hij had hooi, ik had hem buiten neergezet dus genoeg te zien, en hij vind het volgens mij heerlijk om wat te tutten, maar manen trekken dus niet. -O-

@Maureen, ja dat zou misschien kunnen. Naar mijn weten zijn zijn manen wel vaker getrokken ja, alleen de laatste tijd dus niet meer. :P

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:13

Miss is het een idee om te knippen? Door de manen omhoog te doen en dan knippen krijg je een 'natuurlijke look' :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:13

Je kunt het na het rijden proberen als hij nog warm is, gaat soms beter.
Sommige vinden het gewoon echt niet fijn en geven een heel theater weg, dan doe ik het ook gewoon niet en knip ze gewoon.
Kotten worden dan wel wat dikker, maar ach, dat kan me eigenlijk weinig schelen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:15

maureen16 schreef:
misschien is hij op zijn manenkam heel gevoelig? ish et wel eens eerder bij hem gebeurd?

Dit is dan ook de enige situatie waar ik hard trekken adviseer. Bij praktijkproblemen zal je het me nooit horen zeggen :')

sorsie schreef:
Miss is het een idee om te knippen? Door de manen omhoog te doen en dan knippen krijg je een 'natuurlijke look' :D

Nee dat wordt verschrikkelijk lelijk ;)

Maar in die trant: je kan de manen wel snijden, ben je een stuk sneller klaar, en als je paard geen hele dikke bos manen heeft, of als je de manen langer dan handbreedte laat kan dat wel een netjes resultaat geven.

Was je paard al buiten geweest, en stonden er paarden buiten terwijl jij bezig was?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 20-04-12 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:17

@sorsie, Knippen kan wel, maar hoe bedoel je 'manen omhoog doen'? Net als bij de kapper ofzo? :))

@Sizzle, na het rijden kan ik wel eens proberen dan. :j Hij was btw nog wel de hele tijd heel iebelig als ik daarna aan z'n manen ging zitten ook al deed ik niks of ik kamde ze alleen maar. :+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:18

Idd manen trekken na het rijden. De porien staan dan nog open waardoor de haren makkelijker los laten. Vooral het stukje het dichtst bij de oren vinden de meeste paarden het lastigste.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:18

s6801881 schreef:
maureen16 schreef:

Dit is dan ook de enige situatie waar ik hard trekken adviseer. Bij praktijkproblemen zal je het me nooit horen zeggen :')

sorsie schreef:

Nee dat wordt verschrikkelijk lelijk ;)

Maar in die trant: je kan de manen wel snijden, ben je een stuk sneller klaar, en als je paard geen hele dikke bos manen heeft, of als je de manen langer dan handbreedte laat kan dat wel een netjes resultaat geven.

Was je paard al buiten geweest, en stonden er paarden buiten terwijl jij bezig was?

Snijden, met zo'n speciaal mesje daarvoor? Ik heb alleen geen mesje en ik weet ook niet hoe dat moet. :o
Paard was al buiten geweest, en er staan daar (helaas) geen andere paarden dus die waren ook niet in de buurt. :n

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:19

Hmm, stalgenoot heeft dat bij mijn paard gedaan, ik vind het heel mooi gelukt. Kan morgen wel een foto maken :P

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:21

sorsie schreef:
Hmm, stalgenoot heeft dat bij mijn paard gedaan, ik vind het heel mooi gelukt. Kan morgen wel een foto maken :P

Die heeft 't gesneden? Ja ben wel benieuwd naar een foto! :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:22

Over het algemeen is het met dit soort klusjes juist prettig dat er geen andere paarden zijn die zich "ermee bemoeien" of waar je paard naar toe wil, dat kan hem ongeduldiger maken :j Mesjes zijn te koop bij de meeste ruitersportzaken, ik ga even voor je zoeken. Je hebt ook kammetjes met een mesje achter de tanden van de kam, dus op het vaste stuk.

