Paard vernield staldeur, wie heeft een goede suggestie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

Paard vernield staldeur, wie heeft een goede suggestie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:13

Met mijn paard heb ik een klein probleem ten aanzien van de staldeur. Hij heeft een deur uit een geheel, waarvan het onderste deel dicht is en het bovenste deel spijlen met een weefrek. Kan hij mooi rondkijken in het gangpad. Maar hij ontzet het bovenste gedeelte nogal. Als hij warm is of om een andere reden jeuk heeft, dan gaat hij schuren met zijn manenkam/nek in de weefopening en ontzet zo het geheel. Nu kunnen we het bovenste deel helemaal dicht maken met spijlen, maar dat ontneemt hem de mogelijkheid om te kijken. Ik denk er dan zelf meer aan om het spijlendeel weg te halen en het onderste deel wellicht wat hoger te doen. Maar wellicht zijn er andere oplossing waar ik niet aan denk. Heb ook wel eens een afbeelding gezien met van die banden, maar kan dat nergens weer vinden. Heeft iemand een goede suggestie?
Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.

Rumpleteaser

Re: Paard vernield staldeur, wie heeft een goede suggestie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:15

Mmmm, ik zou me denk ik eerst even verdiepen in de oorzaak :)
Misschien kun je iets bedenken om die neiging tot wrijven weg te nemen?
Het hek dichtzetten helpt denk ik niet als hij echt jeuk heeft. Dan zal hij wel een ander plekje in z'n stal vinden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:15

Misschien moet je de reden oplossen? Waarom schuurt jouw paard de deur eruit?
En dan pas kijken naar een evt aanpassing aan de deur. Maar nog liever, meer uit die box, dan kan hij ook niet de deur slopen.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:20

Daar hebben jullie wel gelijk aan en in dat opzicht is het echt wel het meest verwende paard in de omgeving.
Paddock, weidegang en niet in knuttenspitsuur, elke dag iets doen, stalgenoten, 5 voermomenten, vliegendeken, veerust op buitenritten,....Maar hij heeft en een gevoelige huid en knutten zijn dol op hem en het is een aansteller. Beetje warm is veel heisa.
Er zijn wel andere plekjes waar hij zich kan schuren, zonder dat hij de deur molt.
Kortom de opties die ik in de hand heb zijn benut denk ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:22

Paarden stellen zich niet aan, die geven een signaal af... :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:23

Een paard kan zich niet aanstellen :\

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:28

nou, dat ben ik ook weer niet met jullie eens. Klein vogeltje grote reactie, grote trekker geen reactie. Zit toch iets onlogisch in... :))

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:30

Wat wij logisch vinden hoeft voor een paard niet logisch te zijn, true. :D
Maar dat noem ik geen aanstellen... Dat noem ik verschil in hersenen, in zicht, enz. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:33

Paard 24/7 buiten zetten ;)
Dit paard doed het denk ik uit verveling!

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:44

nou vervelen doe ie zich niet en dan wordt hij vrijwild voor knutten. Dit is niet de oplossing die ik zoek en ook niet het probleem dat ik heb.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:48

Hoe weet je zo zeker dat ie zich niet verveeld? Hoeveel komt ie eruit?
En hoe lang heeft hij die jeuk al? Komt dat vaker voor?
Wat voor een ras is het? Hoeveel krachtvoer geef je hem? En wat voor een ruwvoer?

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 13:59

gisteren van 10.00 - 12.30 uur paddock bij stal. Heb zelf weide bij huis, hij staat elders. Om 14.00 uur opgehaald, half uur wandelen. Anderhalfuur geweid, weer half uur terug. 's Avonds verenigingsles. 3 kg biks, voldoende natuurland hooi. me dunkt, denk dat veel paarden het minder hebben. KWPN ruin, 12 jaar.
Heeft geen zomerexceem of andere huidongemakken....

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:01

Paarden kunnen zich net als niet aanstellen ook niet vervelen.

Ik ga toch denken dat hij een allergische reactie heeft en daarom schuurt, schuren doetie om jeuk en die jeuk komt ergens vandaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:00

Heeft geen zomer-eczeem, schrijf je, waarom mag je paard dan niet buiten in het "knutten-spitsuur"(?) dus wordt je paard ook niet gek van de knutten, die dit (ondraaglijke jeuk) veroorzaken, lijkt mij, @Ahummm.

