Tracktor/heftruk/quad... wat heb ik nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Tracktor/heftruk/quad... wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:48

Af en toe komen de plannen weer verder op tafel, en alles begint steeds duidelijker te worden betreft paardjes aan huis wanneer we over 3 jaar gaan kopen.

Maar nu zit ik met het bak/paddock slepen, balen hooi verplaasen e.d.
Het 'grotere' werk dus.. waarbij gewoon eigenlijk iets traktor achtigs nodig is.
Ik heb wel eens zien slepen met een Quad.. en met een tinker schijnt dit ook te kunnen :')

Maar dan ben ik nog niet klaar betreft verplaatsen van hooi bijv..

Wie heeft er een kleine hulp op stal.. en wat voor?

TTessa

Re: Tracktor/heftruk/quad... wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:54

Een verreiker wordt op mijn stalling gebruikt voor het hooi , drinkbakken, paddock gelijk maken en zo. Tractor lijkt me onlogisch omdat ze meestal heel veel kosten en te breed zijn... Ikzelf ben heel enthousiast over de verreikers van Manitou.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:56

Voor het hooi gebruiken wij een vorkheftruck. Voor het slepen van de wei gebruikten we of onze jeep of de grasmaaier of een van de shetten. Grasmaaier is zo'n zitmaaier met aardig wat power. Daar maaien we de wei mee. Wil je ook zelf gaan hooien? Want dan zou ik voor een traktor gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:57

Een tractor, een John Deere 1020 uit 1074, om precies te zijn. Verder een sleep, kunstmeststrooier, transportbakje, grondschuif, cyclomaaier PZ135, en een hooischudder. Alles in de loop der tijd 2ehands op de kop getikt, behalve de sleep en het bakje, die zijn nieuw gekocht. Het enige dat ik (nog) niet heb is een voorhef op de tractor (ding was er origineel wel mee leverbaar), dus balen verplaatsen dat gaat niet lukken.
En een bloter ipv een cyclomaaier is voor het maaien van ruige grasplekken ook wel handig, dus die komt er ook nog wel een keer. En misschien een kantenploeg en/of een eg, om de bak los te trekken en de hoefslag weg te werken.

Als je nooit zult hooien heb je geen schudder nodig, maar de rest is toch eigenlijk wel errug handig...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:02

TTessa schreef:
Een verreiker wordt op mijn stalling gebruikt voor het hooi , drinkbakken, paddock gelijk maken en zo. Tractor lijkt me onlogisch omdat ze meestal heel veel kosten en te breed zijn... Ikzelf ben heel enthousiast over de verreikers van Manitou.

Je hebt ook kleine (tuinbouw)tractortjes. Voor de bak slepen is een kleine tractor het fijnst.

Ik denk dat een verreiker of een tractor met vorkheftruck erg handig is, want dan kan je echt grote balen hooi en stro verplaatsen.

@Ibbel: ik weet niet hoeveel grond jij hebt, maar is dat echt nodig als je niet hooit? bij ons wordt het gras in de paardenweides nooit zo hoog, want die worden ook nooit gehooid in het jaar dat ze paardebnweide zijn.

Denk dat een gewone (zit)grasmaaier en bosmaaier voor de randen dan wel voldoen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:05

Ibbel schreef:
Een tractor, een John Deere 1020 uit 1074, om precies te zijn.

Das een oudje :oo , ik wist niet dat ze toen al gemaakt werden :D en wat goed dat deze het nog steeds doet :))

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:53

Hier ook een klein tractortje, zal vanavond thuis een foto opzoeken. Zit een bakje bij, een frees, een maaidek en een sleepje. Dat is eigenlijk genoeg voor ons (klein boerderijtje, 2 paarden aan huis). Het bakje gebruik ik om de hooibalen vanuit de hooischuur naar de stal te brengen, met het sleepje sleep ik de wei en paddock, met de frees frees ik de paddock en de wei als die opnieuw ingezaaid moet worden, en het maaidek spreekt voor zich. Is een ideaal dingetje, Kubota, 1 meter breed geloof ik. Tweedehands gekocht en al heeeeeel veel plezier van gehad ;-).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:39

josie schreef:
Ibbel schreef:
Een tractor, een John Deere 1020 uit 1074, om precies te zijn.

Das een oudje :oo , ik wist niet dat ze toen al gemaakt werden :D en wat goed dat deze het nog steeds doet :))

Hihi, ja, bijna uit het jaar nul.
Ik typ wel eens vaker mis :D

En nee, het is allemaal niet nodig, maar wel handig. Een zitmaaier en een bossenmaaier zijn ook handig, maar zitmaaiers zijn niet gebouwd op ruige weilanden, en bossenmaaien is zwaar lichamelijk werk dat ik liever aan John overlaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:27

Als je het regelmatig bijhoud lukt het wel. We hebben een keer gehad dat de zitmaaier er moeite mee had en toen stond het gras bijna 1 meter hoog.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:37

Mijn dochter heeft een kleine boerderij gekocht met een flink stuk grond erbij en wij denken na over hetzelfde dilemma.
Na een eerste selectie vielen al enkele mogelijkheden af : motoculteur, quad en zitmaaier.
Nadien was de keuze tussen een minitractor of een oudere, grote tractor. Ik ben bij een tiental verkopers en gebruikers langst geweest en heb daar heel wat info gekregen.
Uit deze info en onze omstandigheden zijn we tot het besluit gekomen dat we voor een minitractor gaan met minstens 25 pk omdat dit het meest veelzijdig is voor ons.
Daar ben ik nu naar op zoek.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:44

Bedankt voor de reacties!
Ik heb nog geen idee van de hoeveelheid grond, maar ik ga even uit van alleen een paddock, omdat mijn pony niet op de wei kan.. (maar wie weet later wel)

Ik ga eens googlen wat een verreiker is?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:46

Als je er ook grote balen mee wilt gaan verzetten, kan je ook eens voor een minishovel kijken. Daar kan je ook mee uitmesten en je mestbult mee verplaatsen/ophogen. Wij hebben een grote en hij is ideaal, kunnen er alleen niet mee uitmesten. De buren hebben een kleintje op hun paardenbedrijf, en doen er alles mee. Ook bakslepen. Maaien zal met een shovel niet gaan lukken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:51

Ja! Das perfect!! Die hebben ze hier op stal ook! (ook met mesten e.d.)
Thanks!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:18

Je bent wel èrg voortvarend hoor :P

Om te weten wat het beste voor je is, zul je eerst moeten weten op wat voor plekje je terechtkomt en op welke manier je dàt plekje wilt en kunt gebruiken :)

Wie weet krijg je wel een lieve buurman met allerlei machines die het voor je wil doen, of krijg je smalle doorgangen waardoor de mogelijkheden beperkt worden, je weet niet voor opslag-mogelijkheden voor hooi (en / of een machine...) je krijgt of hoe die te bereiken zijn....

Beter eerst dat plekje zoeken dus en dan pas kijken wat je daarvoor nodig hebt :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:52

Houd er wel rekening dat zo'n minishovel (bv een weidemann) toch gauw rond de €20.000 kost.
Het zijn hele handige machine's maar haast onbetaalbaar.

Ik zou je bv een Ford Dexta of een kleine MF aanraden.
Sleepje,palletvork of balenprikker en een bloter en je bent klaar.