Edit: een trimmesje: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... greep.html
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 20-04-12 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:24

Ben ik de enige die zo gemeen is op een praam op te zetten? Ik werk op een stal dus dan heb je geen tijd voor lastige paarden. Ze moeten toch netjes voor de dag komen. Ik doe ze voor ik begin een praam op, en dan is het probleem vaak afgelopen hoor.
Soms even iemand nodig om paard en praam vast te houden. Maar meestal lukt dat prima zo.
En je moet het wel snel doen natuurlijk. plukje vastdraaien trekken en volgende. En kleinere plukjes pakken werkt ook goed. Te grote plukken doen ook pijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:26

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:28

Waaat :wow:
Ik mag toch hopen dat dat een foutje van de website is die prijs! :+

Bij die andere link zie ik het mesje niet.. :o
Of kijk ik nou scheel haha. :P

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:33

Met omhoog bedoel ik inderdaad zoals bij de kapper. Moet wel zeggen dat ik zelf heel lang zat te prutsen :p, maar mijn stalgenoot had het heel snel af :) zal morgen wel even een foto maken, dan kun je zien hoe het eruit ziet ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:41

_Zsazsa_ schreef:
Ben ik de enige die zo gemeen is op een praam op te zetten? Ik werk op een stal dus dan heb je geen tijd voor lastige paarden. Ze moeten toch netjes voor de dag komen. Ik doe ze voor ik begin een praam op, en dan is het probleem vaak afgelopen hoor.
Soms even iemand nodig om paard en praam vast te houden. Maar meestal lukt dat prima zo.
En je moet het wel snel doen natuurlijk. plukje vastdraaien trekken en volgende. En kleinere plukjes pakken werkt ook goed. Te grote plukken doen ook pijn.

Persoonlijk zou ik nooit of te nimmer een praam voor dergelijke doeleinden gebruiken.

Bij een tamelijk recent onderzoek werd de hartslag van paarden gemeten bij praamgebruik en die gaat enorm omhoog, alvorens hij daalt (als dat al gebeurt) en het paard rustig wordt (0nder invloed van de endomorfine, die vrij komt ten gevolge van heftige pijn), Dit wordt toch gezien als een teken van enorme stress en pijn.
Inderdaad vechten een aantal paarden er (terecht) tegen, maar ontstaat bij een aantal andere paarden learned helplessness omdat ze niet aan de pijn kunnen ontsnappen. V

Beschadiging van zenuwcellen in bovenlip blijkt aanmerkelijk meer voor dan gedacht (maar slechts zelden herkent) en is een zeer groot risico van de praam.

(equitation science-McGreevy and McLean)

Je moet het maar willen... -O-
Laatst bijgewerkt door liljebo op 20-04-12 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:42

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:44

Je hebt ook van die kammetjes, waarmee je niet hoeft te trekken, maar alles weg 'snijdt'. Ziet uit als een zakmes, en als je het uitklapt, is het gewoon een kammetje. Je bent heel snel klaar, en geen gepluk enz. aan manen!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:46

lees ff mee!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:46

Tja als het paard aangeeft dat het pijn doet verzin ik toch echt wat anders hoor...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:50

troi schreef:
Tja als het paard aangeeft dat het pijn doet verzin ik toch echt wat anders hoor...

Jaaa precies, maar wát voor iets anders? ;) Dat is dus de reden van dit topic, omdat ik het niet weet. Maar als je iets weet te verzinnen.. Graag! :j

Symbeami schreef:
s6801881 schreef:
:wow: kom zowaar een doodgewone trekkam voor ruim 100 euro tegen %) http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... kam-1.html

Kon het even niet laten mijn verbazing te delen :=

hahaha, ik denk dat dat een foutje is, agradi heeft de website net helemaal vernieuwd en hij werkt ook nog niet helemaal fijn, die website.

Andere optie is nog de Solocomb, hier gaat het echt heel erg makkelijk mee.

http://www.paardendrogist.nl/product/so ... ii/110257/

Die ziet er goed uit! Wel duur.. :o