Mobiele 'graas-roundpen' voor mini?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Mobiele 'graas-roundpen' voor mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:32

Sinds enkele dagen maak ik kennis met het enorme vernuft van een mini om zichzelf overal uit te bevrijden.
Dan zie ik weer een bruine streep voorbij schieten, en is meneer weer even de wereld aan het verkennen.
Echt onveilig is het niet, hij kan niet echt ergens naartoe, en blijft wel bij mijn pony's.

Toch wil ik dat hij zich niet helemaal lamlendig eet. Ik heb dus een graasmasker voor hem, maar daar moet hij nog een beetje handig mee worden.
Tot die tijd ben ik dus aan het dubben over een betere omheining.
Nu denk ik het huidige weitje te omheinen met tuingaas (dat groene/ met een metalen kern).

Ik bedacht me echter nog iets.... In Emmeloord zag ik op de kliniek een soort mobiele graaskooi. Die kun je telkens verschuiven zodat paarden kunnen grazen binnen de kooi.
Ineens bedacht ik me dat ik zoiets ook zou kunnen maken, maar dan van gaas, en dit in de grond verankeren met prikpaaltjes.
De mini is erg mini, en volgens mij geen type dat flink gaat lopen rammen... ik denk dat hij daar dus wel in/ achter zal blijven.
Ik kan de 'kooi' dan verplaatsen zoals je dat doet met een konijnenhok... Zo staat hij toch min of meer 'in' / 'tussen' de groep.

Zodra hij goed eet met zijn graasmasker, en alles goed loopt met de andere pony's kan hij natuurlijk meer de ruimte krijgen....

Zou zo'n graaskooi kunnen werken?

Brainless

Re: Mobiele 'graas-roundpen' voor mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:40

Je weet pas of het werkt als je het probeert.

Je hebt ze ook voor schapen. Die zijn qua grootte zeker geschikt voor je mini.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:41

Brainless schreef:

Maar dat is van flexibel materiaal toch? Dat oranje gaas/blokken-lint? Zelfde spul als stroomdraad dus. Of bedoel jij iets anders?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:45

Hoe laat je hem wennen aan het masker dan? Hier gaan ze de eerste keer gewoon de weide op, na een half uurtje begrijpen ze het.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:52

Uiteindelijk zal hij het wel oppikken... maar er zullen ook momenten zijn dat ik hem even zonder masker wil zetten, of een stuk wil afzetten in de paddock op deze manier....
Zo'n portable kooi lijkt me wel erg handig en breed inzetbaar.
Ook wordt hij nu nog opgevreten door de andere pony's.... dus een veilig heenkomen zolang ze nog aan elkaar moeten wennen is ook wel prettig...

Nu ik zoek op schapenkooi en schapenhekjes vind ik meer van dergelijke ontwerpjes...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:56

Ah op die manier, ze staan dus altijd op de weide? Geen paddock of iets? Dan klinkt zo'n kooi best aannemelijk! Succes met zoeken :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 22:01

ZusJacobs schreef:
Ah op die manier, ze staan dus altijd op de weide? Geen paddock of iets? Dan klinkt zo'n kooi best aannemelijk! Succes met zoeken :)

Ze staan overdag op de weide, en soms deels op de paddock en 's nachts op stal.
Alles is echter voor 'grote paarden' gemaakt, zo ook de omheining van de paddock.

Hij is nieuw in de groep, dus ik wil hem de tijd geven rustig te wennen.... en een veilige plek te hebben.
Daarmee zorg ik dan ook dat hij niet teveel kan bunkeren.

Nu ik er iets dieper over nadenk heb ik al wat leuke ontwerpjes in gedachten.... Ik denk dat het wel eens zou kunnen werken!
Ik zal foto's plaatsen wanneer klaar ben met knutselen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 00:24

Ninx schreef:
Brainless schreef:

Maar dat is van flexibel materiaal toch? Dat oranje gaas/blokken-lint? Zelfde spul als stroomdraad dus. Of bedoel jij iets anders?

Nee, een stalen hek/frame met wielen eronder:
Hier zie je zoiets (wel een klein plaatje.. de advertentie is nl al weg).
http://www.berkelland.net/index.php/201 ... n-ren.html

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:53

Ga eens bij Gallagher kijken naar de Smart Fence, daar kan je gemakkelijk een graas roundpen mee maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 15:02

Die smart fence ziet er goed uit! Ook nog redelijk betaalbaar...... als het duurzaam genoeg is, als in: betrekkelijk hufterproof....

Ik heb nu iets gemaakt (met tuingaas & prikpaaltjes), het is nog betrekkelijk klein... (diameter van 3 meter) maar het is dan ook voor tijdelijk.... Ik ga hem nog wel iets groter maken.
Voor nu voorkomt het in ieder geval dat hij uitbreekt en zich een hartvervetting eet ;-)
Straks kan hij in de groep met graasmasker, dat is natuurlijk veel fijner..... maar nu liever even kleinere ruimte i.p.v. een platgereden, in stukken geschopte of volgevreten mini :-) Zijn tijd komt nog wel zal ik hem zeggen.... een incubatiehok... ;-)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:25

Zoiets is ook makkelijk, en nog best groot, plus redelijk onverwoestbaar voor een shet met bijv. jeuk. :D
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:52

Ja, een lammerhok, schapenhek... ook handige dingen, was ik hier en daar al tegengekomen.
Wel wat robuuster idd....
Ik zag ze ook in een houten uitvoering, wieltjes eronder.. en rijden met dat ding! ;-)
Nieuw zijn ze betrekkelijk prijzig, maar zoiets is natuurlijk best goed zelf te maken......

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:56

met betonnetten kan je dit makkelijk namaken denk ik, wij hebben met onze oude betonnetten een kippenren gemaakt, de tanden in de grond duwen en het geheel houdt zichzelf "recht", gaas errond (want ja kippen kunnen erdoor) en geen palen nodig gehad. als in tijdelijk best handig.