geen deken toch wassen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hobbyboerin

geen deken toch wassen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:16

zondag 22-4 heeft mn dochter een onderlinge wedstrijd.
Nou is haar pony een viespeuk en omdat ze nooit een deken op heeft ben ik bang dat het nu nog te koud is om haar te wassen.
Of zou je haar gewoon een dag van te voren kunnen wassen en dan een zweetdeken over tot ze droog is. ik ben bang dat ze het dan de dagen erna te koud krijgt als ze in de wei staat omdat je haar beschermlaag aantast. wat kunnen we het beste doen?

Maureen95

Re: geen deken toch wassen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:17

ik weet niet wat voor vlekken ze heeft maar er is spray die vlekken heel makkelijk verwijderd. misschien een optie?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:00

Wassen kan ook zonder zeep. Ik weet niet wat voor kleur het paard heeft natuurlijk. Voor een schimmel zal het al werken om eens goed af te spoelen met water. En de mestvlekken eens goed in te soppen. Voor andere kleuren werkt een simpele wasbeurt op het gehele lijf met schoon water al een heleboel. De manen en staart van mijn haflinger die wit behoren te zijn was ik nu al heel regelmatig met zeep. En ook zij staat zonder dekens.

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:03

Een keer wassen zou geen probleem moeten zijn.
Je kunt ook na het wassen het paard longeren, zo worden de spieren weer warm en droogt hij/zij mooi op.
Misschien wel handig om deken op te laten, anders is hij weer vies de volgende ochtend...
Ik heb zelf suedine deken met voorsluiting, kruissingels en bilkoorden van Harry's Horse, super handig!
Succes met de wedstrijd!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:05

Wat ik bij mijn haf doe als het te koud is om te wassen is staart in soda weken, dat hoef je erna niet uit te spoelen.
verder met een borstel ook benen en manen hiermee doen en erna lekker stappen met je paard.

en verder gebruik ik equilux

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:07

Ik zou het niet doen, met heel veel soorten zeep haal je het beschermende vetlaagje van de haren en huid af, waardoor ze het super koud krijgen.

Alleen water kan wel, maar daarna goed stapen tot hij/zij weer droog is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:10

Ik zou ook wassen zonder zeep. Met alleen de tuinslang en een borstel (dus nat borstelen) kom je bij ieder paard al een heel eind :j Daarnaast kun je de staart wel met zeep wassen, zodat die mooi schoon en zonder klitten is als eindresultaat.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:11

het vriest nog snachts..geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken een paard te wassen...overdag is het ook niet bijster warm... (sowieso wassen met zeep is al niet al te best voor paardenhuid en dit verwijderd het huidvet..wat het paard warm moet houden)

is gewoon goed borstelen geen optie?

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 00:14

eridinges schreef:
Wat ik bij mijn haf doe als het te koud is om te wassen is staart in soda weken, dat hoef je erna niet uit te spoelen.
verder met een borstel ook benen en manen hiermee doen en erna lekker stappen met je paard.

Soda is niet bepaald huidvriendelijk. Week je dan alleen het onderste gedeelte van de staart (alleen het haar)?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:46

ik zou op dit moment eerder zoeken naar producten waarmee je kunt schoonmaken zonder te wassen , dus droogshampoos etc , het heeft vannacht nog gevroren, niet echt een goed moment om een paard te gaan wassen

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:59

vaughane schreef:
eridinges schreef:

Soda is niet bepaald huidvriendelijk. Week je dan alleen het onderste gedeelte van de staart (alleen het haar)?

Ik doe haar manen en haar staart weken met soda.
Ik heb er na al die jaren nog nooit problemen mee gehad.
Uiteraard doe ik het niet op der vacht

Soms gebruik ik ook biotex

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:01

Je hebt hele goede droogshampo's insmeren, even laten zitten en uitborstelen.. Ligt wel een beetje aan wat voor n vlek het is? Succes

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:21

ben bang dat het niet meer nodig is zondag is de wedstrijd en vandaag werd de pony kreupel.