Hoe sokken + beenhaar scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Maybe_x

Hoe sokken + beenhaar scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:46

Hallo,
samen met mijn vriendin willen wij de benen van haar pony scheren.
Het is een welsh cob en hij heeft boven zijn sokken zelf ook nog allemaal haar aan zijn benen.
We willen dit er graag allemaal af hebben. Hoe kunnen we dit het beste doen?
Ik ben in het bezit van een sectolin clipper se-pink, met opzetkammen van 3,6,9&12 mm. ook heb ik een toiletteerschaar(gebogen punt) en een gewone schaar.
Alvast bedankt.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:16

Je wil zijn sok er dus wel aan laten zitten ..of ? Je wil het haar bij zijn zwilwrat etc weg hebben ? Zo begrijp ik het nu ff :').

Dan zou ik zeggen draai je scheerapparaat om dat je als het ware met de puntjes richting het been zit en haal en zo naar beneden toen er langs . Zo krijg je ook geen happen of duidelijk verschil maar haal je wel netjes de uitstekende haartjes weg. Hoop dat je het zo begrijpt want op internet uitleggen is niet mijn sterkste punt :') _O-

Wil je wel zijn hele sokken eraf dan zou ik dat persoonlijk met een grootte doen want dat geeft toch een netter effect vind ik zelf. Dan zeg ik afhankelijk van kleur (vos) kroonranden tot aan kogel scheren en dan het been oppakken en dan de koot en sok wegscheren , draai je apparaat om en haal hem langs de achterkant van de pees naar de kogel toe om die haren netjes weg te halen.

Bij bruine, zwarte, schimmels ea. kleuren zou ik zeggen groot apparaat, en dan vanaf kroonrand tot knie of hele knie meescheren . Als je de knie scheert dan langzaam het apparaat erafhalen naar de rand van de knie toe zodat je een mooi verloop hebt :)

Let hierbij wel op! een paard kan enorm schrikken van een scheerapparaat, werk altijd rustig en veilig eventueel met hooi erbij. Vraag het liefste eventueel hulp van een ervaren persoon als die in de buurt is. Vooral een eerste scheerervaring moet gewoonweg goed verlopen bij een paard/ pony zodat hij hier vertrouwen in krijgt. Neem je tijd en doe het in alle rust, ga vooral niet vechten met een pony.

x_Maybe_x

Re: Hoe sokken + beenhaar scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:21

Ten eerste, dankjewel!
We willen ook de sokken scheren, sorry als ik dit niet goed uitgelegd heb.
ze heeft van die grote sokken, die moeten er af. en hoger op het been zitten van die lange haren (ca. 8 cm) die moeten er dus ook af. ze heeft 1 wit achterbeen(ca tot bovenaan de sprong)
Is het een idee dat we gewoon met bijvoorbeeld de 12 mm opzetkam onderaan (bij de kroonrand) beginnen en dan gewoon omhoog gaan?
Alvast bedankt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:39

Ik ga het toch vragen :P : Waarom wil je die sokken eraf hebben.

Bij Welsh Cobs horen juist sokken, net als bij Friezen , Tinkers en Shire's.

x_Maybe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:18

De pony gaat niet naar keuringen oid, dus het is niet zo dat ze zich aan de raskenmerken moet houden. De eigenaresse vindt het niet mooi staan en het zit in de weg bij het omdoen van bijvoorbeeld peesbeschermers, strijklappen ed. Ook staat de pony slechts een paar uur per dag buiten waardoor het niet noodzakelijk is als "regenafvoer"
Iemand nog tips?

x_Maybe_x

Re: Hoe sokken + beenhaar scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 16:29

Als het goed is gaan we morgen zijn sokken scheren.
Ik ben benieuwd hoe het wordt.