Ik heb een paard dat 24/7 buiten staat, heeft verder (tot nu toe) absoluut geen zomereczeem, ik geef toe dat het een botte hork is, die sloopt ook iedere stal waar die onverhoopt af en toe eens in terecht komt. Bijv. wachtend op de hoefsmid... Dmv. geschuur met nek/hals, ja, ook in het weefrek, of... erger nog... met zijn dikke kont, hier is vrijwel geen stal(deur) tegen bestand. Diverse paddock-weide-hekken waar geen stroom op stond zijn ook heftig ontzet en verbogen en soms er uit gedrukt (met zijn kont). Ook inderdaad verbogen weefrekken.
Of de stal moet nijlpaard/ neushoorn/mammoet/ bestendig zijn. Dan zou het misschien Jaopie-bestendig zijn.
Ik denk wel degelijk dat je paard zich op stal de pest ergert. En verveelt. Een paard kan zich wel degelijk vervelen. Net als een hond die niet genoeg uitgelaten wordt. Sommigen eerder dan anderen.
Zeker lijkt het mij geen "oplossing" om nog meer dicht te gaan maken.

Dat is symptoom-bestrijding.

Je paard, zo schrijf je, is erg verwend.
Tsja, dat was de mijne VROEGER ook, jouw paard schuurt en kliert net zo min als de mijne dus door jeuk, maar gewoon doordat die zich verveelt. en gewoon weer buiten wil lopen.
Ook met paarden heb je er verwende en verwaande hennetjes en haantjes bij lopen.

Aan het werk zetten, deze verwende types, want aandacht is alles voor ze.
Ook in het werk.

En zo min mogelijk op stal.

Overigens vind ik 3 kg biks per dag (ik weet niet welke kwaliteit of wat daar dan in zit) wel mega-veel. Voor een paard dat verder niet hoeft te presteren/ niet in de sport loopt.
Dat kun je meestal af met een goede kwaliteit hooi.
En voor de leuk, een handje(!) basis-brok.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 20-04-12 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:02

Er bestaan speciale borstels om in stal op te hangen. Mijn fries had daar veel profijt van.... Borstel hangt nu tijdelijk bij pony omdat ze van box verwisseld zijn en ik de bouten niet los krijg... :o Ik merk dat hij nu weer vaker de deuropening gebruikt idd.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:06

Ja, ik heb ook een oude bezem in de stal hangen. Mijn paard schuurt alleen maar aan de bezem, niet meer aan de deuren/voerbak/waterbak.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 15:36

die borstel ga ik zeker proberen.
tav het voer. Hij loopt 6 maal per week en ook geregeld stevig (dressuur vooral, buitenrit en springen, longeren), is 1,73 en absoluut niet dik of overvoerd. Minder voeren geeft een scharminkel en dat is ook niet de bedoeling.
Hij is gevoelig voor knutten, daar ben ik wel achter. Weidegang voor 10.00 uur en na 16.00 uur doe ik ook niet, juist om schuren te voorkomen. Want dan kom je in die beroemde circel.
Verder doe ik op dat gebied alles wat nodig is en hij heeft een prachtige staart en manen, dus het werkt wel zoveel.
Maar creatieve constructie adviezen mensen, daar zou ik blij mee zijn en die zie ik niet zoveel. Zal dus wel bij mijn gedachte (de halve deur) blijven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:51

Dit klinkt voor mij wel als zomerexceem... maar goed: zolang je paard een plekje kan vinden, zal het blijven schuren. Ontneem je die plek? Tja, dan blijft je paard dus met de jeuk zitten... Ik zou als ik jou was eens kijken of een exceemdeken wellicht uitkomst gaat bieden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:52

dus hij heeft zomerexceem,zo uit je post te lezen.misschien met een ecxeemdeken op buiten zetten,kijken naar speciaal voer en bezems hangen in stal
Ahumm schreef:
die borstel ga ik zeker proberen.
tav het voer. Hij loopt 6 maal per week en ook geregeld stevig (dressuur vooral, buitenrit en springen, longeren), is 1,73 en absoluut niet dik of overvoerd. Minder voeren geeft een scharminkel en dat is ook niet de bedoeling.
Hij is gevoelig voor knutten, daar ben ik wel achter. Weidegang voor 10.00 uur en na 16.00 uur doe ik ook niet, juist om schuren te voorkomen. Want dan kom je in die beroemde circel.
Verder doe ik op dat gebied alles wat nodig is en hij heeft een prachtige staart en manen, dus het werkt wel zoveel.
Maar creatieve constructie adviezen mensen, daar zou ik blij mee zijn en die zie ik niet zoveel. Zal dus wel bij mijn gedachte (de halve deur) blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:57

Niet minder voeren, maar anders voeren zou een oplossing kunnen zijn. Drie kilo biks is echt bizar veel voor een paard wat geen prestaties hoeft te leveren. Wat je nu opnoemt aan werk stlt echt niets voor voor een gezond paard.
Goede basis leggen met ruwvoer, en INDIEN NODIG aanvullen met krachtvoer.

