Opfok in combinatie met pensioenstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Opfok in combinatie met pensioenstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 21:12

Ik ben benieuwd of er ook stallen zijn die de opfok van jonge paarden combineren met de zorg voor paarden die (vervroegd) met pensioen zijn. Lijkt me best win-win: goedkope pensioenstalling voor de pensionado's en volwassen, ervaren opvoeders voor het jonge grut...

Marion71

Re: Opfok in combinatie met pensioenstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:17

Yep, wij combineren dat kleinschalig. Overigens is lang niet elke pensionada als opvoeder geschikt: van de 5 die wij er hebben, is maar 1 een echte nanny. De andere 4 zijn of te onderdanig, of veel te complex of heeft zelf een hekel aan jonkies. Het is dus niet persé een win-win-situatie.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 22:14

Nee, daar ging ik ook niet van uit, maar sommige oudgedienden kunnen nog heel waardevol zijn als pedagogen ;) Hebben jullie voor de wat minder pedagogisch begaafden aparte onderkomens?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:57

Dat klopt. De supernanny loopt idd met de jonkies 24/7 buiten met schuilstal en grote paddocks. Enige nadeel is eigenlijk dat zij een andere voerbehoefte dan de jonkies heeft en ze heeft dus wel wat reserve.
De andere pensionada's staan overdag buiten in de paddock met hooi (winter) of in de wei (zomer) en 's nachts op stal. Als het 's zomers erg mooi weer is, blijven ze buiten, maar vorig jaar waren dat maar 4 dagen. Uiteraard lopen ze wel in groepjes buiten en kunnen ze op stal veel sociaal contact hebben (tralies en open voerluiken).

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 22:58

Klinkt super! Aan welke kant van het land zitten jullie?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:52

Is ook super. Als ik zie hoe ze er bij ons uitzien. Zeker ook de oudjes van 27 (rijpaarden). Wij zitten aan de andere kant van het land dan jij. In Overijssel bij Zwolle.

Floyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:53

Welke plaatsen ben je naar op zoek? Ik ken diverse die zulke stallen hebben.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 00:30

Ik ben niet specifiek op zoek hoor. Ik vind het alleen handig om te weten waar dit soort stallen zitten. Weet je er enkele in Zuid Holland toevallig?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:34

ik ken er een paar, maar die zitten wel in de pony matentot D zeg maar )
daar staan de jaarlingen en ouder gewoon bij elkaar , de 1 is een supernanny, de ander wat minder en idd je kunt niet ieder paard als opvoeder inzetten, per dier bekijken, maar het is prima te doen
ook wel kleinschalig trouwens, de stekjes die ik ken , maar ze zijn er wel :)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:41

Ik sta op een stal die zowel opfok als gewoon pension biedt en daarnaast ook een rusthuis is... Ideaal, alles loopt bij elkaar en leert van elkaar, ik zou niks anders willen....

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:31

Ik moet ook voor binnenkort een opfok stal hebben, ik vroeg bij me andere paard of zij ook een veulen wilde stallen wilde ze niet doen( is niet goed voor een veulen) dus wij gister opzoek. Nu blijken we ook nog goedkoper uit te zijn om het veulen in een opfok stal te zetten dan bij de stalling:) En de opfok stal zithier 5 min vandaan( drenthe) en mijn paard 25 min, dus word elke dag een ritje paarden:-) want ik wil zowieso elke dag borstelen knuffelen zodat ze je helemaal kennen,.. Mijn fjordje staat nu heel erg goed, en de veulen gaat daar ook wel heen maar dan na de opfok:-) dus ben benieuwd:-)
in zuid holland zitten er behoorlijk wat hoor.

*opfok stal zwetsloo
*middelburg zit er ook 1
*stal muilwijk groot- ammers
* http://www.verboonveulenopfok.nl/ schipluiden.
weet niet of je daar in de buurt bedoeld, deze vond ik op google;)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:38

Ik vind het een leuke combinatie. Heb zelf nu 2 jaarlingen en 2 pensioenpaarden hier staan. Gister werd het land bemest en de kleintjes vonden het reuze spannend die grote machines. Toen de 23 jarige relaxte ruin er naast gezet en er was meteen niets meer aan de hand. plus dat de kleintjes er zo weer een positieve ervaring bij hadden. De andere pensionada is een ex-fokmerrie dus die weet ook wel raad met brutale jonkies....