Ik heb wel vaker paarden zien vergaan van de jeuk. De meeste kregen Pavovoer. Geen idee waarom, maar ze deden het er niet goed op.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 16:20

ik heb geen paard alleen voor de knuffel, hij levert wel degelijk prestaties en een exceemdeken heeft hij. Zo voorkom ik dat hij er echt last van krijgt. Hij vergaat ook niet van de jeuk maar heeft soms jeuk (bijvoorbeeld na het rijden). Drie kilo is imo niet bizar veel voor een groot paard dat heel geregeld werkt. Dan werd hij toch wel vet en hij is absoluut niet vet of buikig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:24

Het gaat niet om het vet worden, maar om de stoffen die het lichaam niet goed aankan, of beter gezegd niet goed afgevoerd krijgt ;)
Maar goed, als jij zeker weet dat je voerbeleid goed is, zul je de oorzaak dus elders moeten zoeken. Zweetkriebel? Minder last als je 'm afdoucht na het rijden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:31

* Mijn paard krijgt voor minimaal het zelfde werk maximaal één kilo biks per dag.

* oorzaak opsporen - goede dierenarts raadplegen of het jeuk is want dan moet dat eerst aangepakt

* mbt de staldeur: een paard dat "lekker kan rondkijken" vanuit een weefrek? Dat kan dus helemaal niet, hij ziet geen flikker want kan zijn hoofd nauwelijks opzij draaien in zo'n rek. Dus mijn eerste snelle oplossing zou zijn: weefrek er af en écht kunnen rondkijken over halve staldeur. Vervolgens is het dan de vraag of er wel wat te zien en beleven valt op stal of dat ie de hele tijd naar niks staat rond te kijken... En verder méér aan het werk zetten, méér naar buiten. Ik ken jouw paard natuurlijk niet, maar als je een typisch "werkpaardje" hebt, dan verveelt ie zich als snel de klere op stal. En sommige paarden kunnen gewoon slecht tegen het op stal staan. Tegen de deur trappen ed is gewoon een vorm van aandacht vragen, dus daar heeft hij blijkbaar behoefte aan en staat niet tevreden op zijn stalletje.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:53

Ik denk dat TS niet bedoeld dat paard met zijn hals in zijn constructie staat waarin hij niet kan bewegen (het echte weefrek dus) maar dat hij in de tralies een opening heeft om zijn hoofd naar buiten te steken. Tenminste dat hoop ik de openingspost terug lezend....

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:41

Bedankt voor jullie input. Maar hoe goed bedoeld jullie suggesties ook zijn, ze gaan allemaal een andere kant op dan ik vraag. Het voedingsschema, rijschema, zijn bezigheden, stalmanagement, zijn smakelijk zijn voor de knutten ZONDER dat hij allergisch is ervoor is staat allemaal niet ter discussie en hoeft niet ter discussie te staan. Zijn weefrek begint lager dan je normaliter ziet, dus hij kan met zijn lange nek echt 180 graden rondkijken en dat doet hij ook. Ik ontneem hem niet alle mogelijkheden in de stal om te schurken als hij jeuk heeft, maar hij hoeft niet de deur te ontzetten, dát wil ik voorkomen. Hij heeft nu één staldeur redelijk vervormd. Er is een stal dichter bij de deur vrijgekomen en dat lijkt met voor hem leuker. Daar kunnen en willen we naartoe, maar ik wil de staleigenaar niet met nog een kromme deur opzadelen. En dat is de reden waarom ik benieuwd was naar suggesties met betrekking tot de constructie, vorm en uitvoering van de deur. Want zoals ik aangaf denk ik zelf aan een halfhoge deur en dan zonder weefrek. Maar wellicht dat iemand op een stal een andere goede en mooie oplossing heeft of heeft gezien.
Laatst bijgewerkt door Ahumm op 21-04-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt